Annonse

Lyses første hurtiglader åpnet i april 201130. oktober kommer betalingsløsningen for Lyses seks hurtigladestasjoner i Stavanger-regionen. For maksimalt 15 ladinger blir prisen 199 kroner i måneden.

Energiselskapet mener dette abonnementet passer godt for kunder som stort sett baserer seg på lading hjemme eller på jobb, og som av og til har behov for å bruke hurtiglader – til å dekke inn ekstrakjøring.

– Samt for dem som ønsker å døyve sin rekkeviddeangst med litt ekstra sikkerhet, sier Magnar Bolme i Lyse Neo til Aftenbladet.

Alle kunder som velger månedsabonnementet vil få en egen RFID-brikke i posten. Brikken brukes, som ellers, til å igangsette og stoppe lading.

Mer for storbrukere

Lyse opplyser at abonnementet – som er myntet på både privat- og næringskunder – er begrenset til 15 ladinger pr. måned, og at abonnementet også gir tilgang til samarbeidende operatørers hurtigladestasjoner. Disse er Ishavsveien, EV Power og Eidsiva.

Drosjeeiere og andre med stort behov for lading vil få tilbud om et eget abonnement for storbrukere. For disse vil 15 ladinger i måneden naturligvis være altfor lite.

– For de som av ulike grunner ikke ønsker å tegne abonnement, tilbyr vi også en løsning der man bruker SMS og blir belastet via mobilregningen. Dette koster 99 kroner pr. lading, sier Bolme.

Fornøyd – og litt skeptisk

Generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening sier hans første reaksjon på prisen for månedsabonnement, er at den virker fornuftig.

– Lyse velger en litt annen modell enn sine «konkurrenter», ved å sette maks antall ladinger per måned. Jeg tror og håper dette er en abonnementspris som brukerne vil sette pris på, sier Sletvold.

Han er mer skeptisk til engangslading.

– Ja, når det gjelder spotpris-betalingen via SMS er jeg mer usikker på reaksjonen ute blant brukene. Jeg tror brukerne ville satt pris på en differensiert pris ved SMS-betaling. For eksempel 50 kroner for 15 minutter, og 99 kroner for fri lengde. Det ville sikre større sirkulasjon på hurtigladestasjonene, siden de første 15 minuttene med lading går rimelig kjapt, sier Sletvold.

Fra åpningen av Lyses hurtiglader på Randaberg

To Mitsubishi i-MiEv under åpningen av Lyses hurtiglader på Randaberg nord for Stavanger. (Foto: Privat)