Annonse

TeslaerVår populære kjøpsveiledning for potensielle elbilister har et par nyheter. Foruten litt Teslainfo er det nyheter om i-MiEV.

Siden midten av august har forrige versjon av elbilmatrisen ligget urørt av oss. Men ikke urørt av potensielle elbilister. Nedlastningsfrekvensen er nærmere 20.000 årlig. Så litt til nytte er den, med informasjon som ikke nødvendigvis står i de silkeglatte reklamebrosjyrene.

Vi har vært litt bekymra over ikke å måtte oppdatere den oftere det siste halvåret. Men det tipper vi vil endre seg mot sommeren når det forhåpentligvis vil komme flere nye elbilmodeller. Oftere vi må oppdatere og lengre elbilmatrisen blir – jo bedre er det for elbilismen.

Mitsubishi i-MiEV

Om ikke lenge runder vi 2.000 i-MiEV på norske veier. Veteranen har noen forbedringer for 2013-modellen. Samme batteripakka, men en lettere og mer effektiv elmotor øker estimert rekkevidde med noen kilometer og øker dreiemomentet fra 180 til 196 Nm. Den har også fått sterkere LED frontlys. Fordelen med å kunne forhåndsvarme kupeen i vinterkulden via en fjernkontroll, er beholdt. På den nye modellen vil varmen i forsetene nå også omfatte seteryggen.

Mitsubishi har fortsatt en sterk batterigaranti med minste garanterte restkapasitet på 80% innenfor garantiperioden på 5 år / 100.000 km. Gledelig nok kan de melde om fallende pris på bytte av batteripakka. På ett år er kostnaden redusert fra 160.000 til 120.000 kr, inkl arbeid og mva. Det peker i riktig retning for alle oss elbilister når batteripakkene en gang er utslitt etter garantiperioden.

Artig nok har Mitsubishi lagt ut et par videoer som viser hvordan i-MiEV er lagd. Her er første del. Gir denne mersmak, finner du del 2 på YouTube.

Tesla Model S

Med brask og bram ble prisene i Norge kjent for Model S. Da er det sjølsagt på sin plass å få modellen inn i elbilmatrisen. Og det har vi fått.

Dessverre opplever vi at informasjonen så langt best beskriver alt Tesla ikke kjenner til om Europamodellen. F.eks. hva som vil være norsk rekkevidde og hvilke garantirettigheter vi får i Norge. Men de har lovet å holde oss oppdatert, så vi har pent skrevet «Info kommer» i ganske mange kolonner i elbilmatrisen.

Vi må nok innrømme at vi denne gang er mer liberale enn normalt. For vi pleier å stille strenge krav til presisjon. Men Tesla er å regne som en nybegynner innen større bilproduksjon, så litt slakk skal de ha noen uker. Her er huskelista som de bør notere seg:

  • Hva er forventet rekkevidde i Norge? Da ønsker vi oss fra-til under ulike føreforhold og temperaturer. Så presist som vi har fått det nå, er lite troverdig. Det er bare en måling basert på en test med 45% motorvei og 55% landevei i gjennomsnittsfart 88 km/t. Tesla har tidligere vist seg å prestere opp til forventninger som er skapt. Så vi tror heller ikke avviket fra offisielle testsykluser blir så stort. Men at den også vil merke vinteren i Norge, er vi sikre på. Sjøl om batterikapasiteten i elbilsammenheng er enorm.
  • Tesla Model SDet er ikke oppgitt noe vedrørende garantier. Ei heller om de gir en minste garantert restkapasitet (% av opprinnelig batterikapasitet) i garantiperioden. Nå som Nissan viser bedre takter, kan da ikke Tesla være dårligere. Så vi venter bokstavelig talt i spenning på en utfyllende og god garanti.
  • Hvordan blir muligheten for hurtiglading av kjempebatteripakkene? Jo, de skal klare kjapp trefas AC-lading, får vi oppgitt. Er det opp til 22 kW ladeeffekt? Men hva med DC hurtiglading? Combo, CHAdeMO eller kun deres egen?

Foreløpig beskriver altså matrisen mest hva vi ikke veit om Tesla. Det er også en form for kunnskap som kan være nyttig.

Før jul ble vi glade da det ble kjent hvilke modellvarianter vi får til Norge. Ikke mindre lykkelige ble vi over prisen. Visstnok skal produksjonen av europeiske Signaturbiler starte i mars / april. Så vi tror Tesla skal fortsette å oppmuntre oss. Eller som Tesla sjøl kaller det – gi oss «The infectious Tesla Smile». Som vi i mange år i Norge har kjent som det store elbilsmilet.

Her er kjøpsveiledningen.