Think 2500thSå langt i år er det 508 nyregistreringer av elbiler. Hvilket merke selger mest? Hvor i landet? Hva er leverandørenes kommentarer og forventninger til resten av året?

Elbilsalg merkerOFV har levert oss tallene som vi bør kunne stole på. En ting er sikkert, 2010 blir et rekordår for nyregistrering av elbiler. Men står det til forventningene? Eller går det «som vanlig» litt treigere enn både leverandørene og vi i Norstart håper på?

Fordelt på merker

Den merkevise fordelingen viser at Think nå står for omtrent halve elbilsalget i Norge. Det vil si at de har gjenvunnet tronen fra Buddy som Norges mest solgte elbil. Sistnevnte må nøye seg med en tredel av markedet. Fortsatt selger Reva jevnt og trutt. Vidunderet Tesla ser ut til å gjøre det godt i Norge. Italienske Tazzari er på vei inn i markedet. Fiat-tallet ser litt pussig ut, vi mener det i år er solgt et titalls konverterte 500 og Fiorino, men mulig de ikke har blitt registrert med elektrisk motor.

Elbilsalg fylkerFordelt på fylker

Ser vi på den geografiske spredningen, er Akershus og Oslo elbilmagneten i Norge. 60% av salget er der. Vi synes at Sør-Trøndelag gjør det bra. Imidlertid er vi særdeles skuffet over Hordaland, dvs Bergen. Etter sist vinters problemer med luftkvaliteten trodde vi bergenserne skulle gå mann av huse for å skaffe seg elbil. Heller ikke Rogaland imponerer, et fylke med en befolkning som gjerne ønsker å framstå som moderne. Vi får tro at mange nye ladepunkter i Bergen og Stavanger vil stimulere disse markedene. Det trengs!

Totaltallet på 508 betyr at vi er på vei til å slå rekorden fra 2008. Det året økte elbilbestanden med 527 biler. Selv om det sikkert er en del eldre biler som er kasserte, skal vi da klare å slå den. Eller hva sier leverandørene og hvilke kommentarer får vi til det foreløpige salget i år?

 

ThinkThink: Merker konkurransen

Vi tok en prat med salgssjef Sjur Heglund og spurte rett ut om de er fornøyde med salget:

– Nei, vi hadde håpet og trodd at det skulle bli mer. Målsettingen var 800-1.000 i år, noe vi mener er det naturlige salgsvolumet for Think i Norge.

Har dere noen gode forklaringer?

– Etter ferien merker vi at Mitsubishi har lansert i-MiEV. Markedet venter derfor nå på Thinks 2+2-løsning med mer sitteplass. I slutten av desember blir den lansert og vil gi stor effekt på salget i 2011. Allerede i uke 45 kommer vi med air condition, nok noe vi også tror vil stimulere etterspørselen. Dessuten må vi klare å øke produksjonstakten i Finland.

Er det andre tiltak dere setter inn for å øke salget?

– Vi er snart ferdige med å utvikle forhandlernettverket vårt. Nå jobber vi for å få utsalg i Kristiansand, Drammen, Hamar og kanskje Follo. Utover dette prioriterer vi å styrke de forhandlerne vi har. Som du selv har påpekt, så forsøker vi iherdig nå å øke salget i Stavanger og Bergen. Særlig sistnevnte by har tradisjonelt sett vært god for Think. Derfor er det uforståelig for oss at det ikke selges flere elbiler der.

Hva forventer dere blir resultatet for i år?

– Vi satser på å holde tempoet fra august og september, dvs nyregistrering av 50 biler i måneden. Da bør det totalt bli ca 400 nye Thinker i år. Med sikte om raskt å klatre opp på det nivået som skal til for å selge 800-1.000 Think årlig.

Eh, Think sier de nå har produsert 1.000 biler i år hos Valmet. Hvor har da resten blitt av?

– Når året er omme, har vi produsert ca 1.500 Think på Valmet. Utover de vi selger i Norge, går resten til eksport. Det betyr ca 1.000 solgt i Europa hvor Nederland, Østerrike og Sveits idag er de største markedene, mens Spania og Frankrike vil komme sterkt.


RevaNordisk Elbil: Venta på ny bil

Vi tok en prat med daglig leder Bjørnar Teig for å få en kommentar til salget av 69 Reva så langt i år:

– Vi er et godt stykke bak hva vi tenkte å oppnå. Årsakene til dette er manglende leveranser på starten av året, men særlig forsinkelsene av leveringen av den nye NXR. Derfor måtte vi kansellere mange ordre.

Ja, NXR har vi ikke hørt om på en stund?

– Det har vært endringer i eierstrukturen i Reva i India, samt andre prosjekter som har forsinket modellen. Nå tror vi ikke NXR vil komme på markedet før i 2012. Vi synes det er rart siden Reva brukte store midler på å lansere den.

Uten NXR, hva gjør dere da?

– Vi har nå en nøktern og så rimelig drift som mulig inntil ny modell forhåpentligvis kommer i 2012. Mens vi venter må vi bare forsøke å skvise det vi kan ut av Reva i India.

Hvorfor selges det så lite elbiler i Rogaland og Hordaland?

– Forhandleren vår i Rogaland har hatt fokus på andre aktiviteter. I Hordaland har vi ikke så et aktivt salg. Vi opplever også at Bergen er energikrevende for elbil og at vår eksisterende modell får for liten rekkevidde.

Hva forventer dere blir resultatet for i år?

– Vi har noen flere containere på vei inn før jul. Så hvis selgerne gjør jobben, skal vi få ut et titalls Revaer til, men det blir under 100 totalt i år. Vesentlig mindre enn planen på 150 pluss alt det vi skulle selge av den nye modellen NXR.


elbiler_idag_buddyPure Mobility: Kom treigt igang

Vi tok en prat med markeds- og salgsdirektør Jan Svaheim og ba om en vurdering av Buddysalget så langt i år:

– I 2010 starta vi med et splitternytt produkt. Det har tatt lenger tid en forventa med å komme igang med produksjonen. Istedenfor å levere fra begynnelsen av januar, ble den første nye Buddyen til kunde levert i månedsskiftet mars/april. Imidlertid er vi nå oppe i en produksjonstakt på 3 Buddy om dagen.

Er dere fornøyde med distributøren Autogruppen?

– Det er en gedigen fordel å ha et samarbeid med landsdekkende Autogruppen som gir oss tilgjengelighet i alle store byer og til alle forbrukere. Et kvantesprang i riktig retning for å få produktet vårt ut i markedet.

Hvilke tiltak setter Pure Mobility inn for å øke salget?

– I det siste har flere aktører kommet på banen, noe som er bra for forbrukerne. Det har dannet seg et interessant prisbilde hvor det sammenlignet med tidligere er mulig å anskaffe seg en elbil vesentlig rimeligere. Noe vi synes bare er positivt. Vi skal trappe opp markedsføringen i Norge. Skal vi nå 10%-målet for elbiler i 2020, påhviler det produsenter og importører et ansvar om å forsikre forbrukerne at elbil er et trygt valg, dvs fjerne gamle myter og usikkerheter. Utfordringen ligger på riktig kommunikasjon til og med markedet.

Hvor selges det så få elbiler i Bergen og Stavanger?

– Det er for liten kjennskap til alternativene som finnes. F.eks. har Pure Mobility bare i 4-5 måneder hatt Buddy tilgjengelig i Bergen. Det tar tid å bygge opp nye markeder.

Hvor mange Buddyer blir det i år?

– Vi ender opp med å produsere minst 400. Primært skal disse selges i Norge, men vi også har et internasjonalt fokus. Nå er jeg på vei til Tyskland, og vi regner med å få sendt ut en del prøvevolumer i utvalgte eksportmarkeder. På slutten av året har vi dessuten en fin leveranse på 63 Buddyer til Green Living på Vestlandet. Nøyaktig hvordan fordelingen og salget i Norge blir, tør jeg ikke å si nå.


Miljøbil Grenland fikk vi denne gangen ikke tak i. Men de meldte nylig til oss at de ville komme med mer informasjon om Indica Vista EV (kalt Tata i statistikken ovenfor) når lansering nærmer seg. Så det blir nok ikke som planlagt denne høsten, vil vi tro.

Se forøvrig Grønn Bils elbilkart for oversikt over totalbestanden av elbiler, kommer sikkert snart en oppdatering for 3.kvartal 2010.

Slår vi sammen anslagene fra leverandørene ovenfor, dessuten antar at det blir det reklamerte antallet nye Fiater (ca 40 stk) og at Tazzari kommer med mer fart, ser resultatet ut til å bli ca 800 nyregistrerte elbiler i 2010. Ikke så verst det. En fin opptakt til 2011 hvor 1000-grensa garantert blir sprengt. Så tidlig som mulig på året, håper vi.