Elon Musk har satt en støkk i den etablerte bilindustrien med sin revolusjonerende Tesla Model S, elbilen som etterlater fossilbilene i en støvsky – blandet med eksos. Men det å få folk inn og ut av biler har ikke Tesla taket på.

KOMMENTAR: Elon Musk hadde en god plan, slik han publiserte den på bloggen sin 2. august 2006:

  • Build sports car
  • Use that money to build an affordable car
  • Use that money to build an even more affordable car

Jeg venter spent på del 3 av Elons plan, en elbil for de store masser. Dessverre har han lagt inn et trinn 2b i sin masterplan: Lage en SUV med måkevingedører. Dette sidespranget har forsinket Elons folkebil, Model 3. Det er jeg svært lei meg for, av flere årsaker.

blogg-20150518-innogut 800.jpg 

Model 3 kan fordyres av norsk avgiftspåslag. Jeg har avgiftsfobi, og liker ikke maset om at elbiler må avgiftsbelegges. Forspranget Tesla har på andre bilprodusenter kan forsvinne før folke-Teslaen kommer på markedet. Det vil på sikt få store konsekvenser for Teslas markedsandel. Derfor må det bli slutt på dette måkevingetullet.

Krøkkete inn- og utstigning i Tesla

Musk og hans team har lykkes over all forventning på mange områder. Men dette med å komme seg ut og inn av bil har de ikke taket på. Den første Tesla, Roadsteren, krever akrobatiske evner for inn- og utstigning (se bilde over).

Det er en bil man må kle på seg. 

Model S krever også, som nevnt, en spesiell teknikk for inn og utstigning. Lavt tak og høy dørstokk gjør at man helst må svinge ut begge bena først, huke seg ned og jumpe ut.

Når dørene til baksetet åpnes, stikker det ut en spiss av interiøret som sneier baken på folk, og som veldig raskt viser slitasje (se bilde under).

Måkevingedører – er det tøft?

Personlig synes jeg både SUV og måkevingedører er noe stort tull. SUV-er er levninger fra børstraktormoten som herjet for 30 år siden. Nordmenn har et innbilt behov for SUV; svært få har egentlig bruk for høyreiste terrengbiler til sin personlige transport.

En toseter Mercedes sportsbil fra 1955 er bilhistoriens mest kjente eksempel på det som kalles måkevingedører – dører som er hengslet midt oppå taket og løftes opp i stedet for åpning til siden. Tøffe saker, mener noen. Upraktisk, hevder andre.

blogg-20150518-slitasje 800

Jeg tilhører den siste gruppen. På våre breddegrader med snøfall store deler av året, sier det seg selv at sjansen for å få snø i hodet eller under rumpa er atskillig større enn ved konvensjonelle dører. Skiboks på taket er det bare å glemme. Slike dører blir store og tunge, og setter spesielle krav til konstruksjonen. Dagens krav til krasjtest fra siden blir krevende for en slik konstruksjon.

Det må være høyt under taket i garasjen for en bil med måkevingedører, og i trange parkeringshus kan åpning av dør by på problemer. Tetningslister og vindsus er heller ikke enkelt å takle.

Bilhistoriens dyreste dørkonstruksjon

Derfor har det tatt tid for Elon og hans folk å løse disse problemene. De har til og med lansert en ny betegnelse på sine takåpningsdører: Falkevingedører.

For at de skal kunne åpnes i trange omgivelser, er det lagt inn et hengsel ved taklista slik at døren løftes mer direkte opp og ikke så mye ut til siden. Dette må bli en komplisert konstruksjon, for i tillegg til å knekke innover kan denne delen av døra også knekke utover. Det er nødvendig for at passasjerene skal komme seg ut hvis bilen blir liggende på taket.

Teslas falkevingedører må ende opp som bilhistoriens dyreste og mest kompliserte dørkonstruksjon. Jeg vil ikke ha en bil med slike dører, selv om det aldri så tøft.

Forkast hele greia, Elon, og konsentrer deg om å få Tesla Model 3 – med normale dører – ut til de store masser. Den venter jeg og tusenvis av andre på.

Enig eller uenig med artikkelskribenten? Kjør debatt!