VenturiÅ besøke en bilutstilling skal for en bilinteressert i utgangspunktet være en reise til et show og gi en opplevelse av en drømmeverden.

For en som er opptatt av elbil, kan en slik reise fort bli et horrorshow, nærmest som et spøkelsestog på tivoli. Turen til Paris for å besøke årets «Mondial de l’ automobile» ble derfor en affære med mange sider.

 

Om vi skulle holdt oss strengt til elbilverdenen og gjort et forsøk på å strekke oss inn i de ladbare hybridenes virkelighet, så kunne dette vært fort overstått.

Renault TwizyMen en bilutstilling i Paris er jo så mye, mye mer. Her kan man for eksempel oppleve bilens historie i reklamesammenheng, og alle de drømmene man er blitt forsøkt forført med gjennom tidene. Man kunne også bruke timevis på å lete etter drømmebilen hos selgerne av modellbiler. Om man ikke har garasjeplass, lommebok eller tilatelse hjemmefra for å skaffe seg ekte vare.

Selv om vi ønsker å se på oss selv som Europas elbilland, så er det faktisk Frankrike, med knapp margin, som er det. Så hvor skulle man kunne finne mange elbiler, om ikke på bilutstillingen i Paris?

Vel, det er ikke forbud mot å tro på julenissen.

De mindre interesserte

La oss først som sist få unnagjort de bilmerkene som for tiden overhodet ikke ser det som interessant å ha en elektrisk ladeledning koblet til sine biler. Denne lista er i ferd med å bli kortere, men at den fortsatt er såpass lang som den faktisk er, virker kanskje overraskende?

Følgende bilmerker viste ingen elbil eller plugg inn hybrid. Ikke for salg, ei heller som konsept: Alfa Romeo, Audi, Bentley, Cadillac, Dacia, Ferrari, Fiat, Isuzu, Jaguar, Jeep, Land Rover, Lancia, Lamborghini, Lexus, Mazda, McLaren, Mini, Rolls Royce, Seat, Skoda, Ssangyong og Volkswagen.

Noen overraskelser her? Kanskje at Mini over lengre tid har vist elektrisk versjon av sin bil, men det hele er nå trolig blitt overflyttet til det noe senere omtalte BMWs «i-konsept». At hele Volkswagen-klanen ikke viser en eneste ladeledning på sine standplasser, sier kanskje mer om tysk disiplin og grundighet enn om vilje. Vi vet jo at VW Up! kommer som elbil trolig i 2013, og at den nye Golf kommer som elbil i løpet av 2014. Å ta fra den nye fossil-Golfen oppmerksomhet i Paris, ville trolig bare være dumt, sett fra et markedsføringsperspektiv.

Så har vi dem som har ladeledninger rundt omkring på standen, og viser dette helhjertet eller halvhjertet.

De halvhjertede

Ford Focus ElectricAv og til kan man bare lure på hva eller hvem som bestemmer deltagelse på en bilutstilling. Ta f.eks. Ford. De slo på stortromma for nye B-Max og Mondeo og alt det andre de har å by på av såkalt økovennlige fossilmotorer. Sikkert bra alt sammen. Midt på sin stand, litt i skyggen, skikkelig anonymisert, finner vi så Ford Focus Electric. Akkurat den ville vi jo høre litt mer om. Den søte damen som hadde ansvaret for bilen, kunne nølende fortelle at joda den skulle på markedet i løpet av 2013. Men hun visste ikke så mye mer enn det. Den så jo selvsagt veldig salgbar ut der den stod, og alle og enhver kunne få se og prøvesitte så mye de ville. Ikke akkurat kø der. Men hos den franske TV/radioverten som Ford hadde leid inn, som var plassert lang borte fra Focus Eelectric, og ikke ofret den elektriske et eneste ord, der var det skikkelig show.

Et par andre halvhjertede var Peugeot og Citroën. Egentlig veldig merkelig må vi kunne si. Selv om avisartikler taler sitt tydelige språk om økonomisk tilbakegang for hele PSA-gruppen. I slike tider gjelder det å stramme inn på områder som kan fortone seg som et sjansespill. I deres øyne er nok det alt som må kobles til en elektrisk ladekabel.

Hos Citroën viste de opp C-ZEROen som har kjørt jorda rundt. Om det var den ekte bilen vites ikke, da en maken også ble observert hos Citroën-forhandleren på Champs-Élysées. På pressedagene hadde Citroën vist sin nye konsept-elbil DS3 Electrum. Men behendig tatt den bort når publikum ble sluppet til. Hvorfor kan nok bare Citroën selv svare på.

Peugeot hadde gjemt iOn bort i utkanten av sin kjempestand. De viste en gjennomskåret utgave av sin dieselhybrid, men ingen ladekabler var å se til den heller. Vi får se om ikke disse to franske merkene kommer sterkere tilbake når deres varebiler Peugeot Partner og Citroën Berlingo kommer som personelbiler. Vi skal i alle fall gi dem en sjanse til.

Enda et halvhjertet forsøk må vi vel kunne kalle Volvo. Bare en eneste V60 plugg inn hybrid hadde de med seg. Den var godt gjemt bak glassvegger og litt utilgjengelig for publikum. V40 så vi til gjengjeld flust av i mange varianter, dog ikke elektrisk eller som plugg inn hybrid med fornuftig hjelpefossilmotor og stor elmotor. Volvo har jo laget en skikkelig elbil av C30. Mon tro om det er noen kinesere som sitter i bakgrunnen og har lært seg noen svenske gloser: Nej, Nej…

KiaToyota finner veien inn blant de halvhjertetde. De forteller verden at plugg inn hybrid er det de ønsker å satse på, så da får markedet værsågod følge med i timen. Vi er størst, og derved vet vi best. I Geneve i 2009 viste Toyota frem IQ i elbilversjon. Denne gangen var den forsvunnet som dugg for solen. Trolig får vi ikke se mer til den. En liten elbiltåre i øyekroken der altså.

Blant de mer bleke forsøkene på i alle fall å tekkes publikums interesse for elektrisk fremdrift, kan vi nevne: Honda, Kia og Huyndai. Ikke så mye å skrive postkort hjem til mor om der akkurat. Ikke ennå i alle fall.

Chevrolet viste frem mange eksemplarer av sin Volt. Mens Opel ikke hadde noen Ampera som jeg kunne se. Men den var kanskje overskygget av Opels nye minibil Adam, som verken har ladekabel eller elmotor å finne under skallet. Volten trakk i alle fall mange nysgjerrige blikk, så Chevrolet er kanskje et bedre merke i Frankrike enn Opel. Hvem vet?

Renault ZoeDe helhjertede

De som virkelig satser tungt på elektriske ladekabler koblet til sine kjøretøy, skal her og nå få sin høytidstund.

Seieren i denne disiplinen må gå til Renault. Makan til fokus på elektrisk fremdrift skal du lete lenge etter. Hundrevis av kvadratmeter med spotlights på Zoe, Twizy og Fluence. At nærmest alt dreier seg om Z.E. hos Renault for tiden, kunne vi mer enn ane. Publikumstilstrømningen var også utrolig bra til Renaults stand. Her var det elektrisk stemning, om vi skal bruke det utrykket.

 

Mercedes SLR electricSølvmedaljen på denne lista må nesten gå til Smart. 80% av bilene på deres stand var elektriske. De hadde ladestasjoner, ladeplugger og ladekabler over en lav sko. Stoltheten over at den bygges i Frankrike, ble det heller ikke lagt skjul på. Snarere tvert imot.

Morselskapet Daimler ville også være med å vise el-muskler. Så de hadde buret en fantastisk blålakkert B-klasse inn i et glassmonter, samt på veggen hengt en elektrisk SLS i samme fantastiske elektriske blåfarge. SLSen sitt elektriske drivverk sto utstilt bare sånn at vi skulle forstå at det ikke bare var feik. Når B-klasse elbil kommer på markedet? Ta en telefon til Stuttgart så får du sikkert et eller annet svar du også. Jo før jo heller, mener nå vi da.

BMW i3Bronsemedaljen innen kategorien seriøse billeverandører med elbiler og ladbare hybrider, må denne gangen gå til BMW. Jeg traff en overstrømmende markedsdirektør Fabrice Porchier på BMWs stand. Han kunne stolt forelle at BMW hadde laget et eget konsept av dette med elbil og ladbar hybrid. Kalt «BMW i». De hevdet at de viste bilene var 80-90% produktsjonsklare. i8, ladbar supersportsbil, vil komme først. Så i løpet av høsten 2013 vil i3 komme på markedet. BMW la ikke skjul på at de mener skikkelig alvor med elbilsatsingen. De kunne bl.a. vise til at interiørene skulle lages i «økologiske» materialer og at alt var tenkt på for å ivareta elbilistenes ønsker. Vi kan bare love at dette blir utrolig spennende fremover.

BMW i8

Utenfor pallplass, men med hedelig omtale skal vi først nevne Nissan. De viste selvsagt LEAF, og de hadde sågar med seg sin lille bybil vist for noen år tilbake. Jeg holdt på å ta bilde av en NV200. Den er bare lovet i elbilutgave, men den de hadde på standen var bare fossil.

Infiniti nevnes i samme åndedrag som Nissan. Infiniti er Nissans premiummerke, som Lexus er for Toyota. De viste en prototype med elfremdrift. Siden Nissan allerede har en velfungerende elbil i LEAF, skulle det ikke forundre oss om denne blir realitet ganske snart. Da er det bare å håpe at Nissan vil ta den til Norge.

Blant de mer entusiastiske tilbydere av elkjøretøy vil vi naturligvis nevne Mitsubishi. Foruten å ha en egen informativ monter med i-MiEV, kunne de vise den helt nye ladbare Mitsubishi Outlander i både glitrende, gjennomskåret versjon og flere fullt sittbare utgaver. Vi bare gleder oss til denne på norske veier.

Mitsubishi Outlander plug-in hybrid

Vi kan ikke bare hoppe bukk over Fisker. Godt synlig ladeplugg og ladestolpe, men nokså utilgjengelig for vanlig dødelige.

Mia Electric

 

 

Til sist må de virkelig elbilentusiastene få sitt. Mia er jo bare en skikkelig goding, som gjør det meste ut av det på standen. Den ene særheten etter den andre viser at det går virkelig an å være annerledes i 2012. Det samme kan vi vel også si om elektriske Venturi.

 

 

 

 

CurbVi nevner selvsagt også Courb. Denne fikk vi en morsom prøvetur i. Vi hadde jo sett den for første gang i Geneve i 2009. Siden det har den fått dører, og trolig tilført en del kapital. Det er blitt til en liten bil i L7e-kategorien hvor også Tazzari og Buddy hører hjemme. Morsom liten sak, som står klar på samlebåndet og vil rulle ut i Frankrike i løpet av 1.kvartal 2013. Av produktutvikler Benjamin Desneux fikk vi vite at vi var de aller første til å få prøve den nye fotgjenger- og sykkelvarsleren til Courb. En herlig liten klokkelyd, aktivert med hornknappen. Med et pling varslet man varsomt, men tydelig, at her kommer en elbil. Kjempeflott!

Kort oppsummert

Vi kan slå fast at i trange økonomiske tider vil skillet mellom dem som våger og dem som gjemmer seg, bli enda mer tydelig. For oss som ser frem til gode elbilløsninger, og nikker litt avmålt aksepterende til ladbare hybrider, så ser fremtiden ganske lys ut. Vi skal bare være på vakt og holde hodet kalt og blikket skjerpet. For det lyset vi ser i enden av tunnellen, kan fort være et møtende tog. Da må vi være klare til å pense inn på sidesporet og vente på at fossilstormen har passert.