Annonse

Elon Musk unnet seg god tid før den elektriske SUV-en Tesla Model X ble presentert grytidlig i dag. Demonstrasjonen av falkevingedørene skapte jubel i salen.

Kickoff-arrangementet i Fremont, California var varslet klokken 05.00 norsk tid (klokken 20.00 lokal tid), men drøyde selvsagt på fasjonabelt vis.

Først klokken 05.52 kom Tesla-gründer og eier Elon Musk på scenen:

– Ladies and gentlemen! Please welcome Elon Musk!

– Hei! Velkommen alle sammen til Model X-lanseringen, begynte Musk, til jubel fra salen. Det skulle det bli mer av. Mye mer.

blogg 20150930 tmx 3 800

– Det er gjort en fantastisk jobb og jeg gleder meg til å vise fram denne bilen. Som dere vet er Teslas mål å akselerere veien mot bærekraftig transport. Det er viktig for oss også å vise at alle typer biler kan bli elektriske. Nå skal vi vise at vi også kan gjøre det med en SUV. Jeg vil starte med det viktigste i en bil: Sikkerhet. Menneskene du elsker er trygge i denne bilen.

– Forskjell på liv og død

– Med Model X har vi skapt den tryggeste SUV-en noensinne. Den har fem stjerner i alle kategorier, sa Musk, og fortsatte med hva som vil skje i en frontkollisjon.

I en vanlig bil vil motoren måtte presses ned under kupeen. Slik er det ikke i Model X (i likhet med firehjulsdrevne utgaver av Model S), der den relativt lille motoren er montert lavt.

– Dette er forskjellen på liv og død, sa Musk, før han gikk videre inn på faren for «rollover» – eller taking på godt norsk.

blogg 20150930 tmx 4 800

– På grunn av det lave tyngdepunktet er faren mindre her enn på noen annen bil av tilsvarende format. Men den beste garantien er å unngå ulykker i det hele tatt. Derfor har bilen også nødbrems og blindsonevarsel aktivert alltid.

Vern mot apokalypsen

Så snakket han videre om det enorme luftfilteret i Model X. Det skal være ti ganger større enn i en vanlig bil. 

– 300 ganger bedre filtrering mot bakterier, enda bedre mot smog, sa Musk. 

blogg 20150930 tmx 5 800

Tre lag med aktivt karbon er blant grepene for å få til dette. Og poenget er selvsagt å beskytte mot eksosbiler og andre ytre påvirkninger.

– Om det skulle komme et hypotetisk, apokalyptisk scenario trykker du bare «biodefense mode» på skjermen. Ja, den finnes faktisk, sa Musk til stor jubel.

Hvordan virker falkevingedørene?

Det kanskje mest interessante var førsteinntrykket av falkevingedørene.

– Grunnen til at vi skapte disse dørene, var tilgangen til barneseter. Setter du barnesetene på rad to, får du ikke tilgang til den tredje seteraden. Ved å trykke på en knapp på den andre seteraden, kan jeg gå rett inn i tredje. Men det de fleste lurer på, er vel hvordan de virker på trange steder. La oss få ut noen biler for å vise det!

Så åpnes dørene med bare noen tommers avstand mellom bilene. 

blogg 20150930 tmx 6 800

– Grunnen til at vi får til dette, er at falkevingedørene er aktivert via to hengsler – i motsetning til klassiske måkevingedører. Målet var å gjøre løsningen enda bedre enn skyvedører på en flerbruksbil, og jeg mener teamet har lykkes med det, sa Musk.

Men igjen; hva hvis man har en lav garasje?

– Det er ultrasoniske sensorer i dørene som sjekker takhøyden, sa Musk, før han snakket litt mer om baksetet – altså den andre seteraden.

– Vanligvis får de ikke så mye kjærlighet i en bil. Derfor la vi mye i å skape et fint baksete. Og i tillegg  er det praktisk at kan du laste ting under det. 

Campingvogn inn på scenen

Så hva kan den få med seg? En Model X kommer inn på scenen med en gammeldags campingvogn 

– Joda, den kan trekke 5.000 pund (tilsvarer 2.267 kilo), sa Musk.

– I tillegg kan den få med seg sju mennesker. Og i fronten? Vi må få ut barnevogna, humret Musk, som syntes å være i svært godt humør – til jubel fra salen.

blogg 20150930 tmx 7 800

– Og om du bare vil ta med deg sykler og ski, har vi fikset en løsning som kan monteres på tilhengerfestet. Av et barn på bare ti sekunder, sa Musk.

Så dro han en kjapp gjennomgang av ytelsene.

– Selv basisversjonen har gode ytelser. 257 miles rekkevidde, 0-60 miles på 4,8 sekunder. Toppfart 155. Og P90D Ludicrous, ehm, har enda bedre ytelser. Toppfarten er den samme, rekkevidden 250 miles og 0-60 miles 3,2 sekunder.

De første overleveringene

– Well, la oss overlevere en bil. It´s been five, sa Musk, før et par kom inn på scenen (bildet under) og mottok et registreringsskilt til mer jubel fra salen.

Så kom det ytterligere tre på scenen.

– Den femte og siste er min, som kommer om et øyeblikk. Jeg vil la den stå igjen etterpå, slik at dere kan få se på den, sa Musk, henvendt til de frammøtte.

blogg 20150930 tmx 8 800

– Jeg håper dere får en fin kveld og prøvekjøring (blant disse er Tesla Owners Club Norways styreformann Satheesh Varadharajan, red. anm.). Takk, og ha en fortsatt god kveld!

Klokken 06.23, etter en 31 minutter lang sjarmøretappe en rockestjerne verdig, forlot Musk scenen.

Nevnte Varadharajan sa dette til elbil.no etter lanseringen.

– Det var supert! Er forresten helt kaos her! Men utrolig bra, sa Varadharajan, før han hastet til prøvekjøring.

PS. Vi kommer selvsagt med mye mer om nykommeren senere.