Annonse

Stor ståhei da de første Model S-bilene ble levertHøyre-politiker Nikolai Astrup (35) og Bellona-leder Frederic Hauge (47) møtte opp tidlig. Så fikk 11 andre sine etterlengtede super-elbiler.

I historien vil det bli skrevet at Hauge var den første privatkunden til å motta Model S i Norge, fra Tesla-forretningen på Alnabru, i går formiddag.

– Denne bilen er en «gamechanger» både når det gjelder transport, energibruk og miljø. For meg som miljøforkjemper er dette en stor dag, uttaler Hauge, som også utfordret andremann på listen – nemlig Astrup – til å bidra til at det blir en endelig slutt på bensin- og dieselbiler.

Like etter var det klart for Astrups høytidelige mottagelse, i TV2 Nyhetskanalens nærvær. Flankert av Tesla-representanter på hver side, kjørte Astrup den svarte toppmodellen sakte ut hovedinngangen – akkompagnert av høy kameraføring og applaus.

Bil nummer to ut av Teslas showroom tilhører Nikolai Astrup.

– Jeg har bare kjørt en kort tur med den. Nå gleder jeg meg til å kjøre til Arendal, og skal kjøre direkte herfra. Jeg har forventninger om en stille og rolig tur. Her er det bare å glede seg til å kjøre langt, uten rekkeviddeangst, sier en oppstemt Astrup, på vei til Arendalsuka

– Og med en slik bil; regner du med mye oppmerksomhet?

– Jeg regner i hvert fall med at bilen får mer oppmerksomhet enn meg, smiler den 35-årige familiefaren som også er leder i Oslo Høyre.

Lang ventetid

Samtlige som fikk sine biler levert i går, fikk de meget godt utstyrte og dyre Signature-modellene. Og Astrup var en av dem som hadde det omtrent som en guttunge på julaften.

blogg-20130807-tesla hauge astrup 360

– Jeg har fulgt veldig godt med på Tesla lenge, og var veldig interessert da den ble ble vist første gang. Så har det drøyd, men resultatet er heldigvis akkurat så bra som jeg håpet på, sier Astrup mens han nyter synet av det ferske elektriske gliset sitt.

Sort, og altså en P85 Signature Performance-utgave. Det betyr 416 sprelske hestekrefter.

– Ja, jeg valgte den beste. Og jeg er klar over at den er rask, sier Astrup med et bredt smil.

Han legger ikke skjul på at bilinteressen alltid har vært sterk. Det til tross for at han er miljøpolitisk talsmann for Høyre, og dessuten ledet klimaforhandlingene på Stortinget i fjor.

– Jeg har, og har alltid hatt, stor interesse for bil. Og etter at det begynte å komme elektriske biler på markedet som lignet på vanlige biler, har interessen eksplodert. Da denne kom, var det ikke noe å lure på for min del.

– En transportrevolusjon

Selv om miljøengasjementet ikke var direkte utslagsgivende for Model S-valget, understreker Astrup at han er opptatt av å ha en offensiv klimapolitikk.

– Det hjelper ikke bare å snakke om det, man må gjøre noe i praksis også. Det at det kommer slike biler, og at den teknologiske utviklingen går så raskt, tror jeg vil bety at veldig mange vil hive seg på. Da har vi i så fall kommet et langt stykke på vei, sier Astrup, som ikke nøler med å ta i bruk de virkelig store ordene om bilen:

– Dette er en transportrevolusjon, og det er lett å forstå hvorfor den ble kåret til årets bil i USA i fjor – uansett kategori. Med den rekkevidden, og den bagasjeplassen, så er dette en fullverdig familiebil, mener Astrup, som valgte bort de to ekstra setene bakerst – for å gi plass til tvillingvogn.

– Vi har to barn under to år. I tillegg til vognen er det plass til masse bagasje, sier Astrup, som regner med at bilen vil dekke de aller fleste behov – både nært og fjernt.

– Vi skal bruke den på langkjøring, også på fjellturer. Det er 25 mil til hytta, og dit skal vi kjøre uten angst for manglende rekkevidde.

Én negativ innvending

Avslutningsvis svarer han bekreftende på spørsmålet om Model S kombinerer lidenskap for bil og miljøengasjement:

– Den kan konkurrere med en hvilken som helst bensinbil. Ikke bare det; jeg mener den er bedre. I hvert fall hvis den holder det den lover, sier Astrup, som bet seg merke i vår prøvekjøring her på elbil.no – og sier seg enig i en av betraktningene.

blogg-20130807-tesla astrup 672

– Ja, plassen i baksetet, særlig i høyden, kunne vært vesentlig bedre. Uten at det er noen stor sak, sier Astrup før han suser avgårde med sin kompanjong – med baksetet ledig.

Neste bil på vei ut døra i går formiddag var påsatt en merkelapp med VIN-nummer og etternavnet Gallefoss. Så fulgte ytterligere ti utover dagen. Var du en av dem? Ta gjerne kontakt via staale@elbil.no og fortell om dine første erfaringer med Model S!

PS. Vi lykkes ikke med å komme i kontakt med daglig leder Kjell Arne Wold i går kveld for nærmere kommentarer til dagens begivenheter på Alnabru.