BMW M5 Tesla Model SBMW M5 slår utvilsomt maratonbilen (i elbilsammenheng) Tesla Model S på rekkevidde. Men hvem er best på akselerasjon – den kortvarige gleden?

 

En BMW M5 med V8-er med dobbel turbo er ikke den enkleste konkurrenten å finne for en elbil. Som TV2s broom uttalte da de prøvekjørte den:
Resultatet er naturligvis at jeg presses bestemt bakover i setet ved enhver berøring av gasspedalen. Og når jeg smeller den til bunns, er de fysiske kreftene så sterke at det kjennes ut som jeg blir skutt ut av en kanon. Rykket tar pusten fra meg – mens 560 hestekrefter piskes til det ytterste.

På papiret skal en BMW M5 med velutstyrt gearkasse klare 0-60 miles (ca 100 km) på 4,2 sekunder. En Model S i Signature Performance-utgave skal komme somlende to tiendeler seinere. Stemmer dette? Og hvem er kjappest i drag race 0-100 mph (ca 160 km)? BMW har både høyere dreiemoment og 560 hestekrefter mot Teslas 416 hestekrefter. I USA koster bilene omtrent det samme. I Norge er vel BMWen omtrent tre ganger så dyr.

Automobile magazine var så nysgjerrige at de tok begge bilene ut på en racerbane. Resultatet ser du nedenfor. Legg merke til den avsluttende kommentaren…

Mer nysgjerrig på Model S? Norges sterkt voksende (og ekstatisk ventende) fanskare samler lenker og videoer av tester i elbilforumet vårt.