Lekestue med Mr. LOL OIL

Lekestue med Mr. LOL OIL

Han har dratt med seg datteren på elbilferie i 23 land. Han plager oljeindustrien med barnslige pek. Han signerer e-postene sine med «Flokkleder». Si hei til Kjetil Sandal, landets kanskje mest hyperaktive elbilist.

Kjetil Sandal (51) kan utvilsomt regnes blant landets ivrigste, ferske elbilister. Og som den bergenseren han er, går han ikke spesielt stille i dørene.

Heller ikke i valg av bil: En svart Tesla Model X er foreløpig siste investering, men det er likevel registreringsskiltet hans som vekker mest oppsikt i trafikken: LOL OIL står det der.

– Jeg gikk noen runder med meg selv på om jeg skulle våge å sette det på. Jeg pisser jo en skvett i bedet til fossilbilistene, ikke sant?

– Kanskje er det også litt infantilt å dure rundt med tenåringsspråk på skiltet?

– Kanskje, men hovedgrunnen trumfet alt, nemlig at jeg ønsker mer diskusjon rundt ressursbruken vår. Jeg ønsker at vi skal tenke mer fornybar energi generelt, og dieselbiler har vi i hvert fall ikke bruk for, heller ikke bensinbiler. Og nå er vi der at vi kan lage elbiler som er mye bedre enn Tesla, hvis vi bare vil. Hvem vet, kanskje til og med et humoristisk bilskilt kan bidra litt til å gjøre folk mer bevisste?

Foto: Kjetil Sandal

Pek mot gamle kolleger

Etter at Sandal for et par år siden mistet jobben i oljeindustrien under den dramatiske nedbemanningen hele bransjen gikk igjennom, tok han en dag elbilen med det spesielle skiltet ut på en tur litt utenom det vanlige. Målet var å sparke sine gamle kolleger i oljebransjen lett på skinnleggen i form av et velregissert stunt.

– Jeg kjørte til gamlejobben og feilparkerte bilen på verst tenkelig måte. Så gikk jeg inn og spurte i resepsjonen om de kunne «kalle opp han tosken på callingen som har plassert bilen sin utenfor hovedinngangen og be ham flytte den umiddelbart.»

Et halvt minutt etter gikk følgende melding ut over høyttalerne til et par tusen petroleumsarbeidere: «Kan vedkommende som har feilparkert elbilen med registreringsskilt LOL OIL foran stans forbudt-skiltet utenfor hovedinngangen flytte den umiddelbart?»

– Da fikk jeg meg en god latter.

Så god, faktisk, at Sandal dro rett videre og gjentok stuntet på et par tidligere arbeidsplasser i samme bransje.

No-brainer

Opprinnelig var Sandal en BMW-mann. Så bestilte han Tesla i 2014, og kunne året etter hente ut sin første elbil, en Model S. Det ga mersmak, men et par år etter ble S-en byttet ut med en X.

– Jeg har alltid kjørt mye, gjerne 30.000 kilometer i året, men overgangen til elbil ble veldig enkel da jeg innså hvor mye jeg sparte. Være miljøvennlig OG spare penger samtidig, det var jo en no-brainer. Jeg burde bare forstått det tidligere.

Martin Thronsen / elbil.no

Etter at han ble nedbemannet fra oljeindustrien, begynte den nykonverterte elbilisten å jobbe med nettopp elbilsalg.

– Det er mye lettere å selge elbiler enn konvensjonelle biler, for du trenger aldri å lyve. Du trenger bare å opplyse folk om hvor bra elbil faktisk er. Noen ganger måtte jeg holde igjen litt, for når jeg fortalte folk at å bruke elbil koster under en tiendedel av en vanlig bil, trodde de meg ikke. Så jeg pleide å nøye meg med å si at de kommer til å «spare mye».

Nå har Sandal sluttet med det også. Det vil si, han sier det gjerne i private sammenhenger, men elbilsalget har han foreløpig lagt på hylla, til fordel for andre prosjekter det «foreløpig er for tidlig å si noe om».

Om ferieturer med elbilen og hans nå fem år gamle datter Emma teller blant disse prosjektene, er noe uklart, men det er et sannsynlig faktum at Sandal og datteren allerede sitter på norgesrekorden i den middels kjente disiplinen antall-land-besøkt-med-elbil-på-kort-tid.

Foto: Kjetil Sandal

På lykke og fromme

– 23 land er vi oppe i nå, hvis jeg ikke tar helt feil. Og det gjør jeg nok ikke, fastslår Sandal.

Og flere skal det bli.

– Vi bare reiser uten å planlegge eller booke noe på forhånd. Ser på værmeldingen og bestemmer morgendagens mål utfra den. Med superchargerne til Tesla går det stort sett helt greit. Og de få gangene det ikke gjør det, må vi improvisere litt. Det er bare gøy, det.

En av turene som skulle by på litt større utfordringer, fant sted i sommer. Da tok Sandal med seg datteren på elbilrally fra Kirkenes til Murmansk i regi av Bellona og Norsk elbilforening, i et forsøk på å rette oppmerksomhet mot den bedrøvelige ladesituasjonen i nord. Men før de kom så langt, måtte de ta seg de drøye 2.000 kilometerne mellom Bergen og Kirkenes.

– Men siden vi kjører litt etter innfallsmetoden, la vi på 800 kilometer underveis. Den første gangen jeg så på kartet, var etter vi passerte den siste Tesla-laderen i Nord-Sverige.

Kjetil Sandal trekker på skuldrene.

– Det verste som kan skje når vi reiser på den måten er jo at vi må forandre litt på planene. Men det går jo helt fint når vi ikke har noen plan.

Annerledes rytme på elbilferie

Å legge ut på langtur i bil med småbarn, vil mange tenke på som den rene, skjære galskap. Å kjøre elbil fra Bergen til Murmansk ad diverse omveier, med en femåring i barnesetet, klassifiseres i manges bok som ren psykiatri. Slike innvendinger flirer Sandal av.

– Emma har vært med meg på tur siden hun var baby – og hun elsker det. Hun føler hun er på en kjempeferie – et nytt eventyr hver dag. Så lenge vi stopper på en rasteplass og griller litt i ny og ne – og hun får springe rundt og blåse såpebobler – så er hun happy. Og når hun har det bra, har jeg det bra også. Hun er med meg over alt, vi har det kjempegøy sammen.

Sandal mener at elbilens særegenheter gjør noe positivt med rytmen i selve ferieopplevelsen.

– Mange fossilbilister på bilferie kjører gjerne 10–12 timer i strekk, og er fullstendig oppslukt av å «komme frem». Det blir bare stress. Med elbil må du ta ladepauser, og dessuten gjør autopiloten og hjelpesystemene i Teslaen at i hvert fall jeg slapper av på en helt annen måte når jeg kjører.

Selfie-magnet

På sine mange bilturer utenlands møter Sandal ofte folk som aldri har sett en elbil før.

– Og så kommer jeg med det romskipet der, liksom. Da ender jeg gjerne opp med å bli stående en time og forklare folk hva det egentlig er de ser.

Han forteller at han daglig – selv i Norge – opplever at folk vil ta selfier foran bilen hans, på grunn av bilskiltet hans. Noen ganger bare stopper de opp foran ham, midt i trafikken, og går ut i gaten og knipser i vei før de kjører videre.

Martin Thronsen / elbil.no

Også når han passerer landegrenser skjer det ting. Da blir han gjerne hanket inn til siden av uniformerte menn med morske ansiktsuttrykk.

– Men etter hvert har jeg skjønt hva de vil. Kombinasjonen av bilskilt og bilmodell gjør at selv politifolk og tollere stopper meg – men altså fordi det er selfie-time foran bilen.

Daglige dyster med fossilfolket

Hjemme i Norge havner Sandal rett som det er i diskusjon om oljens fremtid med selfie-fotografer og andre han har ertet på seg med LOL OIL-skiltet.

– Da svarer jeg at olje skal vi bruke i hundre år til. Men vi kan bruke den til å lage kajakker og koppholdere og andre ting som kan gjenvinnes, vi trenger ikke lenger å putte den i dieseltanken.

I møte med de mest hardbarkede fossilforkjemperne blir Sandal oppgitt.

– Jeg møter stadig folk som mener at fossilbiler ikke er noe verre enn elbiler. Da pleier jeg å si at vi trenger ikke ta noen lang, vanskelige diskusjon rundt dette: Du kan bare kjøre en elbil inn i garasjen, lukke porten og bli der inne en halvtime. Så kan du prøve det samme med dieselbilen din etterpå. Så enkelt er det å forstå forskjellen.

Sandal er glad for at så mange i hjembyen hans Bergen, som nylig ble kåret til Elbilhovedstaden 2018, har tatt skrittet over i elektrisk mobilitet. Men han mener det fortsatt er langt igjen.

Foto: Kjetil Sandal

– Ta Fløyfjellstunnelen i Bergen, der står bilene i kø 300 dager i året. Hvilken kø har du lyst til å stå i: En med bare dieselbiler eller en med bare elbiler? Og hvis du har vanskelig for å tenke objektivt rundt dette: Sett at du har barna eller barnebarna i baksetet: Hvilken kø velger du da? Dette er jo egentlig kjempeenkelt…

– Er det elbilmisjonæren i deg som har valgt å ha «Flokkleder» i e-postadressen din?

– Tja, jeg har blitt kalt dette noen ganger i livet. Jeg har nok en tendens til å lede an, og prøver å passe godt på flokken jeg har rundt meg.

Innerst inne er Kjetil Sandal optimist med tanke på fremtiden. Om fem år tenker han at de fleste rundt ham har meldt overgang til elbillaget.

– Det blir bra, ikke bare for luftkvaliteten her mellom fjellene, men også for meg, sier han.

– For da slipper jeg antakelig de daglige diskusjonene med fossilfolket.