MiljøbilEn av Norges lengstlevende elbilpionérer er igjen i nyhetene. Bilprodusenten Tata har trukket seg ut på eiersiden og batteriprodusenten Electrovaya har tatt over.

Siste vi hadde skriblerier om Miljøbil Grenland, var det ikke så oppløftende: Lite miljøbil igjen i Grenland. Den gangen for halvannet år siden ble det klart at det ikke skulle bygges elbiler der. Noe som har vært en ti år lang drøm. Et par ulike elbiler som Smart og Tata var konvertert til elektrisk ved hjelp av Miljøbils teknologi, som de utvikler i samarbeid med det canadiske batteriselskapet Electrovaya. Men i februar 2011 ble det fastslått at Miljøbil skulle konsentrere seg om litiumbatterier og ikke lenger tenke egne elbiler.

Godt i forkant av denne beslutningen hadde den indiske bilprodusenten Tata sikra seg majoriteten av aksjene og temmelig sikkert gitt noen lån. Nå kan vi i internasjonale medier lese at Tata har trukket seg ut. Batteriselskapet Electrovaya har skaffa seg full kontroll gjennom å overta Tatas aksjer.

Electrovaya MiljøbilSom vanlig i pressemeldinger er alle strålende fornøyd med det som formidles. Electrovaya er «delighted» over å få kontrollen på Miljøbil Grenland. Noe som gjør det mulig for dem å ekspandere i Europa, overta patenter, fabrikk og maskiner.

Miljøbil er på sin side fornøyde, skal vi tro direktør Paul Hart. Nå kan de betjene europeisk bilindustri, energiselskaper, maritim virksomhet og andre. I følge den nye adm.direktør i Miljøbil Grenland, som også er finansdirektør i Electrovaya, er Miljøbil i hovedsak fri for kortsiktig gjeld og har en passe mengde cash.

MiljøbilVi tok derfor en telefon til Herøya Industripark i Porsgrunn for å høre nærmere hva som skjer. Da fikk vi fra sentralbordet til Miljøbil beskjed om at det bare er direktør Paul Hart som kan uttale seg. Jo, han skulle ringe oss tilbake. Tyst var det. Vi tok derfor en telefon til. Og kunne sikkert fortsatt slik med samme resultat: Hart skal ringe. Hart ringer ikke. Nuvel, det skal vi ikke ta så tungt. Miljøbil Grenland gir sikkert lyd fra seg når de første kontraktene på batterileveranser tegnes.

Vi må derfor nøye oss med å grave i den åpne informasjonen. Interessant nok har Miljøbil Grenland allerede oppdatert hjemmesiden med den nye eierstrukturen og annen informasjon. Ja, de har oppdatert to ganger på noen få dager. Uvanlig kjapt og hyppig til dem å være. Et godt tegn. Resultatet ser ut til å være at det nå kun er Bellona som klorer seg fast som eier ved siden av Electrovaya.

Vi kan også lese at det er 30 ansatte, hvorav over halvparten har doktorgrad, gjennomsnittsalder 39 år og behersker til sammen 15 språk.

FoU-prosjektene trekkes fram. Hele tre stykker under Norsk Forskningsråd. Omfatter produksjonsprosesser for litiumbatterier, utvikling av batterimoduler og BMS. Prosjekter som ser ut til å være ut 2013. Dessuten deltar de med batteriteknologien sin i det EU-finansierte eFuture, bl.a. sammen med Tata som har drivverket. Eksakt omfang i kroner kjenner vi ikke til. Men i pressemeldinga hevder Miljøbil å ha investert nærmere 200 mill kroner i utviklingsarbeid.

efutureModulserien deres av litiumbatterier med integrert BMS (Battery Management System) kalles Storm. Høres litt norskinspirert ut. Eksempler på batteripakker og bruk omfatter 26 kWh for elbil, da også væskeavkjølt pakke, 15 kWh for ladbar hybrid og 3,1 kWh for motorsykkel. Energiintensiteten er ikke så ekstrem som Electrovaya tidligere har lovet, men temmelig vanlige 83-120 Wh/kg.

De to siste åra har Miljøbil Grenland hatt en omsetning på 15-20 mill kr i året. Årsunderskuddet har vært 25 og 40 mill kr. Litt typisk for en utviklingsbedrift. Litt mindre hyggelig er det at egenkapitalen ved utgangen av 2011 er på negative 42 mill kr. Det er en balanse hvor betydelige immaterielle verdier er bokført, og gjelda er på over 100 mill kr. Siden mye av den er langsiktig, får vi tro at dette er til eierne.

BatteriGlobalt ser vi at de fleste nykommerne med litiumbatterier til elbiler sliter. Etterspørselen står ikke til forhåpningene. Med en plassering utenfor smørøyet av verdens bilindustri, kan det bli vanskelig for Miljøbil å etablere de alliansene som trengs. Bortsett da fra at Tata fortsatt står som en strategisk partner – og den eneste. Vi får håpe at Tata har tenkt til å gjennomføre et skikkelig elbilløft – til glede for indiere og resten av verden.

Miljøbils styrke er det svært kompetente industrimiljøet i Grenland. Hydro skal også ha deltatt i Miljøbils utviklingsprosjekter. Det er spennende å se at vi har industri i Norge som forsøker å bidra til den elektriske revolusjonen som vi ønsker oss. I farta er Miljøbil Grenland de eneste vi husker som er involvert i batterier.

Vi krysser fingrene for Miljøbil Grenland. De ringer oss sikkert når det er bedre nyheter å formidle enn det som var i pressemeldinga.