Annonse

Forsiden på første utgave av magasinetDet nye elbilbladet «Elbilen i Sverige» går bokstavelig talt med strømmen.

Første nummer er i salg denne måneden, og skal være verdenspremiere for et magasin som utelukkende dekker elbiler, brenselcellebiler og hybrider av alle typer.

Slik ser den første forsiden ut – Vi skal speile fremtidens mobilitet. Eller som en av de største bilprodusentene sier: «Biler med forbrenningsmotorer har ingen mulighet til å møte de miljøpolitiske målene, og det finnes et hull som bare elbiler kan fylle», skriver redaktør Fredrik Sandberg i en pressemelding.

Bladet har som mål å knuse myter om elektriske kjøretøy, og legger vekt på at bidragsyterne er overbevist om fordelene eldrift gir – fra et miljøsynspunkt.

– Sverige har store ressurser for ren kraft, og elbiler tar hånd om overskuddet i produksjonen på beste måte. Vi går vekk fra import av mye dyrere olje og kan rette oss inn mot en fossilfri kjøretøyflåte i 2030 dersom regjeringen vil, konstaterer Sandberg.

Sammen med ansvarlig utgiver Örjan Hedblom, som har bakgrunn som redaktør for bransjebladet Vindkraft, konstaterer han at det er spennende tider for bilindustrien. Utviklingen skal omtales i magasinet.

– Vi vil rapportere om renere og morsommere bilteknikk, sier Sandberg.

– Sverige henter en stor del av strømmen fra fornybar energi. Svensker kan kjøre bil på vann-, vind- og solenergi. Elbiler kan fremskynde utbyggingen av fornybar energi til 100 prosent, sier Hedblom, og ønsker samtidig velkommen til en ladet fremtid.

Sandberg og Hedblom to opplyser at magasinet vil komme ut seks ganger i året. Mer info om bladet finner du på bladets hjemmeside.