m-wayI forrige uke åpnet Sveits’ største supermarkedskjede, Migros, sin første konseptbutikk for elektrisk mobilitet. Når følger de norske etter?

Alle former for elektriske doninger skal presenteres i den nye butikken i Zürich. Biler, varebiler, motorsykler, mopeder og elektrisk assisterte sykler er noen av variantene. Du skal kunne både leie, lease eller kjøpe. Ikke overraskende er Think en stjerne i dette showet. Elbilen med norsk opprinnelse får stor oppmerksomhet i hele Europa.

Sammen med produktene er det multimediapresentasjoner av elektrisk mobilitet, utstillinger og et bibliotek som fremmer kunnskap på en underholdende måte. «m-way» ønsker å bidra med svar på alle spørsmålene folk kan ha til den nye verden av elektriske kjøretøy.

For å lage et fullverdig konsept kan pionérbedriften Migros garantere at strømmen i kjedens ladestasjoner vil komme fra fornybare energikilder som f.eks. sveitsisk vannkraft.

– Vi investerer fordi vi tror på et ekte behov hos mange mennesker – ikke bare en trend. Vi er pionérer som skal gjøre elektrisk mobilitet attraktiv og forståelig, sier Migrossjef Herbert Bolliger.

Norstart håper dette er starten på noe stort – ikke bare i Sveits. Det gir litt kilinger i magen å tenke på at kjøpesentrene kan bli salgskanalen for å nå fram med elektriske kjøretøy til folk. Det er der vi ferdes oftest og lettest kan nås. La oss krysse fingrene for at det også finnes pionérbedrifter i Norge som vil gjøre det samme, investere for å få oss til å bryte ut av bilvanene vi har. Utvilsomt er det masse penger å tjene på konseptet elektrisk mobilitet. I alle fall for den som får dette til på riktig måte og har tilstrekkelig tålmodighet. Migros viser vei i Sveits. Hvem føler seg kallet til å lage det norske konseptet og strø det utover kjøpesenter-Norge?

m-way Think