Annonse

Jan HaugenFortum tester nå ut en ladestolpe som gir raskere lading for kommende elbiler som Tesla Model S, nye Nissan LEAF og Renault ZOE.

Fortum og Olav Thon Gruppen samarbeider om å tilby lading for elbilister på en lang rekke kjøpesentre i Norge og Sverige. Til nå har det vært tilbudt vanlig ladefart (opp til 3,6 kW) som gir 1-2 mil ekstra rekkevidde per time lading.

På kjøpesentre kan det være interessant for mange elbilister å kunne fylle opp batteriene på et par timer. Ladestolpene på Thon sine kjøpesentre blir nå fortløpende oppgradert til å støtte både den vanlige husholdingskontakten og den nye elbilkontakten (Type 2 Mode 3).

Med den nye elbilkontakten kan vi også lade raskere hvis ladestasjonen tilbyr mer strøm og elbilen kan ta imot. En av de nye ladestolpene på Strømmen storsenter skal kunne gi opptil 22 kW effekt. På full guffe kan vi da få over 10 mil ekstra rekkevidde per time lading. Til sammenlikning gir hurtigladestasjonene ved gunstige temperaturer (i snitt 35 kW) over 15 mil på en time fra 0-80 % batterikapasitet.

Både Tesla Model S og Renault ZOE skal kunne lade på full effekt siden de benytter makskapasiteten fra 400V/32A/3fas. Nye Nissan LEAF kan lade på dobbel fart av vanlig lading (ca. 7 kW) siden den kan benytte 230V/32A/1fas på samme stolpe. Det gir 3-4 mil ekstra rekkevidde per time lading.

Jan Haugen i Fortum ønsker å teste ut interessen for raskere normallading og skape blest om dette i markedet.

– Det er en lav merkostnad ved å installere en ladestolpe med raskere normallading. I kjøpesentre og andre steder hvor vi parkerer en time eller to, kan dette være et godt tilbud for elbilistene, sier han.

Haugen opplyser om at også elbilister som kjører dagens elbiler, kan lade på samme ladestolpe, men da med vanlig ladefart. De kan like gjerne bruke et av de andre 9 normale ladepunktene som er der.

Tesla Model S