Annonse

NTB-journalist Jan Harry Svendsen utdyper her hvorfor turen fra Tromsø til Oslo i en Tesla Model S 60 ble som den ble.

For noen dager siden fikk jeg som redaktør for elbil.no en e-post fra Svendsen, som uttrykte skuffelse over vårt kritiske motsvar til hans test, som ble publisert i blant annet Aftenposten.

– Jeg må si at jeg reagerer sterkt på hvordan dere har løst dette, og mener at jeg burde ha fått lov til å komme til orde. Det er til dels sterke påstander som fremsettes og jeg aksepterer ikke at dette får stå uimotsagt, skrev Svendsen.

Derfor har han fått anledning til å gi utfyllende kommentarer og presiseringer rundt den 1.658 kilometer lange testen.

Svendsens forklaring følger her, ordrett:

Ros ble ikke publisert av avisene

  • Testbilen ble valgt ut av Tesla Norge. NTB hadde ingen påvirkningskraft i forhold til bil vi kjørte. Flere i forumet har også støttet mine ladetider. Slik sett må jeg altså forholde meg til den bilen jeg kjører. Å kjøre samme turen med en 85 gir ingen mening – det blir som å motbevise at en BMW 316d er treg ved å vise til M3. 
  • Flere hevder at jeg har hatt et alt for høyt forbruk. Snittforbruket på hele turen lå på 202 Wh/km (bildet under) – strømforbruket har altså ligget på et normalt lavt nivå gjennom hele turen. Mange har også hengt seg opp i at det på ett av bildene står at jeg kjører med høy innetemperatur og varme i setene. Dette bildet er tatt i Alvdal etter å kjørt over fjellet i ned mot –17 grader, under hele turen stod varmeapparatet i økomodus med 20 grader inne i bilen. 
  • Når saken ble oversendt avisene var det med en boks med tekniske data, hvor det klart fremkom at bilen jeg kjørte var en 60 kw-utgave. At avisene ikke tok med denne, og undersaken hvor jeg faktisk roser Teslaen for komfort og for kjøreegenskaper kan jeg bare beklage.

blogg-20150114-trip tesla 800

Ladet mye for å ha sikkerhet

Svendsen vil ikke etterlate noen tvil om sin habilitet som tester:

– Jeg er ingen Tesla-hater. Men må fortelle historien slik jeg opplevde den. En 60 er marginal på en slik lang tur, og den lader betydelig saktere enn en 85. Hvorfor jeg fikk en 60 og ikke en 85 vet jeg ikke, men det var altså et valg Tesla i Norge gjorde, sier Svendsen.

– Hovedankepunktet mot testen du gjennomførte, var at det (tilsynelatende) ble tilbrakt for lang tid på hver enkelt superlader (selv om det var snakk om en S60). Har du tilleggskommentarer til det?

– Grunnen til det er helt og holdent sikkerhet, marginene i forhold til rekkevidde og avstand mellom ladestasjoner var i enkelte tilfeller så lang at jeg ville ha den ekstra sikkerheten. Jeg visste heller ikke noe om veiens topografi og eventuelle omkjøringer, sier Svendsen, og legger til at ladetiden på henholdsvis Alvdal og Elverum lå på ca 45 minutter.