Annonse

Ingen bønn for hurtigladeaktører som har mottatt Transnova-støtte. Akkurat nå er Grønn Kontakt best i klassen.

– Fatter ikke hvorfor Ishavsveien skal tildeles mer før de har levert de hurtigladerne de skulle hatt ferdig i 2012.

Dette var en av reaksjonene da vi delte saken om nye Transnova-tilskudd, til hurtigladestasjoner, i sosiale medier sist torsdag. På elbilforum har diskusjonen dessuten gått høylytt lenge. Elbilistene er mange steder utålmodige, og forventer at tidsfrister blir overholdt, etter å ha ventet lenge på at «deres stasjoner» skulle komme på plass.

Transnovas Tom Nørbech gjør det nå klart at ingen skal tas på med silkehansker. I klartekst: Det skal svært gode grunner til for å få utsatt gjennomføring, og støtte kan bli trukket tilbake.

– Vi har i utgangspunktet satt frist for oppføring 21. februar neste år. Innen en måned fra 21. august skal aktørene som har fått ja gi et akseptskjema tilbake til oss, der oppføring bekreftes. Dersom det skulle vise seg at noe kommer i veien, må man søke om utsettelse innen januar måned. Man må begrunne behovet for utsettelse, samt dokumentere at arbeidet er igangsatt og at utstyr er bestilt. Arbeidet på lokasjon må dokumenteres med bilde, fastslår Nørbech.

Tynt med riktige søkere

I tilbakemeldingene fra elbilistene er det særlig Ishavsveien, som antydet innledningvis, som går igjen. Selskapet har etterslep helt tilbake til 2012-tildelingene, med en rekke båndlagte lokasjoner som hindrer andre aktører som måtte være interesserte. I mars tok vi en gjennomgang av selskapets historie.

– Alt det har vært ting vi har sett på når det gjelder Ishavsveien. Det har trukket ned, begynner Nørbech. 

Så forklarer han hovedårsaken til at Ishavsveien likevel har fått tilsagn om støtte til seks nye lokasjoner:

– I utlysningen står det at korridorene må ha dobbel infrastruktur (som ekstra trygghet hvis utstyr ikke virker), men det var veldig få  søknader som var innenfor kriteriene. Kun fire utenom Ishavsveiens søknader. 1/3 av midlene skulle gå til hurtigladestasjoner i korridorene. Vi måtte ikke følge dette slavisk, men i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett fikk vi noen ekstra midler (opp fra 18 til 23 millioner kroner). En føring på disse midlene var at «ladestasjoner i korridorer mellom de største byene» skulle tilgodeses, sier Nørbech.

– Ishavsveien har med andre ord tillit?

– De har en frist for å ferdigstille stasjoner fra 2012-tildelingen innen 31. oktober. Vi forholder oss til at de har tenkt å nå det målet. Og de har altså en akseptfrist i den siste runden, som er en måned, svarer Nørbech.

Grønn Kontakt står fram

Nørbech sier det ikke er flere enn Ishavsveien som har etterslep fra 2012.

– På 2013-utlysningen har Ishavsveien, med flere, frist til årsskiftet med å få satt opp stasjonene det er gitt støtte til.

– Kunne dere tenkt dere flere offensive korridorsøkere?

– Det var jo mange korridorsøkere. Det som var vanskelig var at de ikke tilfredsstilte vårt krav om dobbel infrastruktur. Det sto «må» – ikke «bør» – i kravet. Ja, fra vår side hadde det vært ønskelig med flere offensive søkere. Vi vil jo ha en robust infrastruktur og mange søkere på alt vi lyser ut, svarer Nørbech, som synes det er oppløftende at Grønn Kontakt er svært nære å være ajour i sin utbygging.

– De har meldt til oss at de skal ha alle stasjonene de har fått tilsagn om tidligere klare i løpet av august, sier Nørbech. 

I øyeblikket er det uvisst hva som skjer med den neste halvårlige utlysningen.

– Vi har planlagt for at det skal være i januar. Nå er det som kjent et forslag om Transnova skal slås sammen med Enova, så det er litt vanskelig å si presist. Vi jobber med ny runde i januar som mål.