- Denne fantastiske offroaderen som ren og rask elbil? En drøm har blitt til virkelighet, sier Arnold Schwarzenegger, som har vært med på å gjøre Geländewagen elektrisk.

NYHETSKOMMENTAR: Nok en gang har de østerrikske Kreisel-brødrene vist hva som er mulig dersom man bokstavelig talt tenker stort nok. Nå har de lagt de elektriske hanskene på den store SUV-en fra Mercedes-Benz. På mange måter er den elektriske Geländewagen-festningen det ultimate paradoks.

Med seg på laget, både på idéstadiet og under premieren i forbindelse med Hahnenkamm-rennet i østerrikske Kitzbühel, fikk de den høyprofilerte elbilframsnakkeren Arnold Schwarzenegger, kjent som hardtslående skuespiller og California-guvernør (2003-2011).

Martin Pröll
Arnold Schwarzenegger skal testkjøre den elektriske Geländewagen-prototypen. 69-åringen feiret anledningen med litt sigarføring. (Alle foto: Martin Pröll)

Gjennom sistnevnte rolle ble han kjent som en tydelig talsmann for fornybar energi og elektrisk mobilitet.

Men Schwarzenegger har selv også kjørt dieseldrevne utgaver av modellen, som har vært i produksjon helt siden 1979. Det året ga Schwarzenegger forøvrig et lite bidrag til filmen Scavenger Hunt.

Skal klare 300 kilometer greit

Selv om det er lite trolig at vi får se en slik elbil i masseproduksjon, og uklart hva prislappen eventuelt ville bli, skal kjendisen om kort tid testkjøre prototypen i Los Angeles – og bidra til videreutvikling sammen med Kreisel Electric.

Det Freistadt-baserte selskapet har store elektriske planer, og foruten å utvikle særs interessante elektriske konsepter – som Skoda Yeti – bygger de også en egen batterifabrikk som åpner i første halvår.

Martin Pröll

Prototypen som lyder navnet Mercedes G 350 d skal ha en realistisk rekkevidde på 300 kilometer. Energien til dette kommer fra en batteripakke som leverer 80 kWh (veier 510 kilo). Lading skal skje via Combo/CCS, med opptil 150 kW effekt. Under optimale forhold skal dette gi ladetid på 25 minutter til 80 prosent.

Batteripakken er plassert på flere steder i bilen; under panseret, der drivstofftanken var og under kupeen.

Slik skal den prestere

Kreisel hevder at det ikke er gjort noen kompromisser med verken komfort eller offroadegenskaper (som hellingsvinkel). Flere elmotorer med reduksjonsgir er koblet direkte til fordelingskassa (på grunn av firehjulsdriften), mens den gamle girkassa er tatt ut.

Ifølge Kreisel skal den samlede effekten være 490 hestekrefter (360 kilowatt), og toppfarten 183 km/t.

Martin Pröll

Akselerasjonen er ikke like voldsom som i de aller raskeste elbilene, men 5,6 sekunder lar seg likevel høre for et kjøretøy med egenvekt på 2,6 tonn.

Til sammenligning hevder Mercedes-Benz at samme tid er 5,4 sekunder for den bensindrevne AMG G63-varianten av samme modell – en av de absolutt mest CO2-drøye bilene du kan kjøpe (322 g/km)

Les mer om Kreisel-prosjektet

Martin Pröll