Annonse

blogg130307-BMW-i3-Concept-Coupe-160Liker du å vente på noe godt? Vi har vært på Geneva Motorshow og tittet på bil, ikke på Model S, men Model X. Eller var det i3?

Geneva International Motor Show er for mange motorjournalister ett av årets høydepunkt, i konkurranse med bilutstillingene i Frankfurt og Paris. Årets motorshow er det 83. i rekken og det er på denne utstillingen tittelen «Car of the year» deles ut.

Nettopp tittelen årets bil, er det knyttet mye prestisje i å få. En tittel et ikke ukjent elbilmerke har fått. Foregående års vinnere var i 2011 Nissan LEAF og i 2012 Opel Ampera. Begge for sin banebrytende måte å tenke bil på, sett i forhold til tradisjonell bilindustri. Årets tildeling til VW Golf er nok for mange å anse som noe traust tildeling. Vi bruker ikke mer tid på fossilbiler; unnskyld trakasseringen, tradisjonelle biler med forbrenningsmotor, mener vi.

Er det noen elbilnyheter i vente da?

RenaultRenault

La oss starte med Renault som nok er de som har det bredeste spekteret. Den spesielle toseteren Renault Twizy kommer til Norge til sommeren. Det er knyttet spenning til hvordan den vil bli tatt i mot i markedet og hvor mange biler som dedikeres for Norge. Den kommer i to versjoner, Twizy 45 og Twizy 80, og prisen vil starte på kr 59.990 kroner.

Renault ZOE vet vi ikke når kommer til Norge. Grunnen er rett og slett usikkerhet knyttet til lading. ZOE har en kamelonlader som gjør det mulig å lade raskt på AC-strøm. Dog sliter Renault med at vi i Norge har et strømnett som ikke har tilfredsstillende jording. Bilen bør helst ha TN-nett som er det vanlige i Europa.

Renault kommer også med en oppgradert versjon av Kangoo ZE, hvor man har gjennomført en ansiktsløfting av bilen. Utover det er det ikke gjort noen endringer.

Mitsubishi CA-MiEVNissan

Nissan viste frem den nye LEAFen som vi har omtalt tidligere. Denne LEAF-versjonen blir produsert i Storbritannia og blir leveringsklar fra sommeren. Da i tre utstyrsmodeller og noe flere tilvalg. Ikke de helt store spennende nyhetene fra Nissan, men de holder fast ved at flerbruksbilen e-NV200 blir deres neste store.

Mitsubishi

Av det litt mer spennende slaget var Mitsubishi sin konseptbil CA-MiEV. En i-MiEV som har lagt på seg litt. CA-MiEV er tenkt å bli en femseter med rekkevidde på opptil 300 km (trolig japansk testsyklus som gir lengre rekkevidde enn europeiske testsyklus). Ingeniørene har tatt induksjonsladingen et steg videre hvor deg også kan lade under kjøring (gitt at veiene utstyres med det). Her må det sies at veien fra konsept til produksjonsklar bil er lang, men likefullt interessant å se hva de får til.

VW e-Co-MotionVW

VW har uttalt at de har som mål å bli størst på elektrisk mobilitet. Selv om de har varslet at de kommer med e-Up og eGolf, var ingen av bilene å finne på stand. Derimot viste de fram konseptbilen e-Co-Motion, som kan fungere som en varebil, men også som 4-5 seter. Målet er å kunne tilby bilen med tre ulike batteripakker som da skal kunne gi maksrekkevidde på 100, 150 og 200 km.

BMW i3 ConceptBMW

BMW valgte å vise fram den snart produksjonsklare BMW i3, høstens store nyhet. En elbil vi tror vi kan komme til å finne blant topp tre på elbilstatistikken 1. kvartal 2014. For de som liker BMW sine tradisjonelle linjer og sitt særegne design, er nok i3 en liten skuffelse. Noe er det over designet som er BMW, men de typiske linjene vil vi si er borte. Likefullt spennende!

Fakta om BWM i3:

  • Toppfart: 150 km/t
  • Akselerasjon: 0-60 3,9/0-100 7,9
  • Motor: 125kW/250NM
  • Rekkevidde: 130-160 km
  • Lading: fullt batteri på 6 timer
  • Hurtiglading: COMBO hurtiglading på 30 min til 80 %

Lansering av BMW i8 ligger noe lengre fram i tid og produksjonsstart er fortsatt usikkert.

Tesla Model XTesla

En bil mange venter på er Model S. Ikke mye nytt å nevne om den som vi ellers ikke har nevnt. Det som er å nevne og ikke uten betydning er at Tesla her viste frem konsept på sin neste Model X. Første elbil i SUV-klassen, med mulighet for inntil 7 sitteplasser. En bil som nok mange i Norge sikler på. Løsningen med topphengslede dører kan by på problemer under nordiske forhold og for nordmenns bruk av skibokser. Med mindre bilen kommer i en nordisk variant med sidehengslet dører spørs det hvordan markedet vil ta i mot Model X i Norge. Produksjon starter trolig i 2015 med to ulike batteripakker og mye teknologi hentet fra Model S.

For de som liker å stå i bestillingskø for Tesla Model S, opplyses det at reservasjon av Model X skal være mulig, så første mann til køen?

Ellers en rimelig kjedelig messe, hvor bredden av hybridbilene nok er de som dominerer.

Se forøvrig vår alltid oppdaterte oversikt over kommende elbiler.

Under er flere bilder av kommende elektriske kjøretøy utstilt på Geneva International Motor Show 2013.

BMW i3 Concept

BMW i8

Smart elbil og elsykkel

Elsykkel