Zero RallyVi har fått Øyvind Lundes personlige opplevelser fra elbilrallyets andre dag. Det er ikke nok å kjøre på to hjul i svingene. Vi starter med å gi Øyvind ordet:

Dag to startet med en transportetappe. Deretter en regularitytest på veier få ante fantes i distriktet og med en standard deretter. I sentrale strøk er vi bortskjemte med asfalt, men man må jo ta det som det kommer. Første del av dagen gikk glimrende. Irriterende nok var det de samme tilbakemeldingene fra øvrige deltagere.

I Hunderfossen familiepark

Via bakveien trillet vi inn på Hunderfossen Familiepark og parkerte rett foran Energihuset (hvor ellers?). Her finner man to nydelige ladestolper fra Proxll som fungerte utmerket for undertegnede pluss tre deltagere til. Resten hektet seg på provisorisk skap for anledningen montert av Eidsiva Energi. Pussig nok er disse ladestolpene kun til pynt inne i parken. Utenfor Parken er det ingen lademuligheter for eventuelle gjester. Merkelig? (Nei Øyvind, ladestolpene er til Energisenterets bane for prøvekjøring av elbiler. I årets sommersesong blir det mulig å teste Tazzari, Buddy, i-MiEV og Think. Red.komm.)

HunderfossenUansett, vi fikk fylt bilene med strøm for denne dagen, og oss selv med en matbit i Trollstua i det dunkle landskapet under eller inni det store trollet. Området rundt Energihuset myldret av barn i alle aldre som fra de respektive teamene fikk svar på spørsmål om det meste om elbiler. Det var naturlig nok plenty av autografjegere som fikk tilfredstilt sitt behov av de høyt profilerte rallykjendisene med flere. Jeg slapp billig unna Smile

Flatvogna

Etter ca 3,5 timers stopp i parken gikk for de fleste turen videre til Lysgårdsbakken for dagens fartsfest. Et par deltagere kastet inn håndkleet og tok den mest energiøkonomiske veien direkte hjem. Kan virke som om Volvo først i disse dager har prøvekjørt sin elektriske baby og at overraskelsen over at den har begrensninger, er stor. Alternativt har Volvo på sin jakt etter den absolutte største sikkerhet, funnet ut at passasjerene tross alt sitter tryggere i førerhytta på en flatvogn. De som står bak konvertering til elektrisk Fiat, deler åpenbart Volvo sitt syn på den saken.

Lang og bratt bakke

Zero RallyJa, så var det fartsfesten i Lysgårdsbakken. Eller fartsfest og fartsfest, fru Blom. Bakken var jo så bratt at man trygt kunne holde den høyre pedalen mot matta hele veien uten å utsette seg for stor fare. Nå snakker jeg først og fremst om meg selv i min Think. Andre får snakke for sine opplevelser. Men jeg må nok ha opplevet denne seansen som relativt kjedelig og lite inspirerende, da jeg helt tilfeldig oppdaget at jeg faktisk fikk tid til å sjekke speedometeret. Mot norrrrmalt, må jeg vel nesten si. Det krøp opp mot 80 etter en drøy kilometer Smile

Mer matematikk enn bilkjøring

Deretter ble utfordringene langt større da vi stod foran rallyets mest intense og lange regularitytest på over 20 kilometer! Høres kanskje ikke så ille ut. Men når det er alt annet enn asfalt, i kombinasjon med et skybrudd av en annen verden, ble etappen sterkt krydret med utfordringer. Snittfart på 47 km/t som skal holdes med sjekkpunkter pr 300 meter fra start til mål. Bommer vi enten ved å komme for tidlig eller seint, legges antall bomsekunder til som straff. Stritt ble det når vi samtidig kjemper mot vannmasser fra oven, og større og mindre bekker som antagelig ikke hadde noe over veien å gjøre. For å få kabalen til å gå opp, må man benytte stoppeklokke, synkronisert trippteller og helst et radiour med korrekt tid. Da snakker vi radiostyrt synkronisert ur.

Bom for oss

Alt gikk veldig fint til vi var halvveis. Da svingte vi til venstre ca 50 meter for tidlig og møtte en stengt veibom. Arrrg, nå igjen! Etter sekunders frustrasjon og usikkerhet måtte vi snu og innse at tripptelleren ikke lenger var synkron med noe som helst. Tiden vi hadde kastet bort var rimelig udefinerbar, og at alle avlesninger pr 300 meter heretter fikk pluss et ukjent antall sekunder. Siden vi visste at vi hadde tapt tid, ble det ikke spart på mye. I følge vitneutsagn på stedet har de aldri før sett en TH!NK Airborn med alle fire hjula i lufta. Vi vet ikke helt om vi skal feste lit til utsagnet, men kan vel bekrefte at det en liten stund gikk friskt unna. Kan vel også slå fast at TH!NKen ikke er nevneverdig plaget med vann i innsuget.

Etter 4-5 kilometer med kjøring etter synsemetoden, fikk vi igjen en fast referanse der vi kunne slå fast at vi lå vel 20 sekunder bak skjema til 0 ved ankomst. Da ville vi i det minste unngå tilleggssekunder ved målgang. En halv kilometer før målgang var vi kun to sekunder unna nullvisjonen. Det var dog før vi foran oss ble oppmerksom på en buss like bred som veien. Den hadde ikke nevneverdig tidsnød. Til slutt ga det oss 13 sekunders tillegg på tiden. Vi mistenker at denne etappen var en utfordring for flere. Enn så lenge har vi ikke noen offisielle resultater.

Resten går greit

Neste etappe var komfortable 20 kilometer på asfalterte drømmeveier tilbake til Vikingeskipet. Glemte jeg å nevne at LEAFen virker irriterende god?

I morgen er det tidlig opp. Start med snittfartskonkurransene på veien mot Vålerbanen.  Der det neppe er like bratt som i Lysgårdsbakken (håper jeg ). Vi ender opp på Akershuskaia ved 16-tiden. Der er det flatt, autoslålom og det skal ikke gis bort mange hundredelene om det er opp til meg. Nå er det først godnatta!

 

Resultatene så langt

Det var Øyvind Lundes personlige skildring. Takker til han. Til vår forbauselse ser vi at det er en ladbar Prius som leder rallyet. Et av NAFs team med 19 år gamle Marius Aasen, kåra til Årets Bilsportstalent 2009, bak rattet. Tett bak følger et kobbel av Tesla før den eneste Volvo C30 som klarer å følge løpet. Rundt tiendeplass er det en rekke «prominente» lag: Nissan LEAF, bilopphøgger Eldar Vågan, konkurransemennesket Hannisdahl fra Grønn Bil og vår egen Øyvind Lunde rett foran Henning Solberg.

Den enslige hydrogenbilen og Passaten som går på biogass, har plassert seg langt ned på lista. Helt i bunn finner vi biler hvor resultatet er «under utregning». Nok redd det heller er en beskrivelse av at de ikke har hatt strøm nok til å fullføre løpet. Det er en ombygd Fiat 500, to av Volvos elektriske C30 og en Think. Disse har havna på «flatvogna» som Øyvind kaller det. Her er alle resultatene.

Rallyet er ikke avgjort og det er mange intense fighter. Ikke bare om førsteplassen i hele rallyet. Der tipper vi en Tesla som endelig vinner. Men også i urbanklassen hvor Volvo leder foran LEAF og Øyvind Lunde i Think. Så er det disse mer personlige prestisjeoppgjørene mellom sjåførene. Før løpet har noen vært breiale i kjeften. Vår mann er intet unntak. Nå må Øyvind få orden på de lange etappene og sjølsagt gjøre det han er best til: Vinne autoslalåm.

Vi minner alle om dagens avslutning på kaia foran Akershus festning i Oslo. Kom etter kl 16.00 og se morsom autoslalåm. Forhåpentligvis blir det bra show på en glatt og vanskelig bane!!

NAF stilte ikke opp i rallyet med den klassiske Bestemor Duck elbilen fra 1917. Den er restaurert og kjørbar. Artig nok har den nesten EL-skilt.

Bestemor Duck elbil

Her har Zero samla opp andre inntrykk fra rallyets 2.dag.