Annonse

46 NTNU-studenter har sammen designet og bygget Norges første elektriske racerbil. Stikkord: Fjærlett og rask.

Og altså en real Tesla-killer, om vi skal tro kommunikasjonsansvarlig for prosjektet, Magnus Buseth. Den startklare elracerbilen har fått navnet KOG Arctos R, og nå nærmer det seg for alvor konkurranser på racerbanene Silverstone og Hockenheimring. Begge er mest kjent for fossildunstende farkoster, men nå er det ung og utslippsfri moro som står i fokus.

Det er ikke akkurat stusselige ytelser studentene i Revolve NTNU leverer:

– 0-100 km/t går unna på under tre sekunder – raskere enn en splitter ny Ferrari, forteller Buseth.

En elmotor med 115 hestekrefter og en superlett konstruksjon i karbonfiber gjør at KOG Arctos R veier kun 174 kg og har en akselerasjon som matcher sportsbiler i millionklassen.

Løp i England og Tyskland

– Prosjektet tar i bruk fagkompetansen fra mange ulike områder på NTNU og bruker kunnskapen på nye måter for å skape et fantastisk produkt. Jeg er stolt av at NTNU har studenter som viser et så stort engasjement for faget sitt at de er villige til å bruke nær all sin tid på å få jobbe med avanserte og relevante utfordringer. Jeg er sikker på at disse studentene vil være svært gode ambassadører for NTNU når de går ut i arbeidslivet og jeg gleder meg til å følge utviklingen videre, sier rektor ved NTNU, Gunnar Bovim.

blogg-20140520-NTNU side 800

Til sommeren skal studentene konkurrere mot 114 andre lag fra 38 forskjellige land i Formula Student. Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og konkurrere i sin egenbygde racerbil, alt i løpet av ett år.

Av de 178 lagene som søkte, fikk 114 plass i konkurransen. Ett av dem er altså Revolve NTNU, som stiller på startstreken på legendariske Silverstone i England 9. juli og Hockenheimring i Tyskland 29. juli.

Trangt nåløye for interesserte

Prosjektet ble startet av NTNU-studenter som ønsket mer praksis i studiehverdagen. Hvert år utvikles og bygges en helt ny racerbil fra bunnen av.

Det er stor pågang for å bli med på laget, og søkere må sende inn søknad og gå gjennom intervju før de blir tatt opp.

De 46 studentene legger ned all sin tid for å realisere prosjektet i organisasjonen som har som målsetting å utdanne Norges beste ingeniører.

– Ved å gå fra null til ferdig bil på åtte måneder lærer vi å omsette teori til praksis, prosjektplanlegging, tverrfaglig teamarbeid og ellers alt som kreves for å være i stand til å løse utfordringer vi vil møte når vi skal ut i jobb, sier prosjektleder Carl Axel Folkestad i Revolve NTNU.

Ikke sommerferie ennå

Selv om bilen nå er ferdig er det langt i fra sommerferie for studentene. Testing, utbedringer og justeringer gjenstår før teamet er klar til konkurranse.

blogg-20140520-NTNU front 800

Avansert elektronikk med trådløs overføring fra bilen til en datamaskin sørger for at ingeniørstudentene kan optimalisere bilens kjøreegenskaper frem mot løpet på Silverstone.

– Vi er inne i en veldig spennende fase av prosjektet nå. Nå når bilen er klar til testing har vi kort tid på å finne og utbedre feil før vi reiser til England for å konkurrere. Det blir lange dager, men det er det verdt, avslutter Folkestad.

PS. Du kan følge prosjektet på studentenes egen Facebook-side! !

Bakgrunn…

…om Revolve NTNU

  • Frivillig studentorganisasjon ved NTNU
  • Deltok i Formula Student første gang i 2012
  • Kåret til beste nykommer samme år
  • 46 studenter fra 11 studieretninger
  • Kongsberg Gruppen er hovedsponsor

…om racerbilen KOG Arctos R

  • Vekt: 174 kg
  • 0-100 km/t: Under 3 sek
  • Elektromotor på 85 kW (115 hestekrefter)

…om konkurransen Formula Student

  • Verdens største motorsportarrangement for studenter
  • Arrangeres over hele verden, inkludert USA, Australia, Tyskland og England
  • Studentene bedømmes ikke bare på rundetid og akselerasjon, men også på design, drivstofføkonomi, kostnadseffektivitet, forretningsplan og markedsføring
  • Revolve NTNU deltar på Silverstone i England og Hockenheimring i Tyskland i sommer