Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norsk elbilforening forventer at regjeringen kommer med endringer i engangsavgiften for bil i revidert nasjonalbudsjett. I dag premierer engangsavgiften ladbare hybrider med en vektrabatt de ikke fortjener.

– Ladbare hybrider får i dag et vektfradrag på 26 %. Det er en for stor avgiftslettelse da de får for stor vektrabatt i forhold til den reelle vekten av nullutslippskomponentene. Bransjen opplever dette som en ordning som ikke er teknologinøytral. Undersøkelser BIL har foretatt viser at vektfradraget bør være 20% for biler under 2000 kg og 15% for biler over 2000 kg. Dette må det ordnes opp i nå, sier direktør i Bilimportørenes Landsforening Erik Andresen.

forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2017, ble det varslet at endringer i engangsavgiften skulle komme så snart som mulig, og helst i revidert nasjonalbudsjett.

– Nå må regjeringen få på plass en endring! Ladbare hybrider med begrenset mulighet til å kjøre elektrisk får store miljørabatter. Det er et viktig signal at også bransjen nå sier at dagens ordning treffer skjevt, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

BIL og Norsk elbilforening har spilt inn to ulike modeller for hvordan engangsavgiften bør endres for de ladbare hybridene, men de er grunnleggende enige om at det haster å få endringen gjennomført.

– Folk gis et signal om at de kjøper en bil med lavt forbruk og god miljøeffekt, og slik er det ikke nødvendigvis. Dagens ordning skiller heller ikke mellom de gode og de dårlige hybridene, sier Christina Bu.

De ferskeste tallene fra OFV viser at 43,5 prosent av markedet så langt i år består av ladbare hybrider som ikke har over 50 km rekkevidde. Hele 46,6 prosent av de ladbare hybridene er SUV-er (32 prosent for alle personbiler, og 8,7 prosent for elbiler).