Annonse

Inntil problemene med CHAdeMO-lading av nye Kia Soul Electric er avklart, henstilles eierne om ikke å benytte seg av hurtiglading. Unntaket så langt er Fortum Charge & Drive.

De siste par ukene har vi fått jevnlige rapporter om at Soul slår ut hurtigladestasjoner. Feilen fører til at hurtigladerne «går ned», og ikke fungerer for noen. I størst grad har problemene angått ABB-produserte Terra 53-hurtigladere, som nå oppgraderes.  Jobben ventes gjort i løpet av uka, men problemene har også berørt andre produsenter og operatører i ulikt omfang

– Elbilforeningen har vært kjent med problemene en stund. Vi har bistått Kia, ladeoperatørene og produsentene med å avdekke problemet. Kia tok saken på alvor fra dag én, og informerte forhandlerne om problemene med ABB-laderne. Forhandlerne ble bedt om å kontakte kjøperne, med melding om å avstå fra å hurtiglade inntil problemet er løst, sier fagsjef Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening. 

I går kveld fikk importøren Kia Bil Norge AS fløyet inn seks eksperter fra fabrikken i Sør-Korea. Disse skal utover i uka forsøke å komme helt til bunns i saken.

Samtidig opplyser hurtigladeoperatøren Fortum Charge & Drive i dag at de har sine ladere under kontroll, og ønsker Soul-eiere velkommen umiddelbart. 

Ber om at Kia-eiere avventer 

ABB rapporterte først om problemer med hurtigladere de selv har produsert, og som ikke er oppgradert. For ABBs del gjelder problemet de såkalte Terra 53-laderne, der signalinnganger flere steder skal ha blitt brent.

– Mange ladere har blitt oppgradert for å takle Kia Soul. Dette er en pågående jobb som ikke er fullført ennå ettersom vi har ladestasjoner over hele landet, sier ABBs ansvarlige for hurtigladestasjoner, Arne Sigbjørnsen.

– Feilen ligger i overspenning på kommunikasjonsbuss mellom bil og ladestasjon. Bilen genererer overspenningen, og det er derfor ingen risiko for skade på bilen. Noen hurtigladere har fått skader. Fram til alle stasjoner er oppgradert, ber vi Kia-eiere om ikke å benytte våre stasjoner, sier Sigbjørnsen.

– Generelt vil jeg si at Kia Motors i Sør-Korea og Kia Bil Norge AS har vært veldig samarbeidsvillige til å forstå problemet og informere både internt og eksternt. En ryddigere og tydeligere sertifiseringsprosess er imidlertid ønskelig fra ABBs side, og dette har vi kommunisert til CHAdeMO-organisasjonen, legger ABBs mann til.

Importøren jobber hardt med saken 

Importøren Kia Bil Norge AS kom med disse offisielle uttalelsene, via informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge, etter vår henvendelse, i går:

  • For to uker siden ble vi gjort oppmerksomme av ABB på problem med hurtiglading av Kia Soul Electric på deres nye type hurtigladere. Så snart vi fikk vite om problemet gikk vi ut med informasjon til alle våre forhandlere, og ba de informere sine kunder om å ikke lade på disse stasjonene.
  • ABB har hele tiden vært i dialog med fabrikken, Kia Motors i Korea, og har en løsning på problemet. De oppgraderer i disse dager sine hurtigladere slik at de kan takle Kia Soul Electric uten problemer.
  • Vi startet umiddelbart med å kontakte andre hurtigladeleverandører for å høre deres erfaringer, og sammen har vi testet ulike ladere med varierende resultat. Kia Motors sender denne uken et team opp fra Sør-Korea for å se på hurtiglading. Inntil vi vet mer om hva de finner kan vi ikke si om problemene på de andre hurtigladerne skyldes Kia Soul Electric. Så snart vi sitter inne med mer konkret informasjon vil vi informere våre forhandlere.

Ett av Elbilforeningens medlemmer fikk forøvrig denne informasjonen, som indikerer at løsningen kan ligge litt lenger unna, fra sin forhandler:

«Vi har hørt om problemet og ladeselskapene, i samarbeid med Kia, jobber med å oppdatere programvaren til ladestasjonene. Vi har fått beskjed i løpet av året skal alle stasjonene i landet være i orden.»

Norges mest brukte ble slått ut

ABB har vært åpne om problemene med sine ladere, men vi vet som nevnt også at det har vært utfordringer med hurtigladere fra andre leverandører, som Efacec og Delta.

Tilbakemeldingene tilsier at det ikke går an å lade på enkelte Efacec-hurtigladere, og det skal dreie seg om ladere av typen QC 45. Grunnen er her foreløpig uklar. To av hurtigladerne tilhører operatøren Ishavsveien, og står i Vestby, mens en rekke andre tilhører Grønn Kontakt. 

Elbil.no har tatt kontakt med de fleste hurtigladeoperatørene, og fått disse tilbakemeldingene – kort oppsummert:

– CHAdeMo-ladeutgang på Fjøsanger (Norges mest brukte hurtiglader) og Dale i Vaksdal ble ødelagt og lå nede i halvannen uke fram til ABB fikk utviklet og installert utstyr som tar ned spenningen til normalt nivå før det går inn på kontrollerkortet til laderen, sier operatøren BKKs Odd Olaf Askeland.

Her kan du lade – og ikke

– Ifølge produsentene kan ikke Kia Soul lade på våre ABB t53 eller Efacec QC 45 ladere, noe som tilsier de fleste i vårt nettverk. Traseen Oslo – Asker – Kjellstad – Hokksund – Kongsberg blir imidlertid ikke påvirket. Ei heller laderne i Arendal, Kristiansand, Flå eller Geilo, opplyser Jørgen Soot Kristiansen hos operatøren Grønn Kontakt. Han fraråder også Kia-eiere å lade på Grønn Kontakts hurtigladestasjoner inntil videre:

– Ja. Ettersom det er ødeleggende for alle våre andre kunder mener jeg de bør avstå, sier Soot Kristiansen, som ikke tør spå når Kia Soul kan lade problemfritt, men legger til at han har forstått at det jobbes på spreng med saken.

Key account manager Joakim Sveli i Fortum Charge & Drive ønsker imidlertid Kia-eiere velkommen omgående:

– Alle våre ladere skal nå fungere som normalt med Kia Soul. På flere av hurtigladerne har Kia Soul EV forårsaket forstyrrelser på styringskortet til CHAdeMO inni laderen. Dette har gitt seg utslag i at de som har kommet etter og forsøkt å lade med CHAdeMO har fått beskjed om å skru av bilen, eller at laderen ikke klarer å kommunisere med bilen. Det har altså satt CHAdeMO-delen av laderen ut av spill. Vi har hatt tett dialog med våre ladeleverandører, og alle leverte og installerte i slutten av forrige uke oppgraderinger som eliminerer denne feilen.

Har du opplevd problemer med hurtiglading av Kia Soul Electric? Bidra konstruktivt, med dine erfaringer, i kommentarfeltet!