Annonse

Svenske Mattias Goldmann var helt klar under debatt på Zerokonferansen i går: Norge må ikke vike en tomme som verdens kroneksempel på suksessfull overgang til elbilisme.

Debatten ble ledet av ZEROs daglige leder Marius Holm (enkelte av hans spørsmål i kursiv), og fant sted i teltet på Youngstorget der 13 nullutslippsbiler ble utstilt (bildet under). I panelet hadde han med seg bilanalytiker Anders G. Hovde fra TNS Gallup, Teknisk Ukeblad-journalisten Odd Richard Valmot og svenske Mattias Goldmann, direktør i den grønne og liberale tankesmien FORES.

Hovde refererte fra egen undersøkelse, som viser at de fleste av elbilkjøperne i fjor disponerer to eller flere biler.

– Det vi ser er at elbilen er den bilen som brukes mest i husstanden. Da man kjøpte elbil var det som erstatning for en bil med forbrenningsmotor, og de aller fleste regner også med å kjøre flest kilometer med elbilen. Det viser seg også at kjøperne er «litt mer på» når det gjelder internett. Det meste av informasjonen om elbilen innhentes på nett. Kjøpere av fossilbiler henter fremdeles mest hos forhandleren.

blogg-20141114-utstilling 800

– 30 prosent av elbilkjøperne sier at de måtte vente på modellanseringen. Det gjelder i stor grad de som har kjøpt Tesla Model S, og hadde siklet på den lenge. Da den endelig kom, var det tid for bilbytte. Som de fleste andre, kjøper også elbilister sine biler med pant i boligene, sa Hovde.

Revolusjonen er nettopp begynt

– Elmotoren er fantastisk i forhold til forbrenningsmotoren. Det er ikke bare dette med utslipp, men den er mye bedre. Og vi er bare helt i starten. Men jeg må si at jeg også er veldig glad i forbrenningsmotoren. Den blir stadig bedre, og vi kommer til å ha den med oss lenge, innledet Valmot på spørsmålet om hva kan vi vente oss på teknologifronten framover.

– Da jeg var ung og tok sertifikat, veide bilene halvparten så mye og brukte dobbelt så mye drivstoff. Og folk døde som fluer i trafikken, sa Valmot, og viste også til at det tok lang tid før dieselmotoren ble populær i personbiler.

– Det vil også skje med elmotoren når dette blir bredt nok. Husk at batterirevolusjonen nettopp har begynt. Den begynte med at Sony ville at batteriene i videokameraene skulle holde lenger. Det er ikke mer enn et par tiår siden.

Valmot understreket også at det skjer ekstremt mye på batteriutvikling nå.

– Mange sier at det ikke er bra nok ennå, i elbil, men om ti år vil det være det. Får man til luftlitiumbatteriet (Li-air) vil man fint kunne kjøre Oslo – Tromsø. Om vinteren. Så batteriutvikling er essensielt, og det er vel knapt noe forskningsområde som går så fort framover.

– Heftig å velge grønt

– Mattias Goldmann, hvor fort tror du forbrukerne kommer til å ta i bruk denne teknologien?

– Vi ser en veldig tydelig ketsjupeffekt. Norge er blitt det globale eksempelet som alle vil ta etter. På drivstoffsiden ser vi en massiv omlegging til elbilisme i Norge, sier Goldmann (bildet under), som mener noe av det mest spennende er at det nå finnes både små, mellomstore og store elbiler, som også har sju seter.

– Tidligere kunne man lene seg på at elbiler ikke dekket behovet, mens det nå er blitt heftig å skifte atferd i bilvalget.

blogg-20141114-goldmann 800

– Hvor raskt vil forbrukerne ta poenget, Anders?

– Akkurat hvor raskt de vil reagere, er usikkert. Men det de allerede har reagert på, er incentivene. Det er første bud. Forbrukerne har også fått opp øynene for at elmotoren har gode egenskaper. En ting folk savner, faktisk så mange som 20 prosent, er potent motorlyd. Det er noe mange bilinteresserte fortsatt må ha. Likevel er de som har kjøpt Tesla Model S de mest tilfredse bileierne jeg måler. 

Mener Norge må fortsette langt forbi 50.000

– Hele verden ser hva Norge gjør i omstillingen til elbil. Det er viktig, siden det viktigste klimatiltaket innen transport er å komme bort fra oljeavhengigheten. Derfor kan Norge, som er et oljeland, absolutt ikke sette 50.000 elbiler som noe maksnivå. Dere kan absolutt ikke si «mission accomplished», for da mister omverdenen troen. Nå begynner endelig ting å skje, og når et så kaldt og tynt befolket land kan få det til, da kan alle klare det, svarte Goldmann på spørsmålet om hvilken rolle skal Norge spille videre.

– Nå som det kommer ladbare hybrider, i ulike formater, kan alle kjøre på strøm. Er det mulig å få til 100 prosent salg av ladbare biler i 2020, hvis vi bruker avgiftssystemet?

– Ja, så lenge avgiftssystemet brukes. Salget nå viser at det fungerer. Hvis politikerne bestemmer seg for det, følger forbrukerne etter. Når det gjelder  ladbare hybrider, har jeg stor tro på dem. De har noen egenskaper som matcher den typiske forbrenningsmotoren, og det er ikke moderne i dag å sette store miljømessige fotavtrykk. Jeg har derfor tro på at mange større biler blir ladbare hybrider, mens mindre blir rene elbiler, sa Hovde

– 2020 bør vi ha som ambisjon, men jeg er overbevist om at de fleste biler om 20 år vil ha en elektrisk plattform. Forbrenningsmotoren kommer til å spille ut rollen sin som ladbare aggregat i elbiler. Og det vil skje over hele verden, siden det er så mange fordeler ved å elektrifisere, fastslo Valmot.