Opel AmperaNylig fikk Tone Damli parkeringsgebyr for å plugge inn sin ladbare hybrid Opel Ampera på en ladeplass reservert for elbil. Elbilforeningen mener at Damli skal få fylle opp batteriene gratis, men betale for parkeringen.

 

Det har også vært Oslo kommune sitt standpunkt.

– For ladbare hybrider har vi ikke tatt noe initiativ til betalingsfritak, så de får tilgang til strøm, men må betale parkeringsavgift, sa miljøbyråd Ola Elvestuen til elbil.no tidligere i vår.

I denne saken er det imidlertid uklart om Oslo kommune i praksis også gir gratis parkering, i tillegg til gratis strøm for ladbare hybrider. Det er to forskjellige ting.

Norsk Elbilforening har jobbet med denne problematikken allerede før det var ladbare hybrider på markedet.

– Vi ønsker ladbare hybrider velkommen til å «gjesteparkere» på ladeplasser reservert for elbiler. Vi ønsker at de skal kjøre mest mulig på fornybar elektrisitet. Da trenger de tilgang til ladeplassene, sier leder i Elbilforeningen, Snorre Sletvold.

Men presset på ledige ladeplasser er allerede stort, særlig i Oslo sentrum. I dag er det i overkant av 400 kommunale p-plasser med lademulighet i Oslo. Elbilforeningen jobber for at elbilistene primært skal bruke ladestasjonene når de har behov for lading, spesielt på vinterstid når behovet er størst. Derfor bør ikke de ladbare hybridene få fri tilgang. Gratis parkering for elbiler er et miljøtiltak og da må de 100 % utslippsfrie bilene som er avhengige av strøm ha et fortrinn.

Opel Ampera Tone Damli– Vi mener en praktisk løsning er å gi ladbare hybrider tilgang til ladestasjonene, men at de må betale for parkeringen, sier Sletvold.

I tillegg mener Sletvold at det må innføres makstid for ladbare hybrider siden disse bilene har mindre batteripakker og kortere ladetid. De er heller ikke avhengige av strøm slik som elbilene.

Dette er også i tråd med regjeringens klimamelding som ble behandlet i Stortinget i vår. Her står det at man skal «gi plug-in hybrider tilgang til parkering med ladetilgang.»

Statens vegvesen har allerede foreslått hvordan ladeplassene kan skiltes for å gjøre det klart at de ladbare hybridene må betale for parkeringen.

De ladbare hybridene, som kalles plug-in hybrid på engelsk, kan kjøre de daglige korte strekningene på ren elektrisitet, men har en liten bensinmotor som starter når batteriene går tom. I praksis kan de kjøre på bare bensin om de ikke har tilgang til lademuligheter. Da forurenser de like mye som tilsvarende fossile biler. Men når eierne innser hvor billig det er å kjøre på el i stedet for bensin, tror vi at de fleste vil velge å lade så mye som mulig.

Snorre Sletvold tror også mange med ladbare hybrider vil gå over til en ren elbil når de får praktisk erfaring med å kjøre korte turer på ren elektrisitet.

– Vi ønsker Tone Damli velkommen som elbilist når hun nå får prøve ut hvor flott det er å kjøre på ren elektrisitet, smiler Snorre Sletvold.