Annonse

Elbiler har kortere rekkevidde om vinteren fordi batterikapasiteten krymper i takt med gradestokken. I tillegg kommer økt energibruk i kaldt vær som gjelder for alle biler.

Ifølge data fra Fleetcarma reduseres rekkevidden for en elbil med 29 prosent i snitt ved 18 minusgrader. En bensin- eller dieselbil får 19 prosent kortere rekkevidde ved samme temperatur. Ved 0 grader er samme tapet henholdsvis 20 prosent for elbiler og 12 prosent for tradisjonelle biler.

Varmeapparatet øker energiforbruket mest

Ifølge tallene fra Fleetcarma er det varmeapparatet som stjeler mest strøm i en elbil når det er kaldt. Opptil 43 prosent av rekkevidden. Står man for eksempel mye i kø, vil varmeapparatet bruke energi uten at man får særlig lang kjørelengde. Heldigvis vil nyere elbiler med varmepumpeteknologi redusere dette problemet. Forvarming av kupeen mens man lader bruker ikke batterikapasiteten unødig.  Bruk av varmetråder i sete, ratt og frontrute i stedet for varmluft vil også øke rekkevidden. Noen elbiler har også en liten dieselvarmer som bruker forbrenningsmotoren til det den er best til – nemlig å produsere varme.

For vanlige biler utgjør tapet av rekkevidde fra varmeapparatet bare 4 prosent fordi spillvarmen fra forbrenningsmotoren endelig kan brukes til noe nyttig, det vil si oppvarming av kupeen.

Batteripakken tilsvarer to liter bensin

Siden batteripakken på en typisk elbil tilsvarer like mye energi som bare et par liter bensin, er elbilen mer sårbar for mindre batterikapasitet og økt energiforbruk. Men hadde du fylt to liter bensin på en bil, hadde elbilen kommet mye lengre på grunn av suveren energieffektivitet på den elektriske motoren. Energieffektiviteten på en elektrisk motor er 80 – 95 prosent mot 20 – 35 prosent for en forbrenningsmotor.

Derfor er strømutgiftene for en typisk elbil kun 200 kr måneden hvis man kjører 15.000 i året med en strømpris på 80 øre per kWh. Tilsvarende for en bil med forbruk på 0,5 liter per mil og bensinpris på 15 kroner er 937,5 kroner per måned i drivstoffutgifter. Og som figuren nederst i denne artikkelen viser, sparer man faktisk mer ved å kjøre elbil i stedet for bensinbil om vinteren.

Kjørestil er viktigst for rekkevidden

Sammenlikningen under viser at kjørestil har mye å si for rekkevidden. Dette gjelder også for biler med forbrenningsmotor, men man merker det bare ikke like godt. Når vi kjøper oss elbil, lærer vi fort å kjøre energiøkonomisk som en tvingende nødvendighet. Potensialet for å kjøre lengre med en elbil ved å være forsiktig med gasspedalen er større for en elbil enn vanlig bil. De beste elbilistene øker rekkevidden med rundt 50 prosent i forhold til gjennomsnittet ifølge dataene fra Fleetcarma.

Hva er dine erfaringer med kjøring i kulda? Hva er dine beste tips for å øke rekkevidden? Bruk kommentarfeltet under figuren fra Fleetcarma.

 elbil rekkevidde vinter