Annonse

Toyota Norge AS synger ut i media om at deres biler blir forbigått i markedet som følge av elbilpolitikken. Furtingen kan handle om vesentlig reduserte salgstall.

I denne artikkelen, publisert i Aftenposten lørdag 19. juli, framgår det at Toyota Norge AS føler seg tilsidesatt.

Importørselskapet sitter nå og ser på at andre bilmerker selger elbiler i stort antall i Norge, samtidig som Toyota-konsernet har avvist at det ser på elbil som et alternativ. Det til tross for at en elektrisk versjon av RAV4 selges i svært begrenset antall i California, i samarbeid med Tesla. 

I Norge har Toyota solgt over 900 færre biler i et bedre 2014-bilmarked (sammenlignet med 2013). Nedgangen er 9,3 prosent (se tall nederst i artikkelen).

– Toyota ber rett og slett for sin syke mor, og føler seg åpenbart truet av dagens elbilpolitikk. Dette er politikk for å nå Stortingets mål om reduserte utslipp, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening, som kom med sitt tilsvar via E24 i går kveld.

Har nytt godt av avgiftspolitikk

– Og politikken fungerer. Den har ført til lavere CO2-utslipp fra biler. Samtidig er forskerne helt klare på at vi må selge mange flere elbiler om vi skal nå utslippsmålene, sier Bu.

CO2 er blitt vektlagt sterkt i bilavgiftene siden 2007. Dette har Toyota selv nytt godt av med sin brede satsing på hybrider. Dette gjelder særlig Prius-modellen, som Toyota har hatt stor suksess med gjennom 15 år. En vanlig Prius har forøvrig et oppgitt CO2-utslipp på 92 g/km.

Bu konstaterer at Toyota tydeligvis føler at de blir akterutseilt, ettersom de går aktivt ut og kritiserer Stortingets politikk.

– Siden CO2 ble vektlagt fra 2007 har, ifølge Finansdepartementet, hver bil i gjennomsnitt blitt 40.000 kroner billigere mellom 2006 og 2011. Viderefører man det tallet til 2013 betyr det at staten «tapte» 5,7 milliarder kroner i 2013 på denne politikken. (I fjor ble det totalt registrert 142.151 nye personbiler. Ganget med 40.000 kroner utgjør dette 5.686.040.000). 

«Ola Nordmann» betalte i gjennomsnitt 40.000 kroner mindre i avgifter til staten ved kjøp av bil i 2011 enn han gjorde fem år tidligere, ifølge Finansdepartementet.

Kun én ladbar modell

Toyotas beste alternativ, nemlig Prius Plug-in (bildet), skal teoretisk ha et CO2-utslipp på 49 g/km. Etter Elbilforeningens mening er det kun denne, som er ladbar, som med en viss rett kan kalles miljøbil i Toyotas modellutvalg.

blogg-20140722-prius plugin 800 

Men det norske markedet er avventende til modellen, som ikke har oppnådd særlige salgstall. Den har dessuten vesentlig mindre batteripakke enn nyere konkurrenter. Dermed befinner altså Toyota seg et godt stykke unna det svært aktive norske elbilmarkedet.

– Toyotas retorikk framstår derfor i praksis ikke som noe annet enn furting. De burde heller jobbe for at plug-in-hybridene kommer bedre ut med hensyn til avgifter. Det ville vært mer konstruktivt, mener Bu, og understreker at Elbilforeningen selvsagt er positiv til ladbare hybrider – under forutsetning av at de lades mest mulig. Det teoretiske CO2-utslippet kan nemlig bli noe helt annet i praksis.

Skyter seg i foten?

Elbilforeningen synes også det er underlig at Toyota er så kritisk til elbilgodene når konsernet selv kommer med en brenselcelle-elektrisk bil i løpet av neste år. Denne er underlagt samme avgiftspolitikk som elbilen, konstaterer Bu, som følger opp med et retorisk spørsmål: 

– Ønsker de ikke fritak for avgifter på brenselcellebilen sin?

Bu antar at Toyota trolig irriterer seg over at erkerivalen Volkswagen i det siste har solgt bedre. Det at tyskerne nå selger elbiler i stort antall i Norge, vil kunne forsterke ledelsen. Siste oppdaterte registreringstall for alle personbiler (i prosent av totalmarkedet) fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), pr. 14. juli, viser denne stillingen mellom erkerivalene:

  • VW: 10.808 (13,9%)
  • Toyota: 8.888 (11,4%)

På samme tid i fjor var det registrert 10.584 (13,8%) VW- og 9.801 (12,8%) Toyota-modeller. 

Deler av dette tilsvaret ble publisert i intervjuform på E24.no, 21. juli 2014.