Annonse

Joan Hinojo og Jarle SkytøenBergensfirmaet Scandinavian Electric satser videre på ladeløsninger for alle typer elbiler og behov. De tilbyr alt fra hurtigladere, ladestolper og hjemmeladere fra den spanske produsenten Circontrol.

 

HurtigladerScandinavian Electric AS har sitt hovedkontor i Bergen, med en avdeling også i Tønsberg. De har levert ladestasjoner i Norge siden 2008, men har først det siste året satset større ressurser på dette markedet. Det er i dag utplassert fem hurtigladestasjoner fra Circontrol i Norge, to i Bergen, en i Ålesund, Bodø og Sarpsborg. I tillegg er også en del kommuner som har kjøpt normalladere for offentlige p-plasser.

– Vi kommer til å levere et tilbud til Oslo kommune på deres anbud om utbygging av ladestasjoner de kommende årene, sier Jarle Skytøen i Scandinavian Electric.

Administrerende direktør Joan Hinojo i Circontrol var nylig i Norge for å studere den norske elbilsuksessen og informere om nyutvikling av deres produkter. Circontrol leverer ladeutstyr til hele verden og har blant annet levert ladestolpene som står i Londons gater. Til nå har de levert rundt 5.000 ladepunkt for elektriske kjøretøy.

Gjennom Scandinavian Electric leverer Circontrol, også utstyr til parkeringshus. Her kan ladeutstyr integreres med betalingsløsninger for parkering.

– Vi leverer alt av elektrisk utstyr som trengs i parkeringshus. Blant annet lys og sensorer som viser tilgjengelige plasser. Våre ladeløsninger kan også integreres med betalingssystemer hvor man betaler for parkering og lading samtidig, sier Joan Hinojo.

LadeboksHjemmeladere

For hjemmeladere leverer Circontrol enkle ladebokser med eller uten fast kabel. Ladeboksene har den nye elbilkontakten som kan gi raskere og sikrere lading. For borettslag og liknende finnes det en ladeboks med både vanlig stikkontakt og den nye elbilkontakten slik at flest mulig kan lade. Her kan man også velge en løsning med et elektronisk kort (RFID) som åpner ladeboksen.

Hurtigladere

Circontrol har to typer hurtigladere som er tilgjengelig på markedet i dag. En hvor all elektronikk er integrert i samme skap, eller en hvor elektronikk er plassert i eget skap og ladeboksen bare har display og ladekabler. Joan Hinojo anbefaler av flere grunner den atskilte løsningen.

– Ved å plassere elektronikken atskilt slipper man bråket fra hurtigladeren. Denne løsningen er også mulig å oppgradere når den europeiske hurtigladestandarden Combo kommer på markedet, sier Hinojo.

Circontrol leverer i dag hurtigladere med den japanske løsningen CHAdeMO som brukes av blant annet Nissan LEAF og trillingene Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot i-On. Så snart den europeiske løsningen Combo er klar, vil den spanske produsenten starte levering av hurtigladere med støtte for begge ladeløsninger.

blogg130318-circontrol-360Smarte løsninger

Circontrol leverer også systemløsninger for styring av mange ladeuttak for eksempel i et parkeringshus. Et smart styringssystem fordeler tilgjengelig strøm mellom bilene som lader samtidig. Den første bilen som kobler seg på vil prioriteres, og systemet regulerer strømstyrken automatisk. På sikt vil slike systemer også kunne gi strøm tilbake til nettet. Elbilene kan dermed brukes som strømlager når forbruket er høyest, for eksempel om morgenen når alle dusjer og koker kaffe samtidig.

Service, kontakt og oppfølging

– Circontrol har i mer enn 20 år samarbeidet med Scandinavian Electric AS. Vi ser på dette samarbeidet som avgjørende for å kunne gi den oppfølging, service og kundekontakt som er nødvendig for å tilfredsstille det norske markedet. Dette gjelder også på nye produkter for lading av elbiler og ladbare hybridbiler, avslutter Hinojo.

Figuren under er et eksempel på et oppsett for blant annet parkeringhus med opptil 32 ladepunkt og styringssystem.

blogg130318-circontrol-system-672-