Annonse

{jcomments on}NOBILNOBIL har tilrettelagt for å motta løpende statusdata for ladepunktene i Norge. Noe som kan videreformidles via tjenestene som bruker NOBIL. Status er?

 

 

 

Hvordan fungerer det?

NOBIL har lagd en enkel protokoll for kontinuerlig å motta sanntidsdata («real time data») posta som en XML-fil. Denne kan sendes til oss hver gang det er en endring, eller med jevnlige tidsstempler for å bekrefte at kommunikasjonen eksisterer. Enten fra et overvåkingssystem hos en operatør e.l. eller rett fra ladepunktene. En forutsetning er sjølsagt at ladestasjonen er satt opp slik at den kan kommunisere. Noe som nå blir mer vanlig og ihvertfall for hurtigladere bør være obligatorisk. Så lagres data i NOBIL og sendes umiddelbart videre ut i vårt API til alle tjenester som bruker NOBIL for å formidle info om ladestasjoner.

Et minimum NOBIL ber om er statusverdier for ledig, opptatt og om den er i drift. Dessverre er det ikke alle tekniske feil som fanges av leverandørenes systemer, men dette jobber vi sammen med dem for å forbedre. Kommuniseres det at den er ledig og funker, så må det være slik. I NOBIL forsøker vi å gjøre både oss sjøl og alle andre bedre. Intet er mer til hjelp enn når brukerne = elbilistene melder avvik, og vi finner årsaken til feilen, og ja til og med kan klare å fjerne den.

Sanntid ladestasjonerKort historikk

I august kunne vi melde at Fortum var den første operatøren som via NOBIL ble i stand til å formidle sanntidsstatus for hurtigladere via NOBIL. Noe vi var godt fornøyde med. Fortum hadde før det også levert oss sanntidsdata for normalladestasjonene de har.

Men en svale gjør ingen sommer. I slutten av oktober var derfor gleden stor da ABB kom på nett med alle hurtigladerne de har satt opp for kunder. Deling av sanntidsdata med tredje part ble da en del av datasystemet deres. Noe flere vil kunne høste av. NOBIL, krav fra Transnova og det norske elbilmarkedet har utvilsomt vært en viktig faktor da ABB bestemte seg for å få dette til. Tusen takk skal ABB ha!

Rett før julaften kom nok en brikke på plass. Siden sommeren har vi bistått Proxll med å lage et mottak for sanntidsdata fra SGTE-hurtigladere. Resultatet kom til slutt, Statoils tre hurtigladere starta å sende oss data rett fra ladepunktet. På nyttårsdagene starta også kommunikasjonen fra hurtigladeren i Lillestrøm og den første fra Eidsiva.

Dette er ikke «rocket science». Vi kan gå tilbake til begynnelsen av 2011 da elbilentusiasten Ravn Gundersen sammen med AMFI Madla lagde den første ladestasjonen som rapporterte sanntidsdata. Siden den gang har den tikka som ei klokke og gitt oss enorme mengder data for å analysere bruken på den stasjonen.

Hva er statusen ved utgangen av 2012?

Ved årsskiftet mottok vi sanntidsdata fra 63 ladepunkt. Året begynte bare med Ravns 6 ladepunkt på AMFI Madla. Så vi må si at økningen i antall ladepunkt er veritabel Wink

32 av disse er fra CHAdeMO hurtigladere. 27 er fra normalladepunkt. 4 er fra «Mennekes» ladepunkt hvor Salto ladestasjoner har bidratt.

Hvordan kan du se dette?

Så langt vil vi tro at statusvisningen vår ved hurtigladekartet er mest berømt. I denne artikkelen har vi for artighets skyld klistra inn et utsnitt hvor det er mulig å se mangfoldet i hva som rapporteres. Og ikke minst at det er nyttig å få denne informasjonen. Vi mener, det er da bedre på forhånd å se at hurtigladeren i Arendal er ute av drift, enn at du finner ut at den ikke kan brukes når du står der med 15% gjenværende batterikapasitet og skal kjøre 7 mil videre til hurtigladeren i Kristiansand.

NB! Eksempelet er en dag med uvanlig mange feil. I hvert fall sammenligna med hva vi har sett til nå.

Det er ladestasjoner.no som har lagd elbil.nos statusvisning for hurtigladere. De lager nå kartapplikasjoner for nett og mobil som skal vise sanntidsdata på en effektiv og god måte for alle ladestasjoner som levere dette, enten de er sakte eller hurtigere. Den ikke helt plettfrie betaversjonen kan testes på ladestasjoner.no, også som mobilvisning. Bare sjekk ut.

Vi er sikre på at flere tjenester vil ta imot og bruke sanntidsdata. Disse dataene kan brukes på mange måter, både i nuet og for å lage interessante statistikker. Så bare følg med. I mellomtida arbeider NOBIL ivrig for å få sanntidsdata fra så mange ladestasjoner som mulig.