Annonse

Vi har kjørt tur-retur Oslo-Sandnes med en elektrisk Nissan Evalia i sommer. Langtur med en typisk elbil er fortsatt for de spesielt interesserte.

Selv om antallet hurtigladestasjoner nå dekker mange strekninger i Norge, kan det i mange tilfeller ta lang tid med mange ladestopp. Rekkeviddeangsten er byttet ut med ladeangst.

Turen ble kjørt med å følge fartsgrensen, men aldri over 90 km/t. Målet var ikke å kjøre lengst mulig på hver lading, men ha en behagelig tur med hyppige ladestopp i stedet for rekkeviddeangst. På turen bort var det oppholdsvær og typisk norsk sommertemperatur på rundt 16 grader. Ideelt for rekkevidden. Motsatt på hjemturen med høljeregn og kjølige 10 grader. Samme tur ble gjort uproblematisk med en Tesla Model S i vinter. Da med to korte ladestopp på 20 minutter i Lyngdal og Brokelandsheia.

Realistisk rekkevidde

Vi startet fra Oslo med fullt batteri og kom oss akkurat ned til Kiwi Holmestrand. En strekning på 85 kilometer. Nissan Evalia har en oppgitt testrekkevidde på 170 km når den er fulladet, men i praksis er dette langt fra realistisk rekkevidde. Ifølge vår kjøpsveiledning oppgir Nissan en er realistisk rekkevidde på mellom 80-170 km. Ofte ned mot minimum rekkevidde er vår erfaring fra denne turen. Særlig siden det ikke gjør mening å hurtiglade mer enn til rundt 80 prosent før ladefarten går betraktelig ned.

Etter Holmestrand ble neste stopp Kiwi Heistad utenfor Porsgrunn. Der var det en feil på ladepluggen og selv god veiledning fra Fortum kundeservice hjalp ikke. Heldigvis var Lasses ladested på Stathelle like i nærheten, så eneste konsekvens var at turen tok en halvtime ekstra.

Norges beste hurtigladestasjon?

Lasses ladested må være blant de beste hurtigladestasjonene i landet. Flere ladestasjoner som hindrer ladekø og problemer om en av ladestasjonene er ute av drift. I tillegg har de kafé og toaletter mens man venter på ladingen. Til og med hoppeslott for barna.

 

Ladestasjon Brokelandsheia
Grønn kontakt har hurtigladestasjon like ved Tesla sin superladestasjon på Brokelandsheia.

Etter Lasses ble det korte ladestopp på Brokelandsheia og Arendal før ankomst i Kristiansand hvor vi ladet over natten på Quality Hotel & Resort. Totalt tok turen fra Oslo til Kristiansand syv timer uten køkjøring eller ladekø.

Veien videre mot Sandnes var uproblematisk med neste overnatting i Lyngdal. Med fulladet batteri fra Lyngdal ble neste stopp Helleland, en strekning på 10 mil, som gikk akkurat. Deretter ankomst i Sandnes, totalt 56 mil fra Oslo.

Oslo – Sandnes med overnatting

  • Oslo – Holmestrand: 85 km
  • Holmestrand – Stathelle: 90 km
  • Stathelle – Brokelandsheia: 50 km
  • Brokelandsheia – Arendal: 50 km
  • Arendal – Kristiansand: 50 km (overnatting)
  • Kristiansand – Lyngdal: 85 km (overnatting)
  • Lyngdal – Helleland: 100 km
  • Helleland – Sandnes: 50 km

Med to overnattingsstopp var turen til Sandnes uproblematisk selv om den tok lengre tid enn med en eksosbil. Returen til Oslo skulle kjøres uten overnatting underveis, så da valgte kone og barn heller å ta toget, noe som nok var en klok beslutning.

Sandnes – Oslo uten overnatting

Siden returen skulle kjøres uten overnatting, var det ikke bare å reversere ladestopp på veien. Dårlig vær gjorde også at rekkevidden ble kortere på hjemturen. Første korte stopp fra Sandnes var Helleland før Flekkefjord. Der var det for første gang ladekø med to elbiler foran i køen. Den første skulle fullade batteriet, noe som tar veldig lang tid.

Kan du unngå det, er det ikke noe poeng å hurtiglade mer enn til rundt 80 prosent. Etter det går ladefarten betraktelig ned. Flytt heller over til en normalladestasjon i nærheten hvis det er noen som venter på lading.

Neste mann skulle bare ha litt påfyll, så totalt tok det rundt en time før lading kunne starte.

 

Ladekø
Ladekø blir stadig vanligere på hurtigladestasjoner hvor bare en elbil kan lade om gangen.

Videre til Mandal der det stod en Tesla med Chademo-adapter uten noen i bilen. Å fullade en Tesla tar lang tid, men heldigvis kom eieren tilbake etter bare en halvtime.

Hvis du forlater elbilen på en hurtigladestasjon, legg igjen ditt mobilnummer i frontruta slik at folk som venter kan få tak i deg.

Fra Sandnes til Kristiansand hadde jeg allerede brukt seks timer før neste hurtiglading ved Kiwi i Sørlandsparken. Videre til Arendal hvor det igjen var ladekø med halvtimes venting før lading startet. Ladestopp igjen på Grønn Kontakt sin hurtigladestasjon på Brokelandsheia ved siden av Tesla sin superladestasjon.

Mangelfull navigasjon

Ideelt sett burde man kunne legge inn destinasjon på elbilens navigasjon og få foreslått en liste med hurtigladestasjoner underveis. Nissan sitt navigasjonssystem fungerer fint til navigering men ikke godt nok til å finne hurtigladestasjoner underveis. Informasjon om ladestasjoner er ikke nødvendigvis oppdatert og det er vanskelig å planlegge turen med ladestopp underveis. På turen måtte jeg kombinere navigasjonssystemet med ladestasjoner.no for oppdatert informasjon om tilgjengelige hurtigladestasjoner og Google maps for å finne avstander mellom hurtigladestasjonene.

Høljeregn reduserer rekkevidden

Neste stopp blir Lasses igjen før nytt stopp i Sandefjord. Her er planen å lade til 85 prosent og kjøre videre til Drammen, en strekning på 80 km. Men på grunn av våt veibane og varmeanlegg på fullt for å hindre dugg på frontruta, viste det seg fort at jeg måtte ta en ny stopp i Holmestrand før Drammen.

En tommelfingerregel på Nissan Evalia er at hver prosent batterikapasitet tilsvarer 1 km kjørelengde. Med 85 prosent kan du da normalt kjøre minst 85 km før neste lading.

I Drammen hadde jeg fått min dose med hurtiglading for dagen og stoppet bare kort for å komme meg helt hjem til Oslo. Hele turen tok 14 timer med totalt 10 ladestopp.

Med ett unntak fungerte alle hurtigladestasjonene problemfritt med Elbilforeningens ladebrikke.

Erfaringsmessig kan et triks være å skru av og lukke alle dører i elbilen hvis ladingen ikke starter første gang.

Hurtigladeoperatørene skal ha honnør for at de nå har satt opp hurtigladestasjoner som gjør det mulig å kjøre land og strand rundt med elbil. Neste mål må være å få enda flere, slik at man kan stoppe og lade der det er optimalt i forhold til tidsbruk. Alle hurtigladestasjoner bør også ha doble uttak for å begrense ladekø og driftsproblemer.

Prismessig er det ingenting å si på kostnaden ved hurtiglading. Så lenge man lader hjemme til daglig vil strømkostnadene uansett være betraktelig lavere enn tilsvarende drivstoffkostnader for en eksosbil.

Totalt brukte jeg rundt 750 kroner for hurtiglading med 15 ladestopp på i snitt 20 minutter som kostet 2,50 per minutt. Legg på en hundrelapp for normallading så kommer du fortsatt under bensinutgifter for tilsvarende kjørelengde med en diesel- eller bensinbil. I tillegg sparer du en del hundrelapper i gratis bompasseringer.

Konklusjonen er at en typisk elbil fungerer fint til regional kjøring med et par hurtigladestopp underveis, men skal du på langtur kreves det tålmodighet og planlegging i forkant av turen.