Annonse

Kina fjerner moms på elbiler, hybrider og brenselcellebiler fra 1. september. I første omgang skal fritaket vare ut 2017.

Avgjørelsen om å kutte moms på «godkjente grønne bilmodeller» ble tatt nylig, og er myndighetenes nyeste forsøk på å takle den kvelende luftforurensningen i landet. 

Og det er slett ikke umulig at kineserne har latt seg inspirere av den norske elbilpolitikken:

– De har nok lagt merke til at vi jobber veldig godt med elbil i Norge. Vi er en viktig inspirator for verden, og jeg synes det er veldig bra at Kina nå følger etter med sin politikk for null- og lavutslippsbiler. Politikken kan få betydelige ringvirkninger, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening. 

– Grønt skifte i Kina

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) møtte senest Kinas miljøminister Xie Zhenhua i midten av juli, under den såkalte Petersbergdialogen i Berlin. 

Den tyske miljøministeren Barbara Hendricks og hennes peruanske kollega Manuel Pulgar-Vidal inviterte til det årlige dialogmøtet med uformelle diskusjoner om sentrale problemstillinger innen internasjonal klimapolitikk.

– Det ikke tvil om at det grønne skiftet har startet i Kina, sier Tine Sundtoft, og legger til at Zhenhua var opptatt av vår viktige rolle som brobygger og at han hadde lagt merke til at Norge ofte kommer med gode kompromissforslag.

Les også

Positive, men ofte uvitende nordmenn

Kan tenke seg å betale for offentlig lading

To elbilgoder er helt avgjørende

Derfor velger nordmenn elbil

En gang elbilist, alltid elbilist