Annonse

Richard LaugesenKøbenhavn kommune har vært tidlig ute med å erstatte store deler av sin egen bilpark med elbiler. Richard Laugesen i København kommune deltok på World Electric Vehicle Summit for å fortelle om deres erfaringer med elbil.

Allerede i dag er 40 prosent av personbilparken til København kommune erstattet med nullutslippsbiler. 123 elbiler og 15 hydrogenbiler. Målet er en andel på 85 prosent nullutslippsbiler innen 2015. Ikke ulikt målsettingen til Oslo kommune.

– I første omgang er det personbiler som skal oppgraderes til elektrisk drift. Varebiler og andre kjøretøy er foreløpig for dyrt og uhensiktsmessig for vår bruk, sier Richard Laugesen.

Fornøyde hjemmehjelpere

Det er hjemmehjelpstjenesten som har de de fleste elbilene som er i bruk i kommune i dag. Tilbakemeldingene fra hjemmehjelperne er svært positive.

– Når de først har kjørt elbil, vil de ikke tilbake til tradisjonell bil. De syns det er behagelig å kjøre en stillegående bil, forteller Laugesen.

Elbilene rekker langt nok til hvert skift slik at det ikke har vært for lading utover når elbilene står parkert. På vinteren har det vært varmen i elbilen som har vært problematisk for enkelte av brukerne, ikke rekkevidden.

– De som har opplevd å fryse i elbilene om vinteren har fått installert en liten dieselvarmer i etterkant, forteller han.

For parkeringsvakter og andre tjenestebiler uten fast kjørerute kan det være mer aktuelt å ha tilgang på hurtiglading når batteriet begynner å gå tomt.

God økonomi

Laugesen mener også at bytte til elbil har lønnet seg økonomisk for kommunen. Selv om bruktprisen er et usikkerhetsmoment, vil elbilen være mindre kostbar om man beregner en levetid på 5-8 år i kommunal tjeneste.

– Innkjøpsprisen er høyere en tilsvarende tradisjonell bil. Men driftskostnader som drivstoff og vedlikehold er lavere, slik at det lønner seg på sikt, sier han.

Admistrasjonsansatte deler elbilpark

Også i kommunens administrasjon har bytte til elbil vært økonomisk gunstig. Der deler 1200 ansatte 20 elbiler og 2-3 dieselbiler i tillegg til elsykler, elscootere og vanlige sykler.

Men først og fremst er København sykkelbyen.

– Rundt halvparten av innbyggerne i København sykler til jobb eller skole, forteller Richard Laugesen.