Annonse

Kristin AunanKristin Aunan og hennes familie kjøpte elbil i fjor sommer. Nå har 18-åringen i huset også fått lappen, og da blir det enda større kamp om elbilen.

– Elbilen er svært behagelig å kjøre. Når jeg må kjøre den andre bilen lurer jeg på om det er noe galt med motoren. Den bråker så fælt, smiler Kristin.

Kjøreglede

Elbilisten var tidligere ikke interessert i bil. Det var et framkomstmiddel. Men nå må Kristin innrømme at det har blitt annerledes med elbilen. Den gir kjøreglede. Hun har bare en ting å si om sin Nissan LEAF så langt. Kjempefornøyd.

Familien bruker elbilen til fritidsaktiviteter etter jobb og skole. Med to ungdommer i huset blir det mye kjøring på kveldstid, gjerne på hver sin kant av byen.

– Vi sykler eller går til jobb, men med ungenes trening 4-5 ganger i uka blir det mye kjøring på kveldstid. Med mye bykjøring var det helt naturlig for oss å velge en elbil, sier Kristin.

Krever planlegging

Rekkevidden til elbilen tenker hun bare på i unntakstilfeller. Stort sett er rekkevidden mer enn god nok til familiens bruk på kveldstid. Hurtiglading har Kristin ennå ikke hatt bruk for.

– Elbil krever litt mer planlegging og man må lese bruksanvisningen. Rekkeviddeangsten blir man sikkert kvitt med erfaring. Selv føler jeg meg ikke helt utlært ennå, medgir hun.

Kristin AunanForsker på luftforurensing

Kristin Aunan er forsker på CICERO senter for klimaforskning hvor hun for det meste jobber med luftforurensing i Kina. Det bidro også til at valget falt på elbil. Selv om Oslolufta ikke kan sammenliknes med de store byene i Kina, vil mindre luftforurensing ha helsegevinster også her. Særlig for barn, eldre og astmatikere.

– Biltrafikk er en vanvittig kilde til luftforurensing. Det er utrolig kult å kunne kjøre helt uten utslipp, sier Aunan.

Selvfølgelig er hun klar over diskusjonen om kullkraft fra Europa, men lokalt har elbilen uansett ingen utslipp av helsefarlige avgasser. Selv på kullkraft vil elbiler ha en helsemessig gevinst. I tillegg mener Kristin Aunan at vi må se framover og starte nå med utviklingen av utslippsfrie biler. Selv om langt fra all kraftproduksjon er fornybar per i dag.

Bidrag til teknologiutvikling

– Teknologiutvikling er ikke noe som skjer i et laboratorium og som kan brukes umiddelbart. Det krever prøving og feiling. Vi som har relativt god økonomi har mulighet til å bidra til denne teknologiutviklingen, sier hun.

– Når jeg blir oldemor vil vi tenke tilbake med vantro på den tiden vi kjørte fossile biler som spydde ut eksos. Slik vi i dag tenker om røyking i restauranter og på fly, tror Kristin Aunan.