Annonse

Elbilister må bli flinkere til å dele ladeplassene som allerede finnes. Nå gir vi deg et håndfast og synlig hjelpemiddel for å unngå amper stemning ved ladestolpene.

– Vet ikke folk at man kan parkere gratis på alle kommunale plasser, i stedet for å stå på ladeplass uten å lade? Det er skikkelig dårlig gjort mot oss som er avhengige av å lade for å komme hjem igjen, skrev en frustrert elbilist på Elbilforeningens Facebook-side forleden.

Han la til at Elbilforeningen burde ta tak i problemstillingen, i likhet med mange andre, og det er akkurat det vi nå gjør.

Vårt umiddelbare svar er en kampanje hvor vi oppfordrer elbilister til kun å bruke ladeplass ved behov for lading. Elbilforeningen jobber selvsagt kontinuerlig for at utbyggingen av ladeplasser må følge det store salget av elbiler.

Last ned vår ferske flyer

Å bruke ladeplassene til kun parkering, uten å lade, er dårlig ressursutnyttelse i dagens situasjon. Dessuten sperrer du tilgangen for andre som trenger lading.

FlyerDel en ladeplass

Last ned og skriv ut vår flyer Ladeplasser er mangelvare og legg den i elbilen din. Hvis du ser noen som hindrer tilgang for andre til ladeplass, kan du legge denne i vindusruta til vedkommende som en hyggelig påminnelse.

Mange nye elbilister er usikre på hvordan lading og gratis parkering fungerer. Med elbil kan du parkere gratis på alle offentlige parkeringsplasser på gatenivå. Ikke bare de som er reservert for elbil eller andre ladbare motorvogner.

Se etter skilter med hvit p på mørkeblå bakgrunn.

En tredjedel har behov for lading

Ladebehovet er forskjellig og det er bare du selv som vet om du har behov for påfyll av strøm på offentlige ladeplasser. Men elbiler som ikke er tilkoblet ladestasjonen har åpenbart ikke ladebehov.

I fjor høst var vi ute å talte hvor mange som bruker ladeplassene til lading og parkering i Oslo. En tredjedel parkerte uten å være tilkoblet ladestasjon og en tredjedel var tilkoblet med fulladet. Da gjenstår det en tredjedel som strengt tatt hadde behov for lading. Elbilistene har forhåpentligvis blitt flinkere til å dele ladeplassene siden den gang. Men samtidig har det kommet mange flere elbiler, uten at utbyggingen av nye ladeplasser har fulgt etter.

Hva med ladbare hybrider?

Elbilforeningen mener at ladbare hybrider bør få tilgang til ladeplassene slik at de kan kjøre mest mulig utslippsfritt. Men de er ikke helt avhengig av lading for å komme seg videre. Derfor gjelder ladeplikt spesielt for eiere med ladbare hybrider. Reglene for ladbare hybrider varierer fra kommune til kommune. I Oslo kan ladbare hybrider lade på ladeplasser men de må betale for parkeringen.

Hurtiglading

På hurtigladere bør du ikke lade mer enn til 80 prosent hvis det er kø. Hurtiglading går saktere når batteriet nærmer seg fullt, og da tar det lang tid å fylle opp de siste prosentene. Elbilforeningen ønsker at alle hurtigladestasjoner også har normalladere tilgjengelig. For de som trenger å fylle batteriet helt opp eller som backup i tilfelle hurtigladeren ikke fungerer.

Legg igjen kontaktinfo når du lader

Aldri plugg ut andres ladekabel når lading pågår. Prøv heller å få kontakt med eieren for å høre om det er greit å overta laderen. Hvis du forlater elbilen ved en ladestasjon bør du legge igjen mobilnummeret ditt slik at andre som trenger lading kan ta kontakt.

Lovpålagt ladeplikt?

Per i dag kan ikke parkeringsvakter gi gebyr for elbilister som parkerer på ladeplasser uten å lade. Da må det en lovendring til. Hvis problemene med parkering på ladeplasser ikke ordner seg, er neste steg å innføre ladeplikt. Samtidig må selvsagt utbyggingen av ladeplasser øke betraktelig for å følge økningen i antall elbiler.

Hva er din erfaring med ladeplasser og hva mener du er løsningen for mangelen på ladeplasser?