Annonse

Det grunnleggende om hjemmeladestasjon, hurtiglading, ulike ladekontakter og ladehastigheter.

Vi anbefaler å få installert hjemmeladestasjon der du lader til daglig. I tillegg gir stadig flere hurtigladere et sikkerhetsnett for de som behøver raskt påfyll av strøm i løpet av dagen.

Dette trenger du:

  • Hjemmeladestasjon der du lader til daglig (ekstrautstyr)
  • Ladekabel med vanlig stikkontakt for lading på gammel type ladestasjoner og på besøk (standard)
  • Ladekabel med Type 2-kontakt for lading på nye ladestasjoner (standard eller ekstrautstyr)
  • Hurtigladestasjoner har multistandard ladekabler så du trenger ikke ta med egen

Mesteparten av elbilens strømbehov fylles hjemme mens du sover. Da lader du med en hjemmeladestasjon. Batteripakken er fulladet når du kjører av gårde om morgenen. Med en rekkevidde på 75 -150 km per lading for en typisk elbil vil slik normallading være tilstrekkelig for de aller fleste i hverdagen.

For deg med lang vei til jobben vil lademulighet på arbeidsplassen gi nødvendig påfyll av strøm. På en arbeidsdag får du fylt opp batteriet igjen på de fleste elbiler.

Hjemmeladestasjon

For å slippe å ta ut ladekabel fra bilen og koble til og fra hver morgen kan du investere i en ladeuttak med fastmontert kabel eller uttak for den nye elbilkontakten (Type 2). Slikt dedikert ladeutstyr koster rundt 10-15.000 kroner ferdig montert og kan bestilles hos din elektroinstallatør. Ladeuttak gir også mulighet for raskere lading og er en mer robust og sikrere løsning enn vanlig stikkontakt. Dette er en god investering i egen bolig.

Vanlig stikkontakt

Fortsatt er det mange som lader elbilen til daglig fra vanlig stikkontakt med ladekabelen som følger med som standard. Husk at hvis du bruker vanlig stikkontakt bør du ha en dedikert strømkurs og en krok ved siden av for å henge opp ladekabelen. Sjekk stikkontakten jevnlig for skader og misfarging fra varmgang. For nyinstallasjon av stikkontakt for lading av elbil er det krav om maks 10A sikring.

Den nye elbilkontakten (Type 2)

Type 2 kontaktDen nye elbilkontakten (Type 2) skal erstatte bruk av vanlig stikkontakt for lading av elbil. Mens lading med vanlig stikkontakt er begrenset til rundt 2,5 kW (10A), kan man med den nye elbilkontakten lade opptil 43 kW. Forutsetningen er at ladeuttaket leverer så mye strøm og at elbilen støtter raskere lading med den nye elbilkontakten.

Ladekabel med denne kontakten begynner nå å bli levert som standard på mange nye elbiler. Oslo kommune installerer ladestolper med kun den nye elbilkontakten. Her kan du kjøpe ladekabel med den nye elbilkontakten.

Lading i borettslag og på jobb

Bor du i borettslag eller sameie kan du normalt ikke sette opp ladestasjon i fellesgarasjen på egen hånd. Elbilforeningen samarbeider med OBOS og Oslo kommune om en veileder for boligselskap som vil etablere ladestasjon for beboere med elbil. Vi har også laget en veileder for å få flere arbeidsgivere og bedrifter til å tilby lading for sine ansatte og kunder med elbil. De som tilbyr parkeringsplasser for vanlige biler bør også tilby ladeplass for elbil.

Offentlige ladestasjoner

De fleste kommuner i Norge og mange bedrifter har installert offentlige ladestasjoner for sine innbyggere og kunder. På ladestasjoner.no kan du finne et kart med nesten 7.000 av disse ladepunktene som stort sett er gratis og utstyrt med en vanlig stikkontakt. Tilgang til disse får du med standard ladenøkkel som alle medlemmer i Elbilforeningen får gratis. For nyere type ladestasjoner med den nye elbilkontakten (Type 2) kan du ofte bruke Elbilforeningens ladebrikke. Husk å ikke okkupere ladeplassene om du ikke har behov for lading.

Hurtiglading

Hurtigladestasjoner er elbilens svar på bensinstasjoner. Her kan du fylle batteriet på en typisk elbil i løpet av en halvtime, lengre når det er kaldt. I dag finnes det over 350 hurtigladestasjoner i Norge. På vårt hurtigladekart kan du finne eksisterende og planlagte hurtigladere. For tilgang og betaling kan du bruke Elbilforeningens ladebrikke.

Vi anbefaler nye elbilister å teste en hurtiglader eller to en dag de har god tid og ikke er helt tomme for strøm. Da vet du hvordan det fungerer og slipper å få eventuelle overraskelser når du har lite strøm og dårlig tid.

Hurtigladere har alltid fastmontert kabel og det finnes flere typer kontakter for hurtiglading avhengig av hvilken elbil du har. Japanske CHAdeMO er i dag mest vanlig med støtte for elbiler som for eksempel Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot Partner Electric. Den europeiske og nordamerikanske standarden Combo brukes blant annet av Volkswagen e-Golf og BMW i3. Tesla har en egen standard for sine superladere. Renault ZOE og Tesla støtter semihurtiglading med den nye elbilkontakten (Type 2).