Kjøpsveiledning LEAFSnart salgsstart for elbilen Nissan LEAF. Hva er da mer naturlig enn at den kommer inn i elbilmatrisen vår? Hva kan Nissan fortelle om kjørelengde, batterikostnad osv? En nyhet er også at vi har fått en eneimportør av italienske Tazzari.

Kjøpsveiledningen er en suksess. Den mest leste siden på elbil.no, og den unike elbilmatrisen lastes ned et femsifra antall i året. Fornuftig at mange følger elbilvettreglene og «lytter til erfarne elbilfolk».

ElbilmatrisenVeiledningen gir deg råd for å velge elbilen som passer ditt behov. Derfor er vi svært opptatt av hva som er realistisk kjørelengde under norske forhold. Men vi forsøker også å grave litt i den økonomisk risikoen rundt batteriene.

Disse kjøpevettreglene som lages i samarbeid mellom NAF, Forbrukerrådet og Norsk Elbilforening, er et virkemiddel for at vi skal få mest mulig tilfredse elbilister. Noe også leverandørene forstår. Det er ikke så vanskelig å være fornøyd når du velger riktig verktøy. Så får du i tillegg alle de andre gledene med elbil.

Nissan på plass

Endelig er LEAF også kommet med. Prisen kom før sommeren, salgsstart er i september, noe den siste artikkelen Elbilen LEAF på tur i Oslo bekrefter. Nå venter vi på endelig forhandlerutvalg, men en del av dem avsløres fordi hurtigladerne er på vei opp.

Nissan LEAFLEAFens rekkevidde

Nissan er elbilen som oppgir den største forskjellen i rekkevidde. EU-normert test viser 175 km. Men Nissan forventer at dette under norske forhold kan variere mellom 76-220 km.

Uten at vi har testa den på en verst tenkelig vinterdag, vil vi tillate oss å si at de 76 km kanskje er vel pessimistisk. Kupéen kan forhåndsvarmes under lading, og du skal være temmelig idiot (mer enn vi normalt legger til grunn) som sjåfør hvis du ikke skal klare å strekke dette noe lenger. Litt prioritering er mulig. Men vi får virkelig vite dette når realitetene viser seg til vinteren.

Nissan tar utgangspunkt i tester de har gjort og formidler på Nissan USA. Der er riktignok den korteste rekkevidden, den som gir 76 kilometer fjerna. 62 miles som oppgis her, er omtrent 100 km. Vi har også en tidligere artikkel med synspunkter på Rekkeviddeforvirring for Nissan LEAF.

Vi gleder oss over at LEAF kan hurtiglades. Vi gleder oss også over at alle forhandlere av LEAF er pålagt å kunne tilby hurtiglading. Det setter fart i den norske utbyggingen av et hurtigladenett.

LEAFens batterier

Nissan er relativt optimistiske for batterienes levetid. I media har det vært noen «nisser» som har sagt at de forventer at batteriene skal være bilens levetid ut. Hm, det tviler vi på om er en regel uten mange unntak.

I elbilmatrisen vår, med informasjon levert av Nissan, forventes det at batteriene holder 8-10 år, det vil si at det da er 70% restkapasitet igjen. Da kan det hende du ikke kjører så mye mer enn 60 km under de aller verste forholdene. Men Nissan oppgir ikke forventa levetid i kilometer. Åpenbart vil årlig kjørelengde være et viktig moment. Akkurat som vi også har fått indikasjoner på at svært hyppig bruk av hurtiglading, kan forkorte levetida.

Heldigvis er det en garanti på batteriene. I Europa 100.000 km (eller 5 år hvis det går først). I USA er garantien 160.000 km / 8 år. Så over dammen er de mer bortskjemte – og tryggere – enn vi europeere. Men det er sikkert mye som står med «liten skrift» i beskrivelsen av garantiene.

LEAF batteriBegynner batteripakka å trøble, mener Nissan at en løsning er å skifte cellene (eller moduler som de kaller det) som er dårlige. Det er en fin innfallsvinkel. Men erfaringen fra andre batterityper viser at det er en liten teknisk utfordring å sikre at nye celler er velbalansert med dem som er en del brukt. Men her er det sikkert hundrevis av Nissan-ingeniører som forsker. Vi får tro de finner fornuftige løsninger som både reduserer Nissans risiko og kostnader under garantiperioden, og forbrukernes ditto når garantien er utløpt.

Det har vært litt turbulens rundt prisen på LEAFens batteripakke. Engelske The Telegraph fikk oppgitt at det kosta $662 å skifte en modul. De multipliserte dette med 48 moduler som batteripakka består av. Dermed kom de fram til en totalpris på NOK 170-180.000 for batteriene i en LEAF.

Nok en svært forenkla måte å regne dette på. Kostnadene ved å skifte større enheter / mengder vil være lavere. Men at prisen idag nærmer seg 150.000 kroner, vil ikke overraske oss. Her kan vi bare krysse fingrene for stort produksjonsvolum, økt energitetthet og alle andre våte batteridrømmer vi har. Over 6-7 år skal prisene på litiumbatterier kunne reduseres ned til 1/3. Men dette blir gjetninger.

LEAFens pris

Legg nå merke til at vi har fått oppgitt en pris for LEAF inkludert reg. og lev.omkostninger hvis utlevering er i Oslo. Basisprisen er 255.000 kr. Disse omkostningene utgjør 8.900 kr. Kanskje litt dyrere andre steder i landet? Så må de fleste ha vinterhjul i tillegg.

TazzariTazzari har fått eneimportør

Think er fjerna fra elbilmatrisen. Men det er intet nytt. Det skjedde rett før ferien da de tok runden innom skifteretten. Vi venter på hva de nye eierne foretar seg, før vi tør å håpe at de kommer tilbake.

Den eneste endringen ved siden av LEAF kjører inn, er at Tazzari skal ha fått eneimportør til Norge. Det har blitt GM MotorSport.

Vi får tro at det da blir et mer organisert salg av den lille designbomben som det ble solgt 14 stykker av i 1.halvår. Visstnok er det en norsk Tazzari nettside på gang. Og hva vi kan se på finn.no, så er det både priskampanje og et bredere modellutvalg.

Vi håper at siste års vinterproblemer virkelig er overvunnet. Det sies så, samtidig som interiøret har fått en designoppgradering, kjøreegenskapene forbedra og innvendig støy redusert. Flott. Vi trenger noen små artige elbiler fra entusiastiske nyskapere – ikke bare leveranser fra de store, strømlinjeforma bilprodusentene.

Her er oppdatert kjøpsveiledning.