Prislappen på Hyundai Kona kom sent, men overraskende godt. For drøyt 350.000 kroner får du den med det aller meste, bortsett fra vinterdekk.

NYHETSKOMMENTAR: Innstegsprisen for enkleste utgave ble faktisk så lav som 325.900 kroner, inkludert kronene det koster å få den levert i Drammen. Det er langt lavere enn undertegnede så for seg.

Med tanke på at 20.000 skrev seg på liste for Kona, siden juni i fjor, er det all grunn til å tro at interessen vil øke ytterligere nå som tallene er på bordet.

Det vil i sin tur stille store krav til Hyundais evne til å levere.

Ikke bare er startprisen relativt lav; utstyrslista er lang. Såpass lang at jeg ikke går i detalj, men det kan nevnes at bilen har det meste av moderne aktivt sikkerhetsutstyr, inkludert adaptiv cruisekontroll.

Bør være godt vinterutstyrt

Ikke minst har den varmepumpe, som gir effektiv vinteroppvarming. I samme slengen kan jeg legge til at bilen har aktiv varming og kjøling av batteripakken, slik vi har etterspurt fra bilprodusentene de siste årene.

Det er nyttig for både vinterrekkevidde og hurtigladehastighet sommerstid.

Full LED-hovedlys og autodimming av fjernlys er også kjekt å ha. I praksis er det kun soltak og ventilerte skinnseter som kan legges til grunnpakka, og som drar prislappen forbi 350.000 kroner.

Så må det dessverre legges til at Kona ikke har fått tilhengerfeste som tilvalg.

Men først og fremst har Kona en solid batteripakke. På dette nivået i kompaktklassen finnes i dag kun Opel Ampera-e (ny test av den kommer her på elbil.no om kort tid, red. anm.).

Kona skal ha utnyttbar kapasitet på 64 kWh, mens brutto kapasitet skal være drøyt 67. Det betyr igjen at fem prosent er avsatt som buffer i bunn og topp av batteriet.

Hurtigladetall skal sjekkes

Vi vet av erfaring at rekkevidde driver elbilmarkedet fram i Norge. Slik sett er det ikke overraskende at Hyundai dropper å ta inn den minste batteripakken (39,2/41,2 kWh) til Norge. Det ligger sikkert marginer å spare i å gjøre det enkelt.

Men hvis det skal ta 54 minutter å lade 0-80 prosent, som Hyundai oppgir, tilsier det at man får 51,2 kWh på denne tiden.

Gjennomsnittseffekten blir likeledes 57 kW (51,2 / 54 x 60) med denne beregningen, og det er faktisk ikke en økning på mer enn 12 kW mot IONIQ i vår vintertest.

Dette kan bety at toppeffekten mottas fra lavere ladestatus (SOC), og det er rimelig å tro at man i hvert fall bør ha høy effekt fra 0 til 50 prosent før effektkurven avtar.

Det er grunn til å håpe på at hurtiglading vil gå raskere enn det som så langt er oppgitt. Dette vil vi naturligvis se nøye på i norsk test av bilen, som vi håper å få gjennomført så snart som mulig.

Hvor langt kan Kona levere?

Forbruksprofilen vil ikke minst bli sjekket grundig. Hyundai oppgir et gjennomsnittsforbruk på 1,43 kWh/mil, noe som skulle bety en praktisk rekkevidde på snaut 420 kilometer.

Samtidig kommer Kona med oppgitt WLTP-tall, altså etter den nye testnormen, som sier 482 kilometer.

Kort sagt: Jeg er spent på om Kona klarer å overraske like positivt som IONIQ gjorde for snart to år siden. Den gang var forbrukstallene så oppsiktsvekkende gode at jeg nesten ikke trodde det jeg så.