Annonse

Nordmannen Åsmund Gillebo fikk fredag æren av å motta den franske produsentens elbil nummer 100.000.

Til markeringen i Oslo, som var lagt hit på grunn av Norges dominante posisjon i elbilmarkedet, kom gjester fra Renault i Frankrike, journalister og samarbeidspartnere.

Eric Feunteun, Global Program Director Electric Vehicle i Renault Gruppen skrøt av hva Norge har bidratt med på elbilmarkedet.

– Norge er Europas elbilsentrum, og et godt eksempel på hvilken retning bilmarkedet vil gå i. Renault og Norge deler mange felles mål, sa Feinteun under markeringen.

Anders Gadsbøll i Renault Norge uttalte at selskapet har som mål at halvparten av bilene de selger skal være utslippsfrie elbiler, mens Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu framhevet ansvaret Renault har tatt for å bygge ladeinfrastruktur i samarbeid med operatørene Grønn Kontakt og Fortum Charge & Drive.

Gillebo fikk lading i bøtter og spann

Tomas Bakken fra eMobility Geiranger fortalte hvor utmerket Renault Twizy fungerer til grønn turisme i verdensarvbygda. Der leies den nette elbilmodellen ut til turister, for eksempel for å ta turen til utsiktspunktet Dalsnibba.

Åsmund Gillebo fikk som kunde nummer 100.000 fem års gratis lading fra Fortum og Renault på Fortums ladepunkter og lading for 100.000 kroner fra Grønn Kontakt til sin Zoe (selv om han aldri vil klare å bruke så mye på lading gjennom bilens levetid).

På markeringen ga også Renault et innblikk i noen nyheter som kommer. Blant annet får Renault Zoe et nytt navigasjonssystem med sanntidsinformasjon om ladestasjonen er ledig, opptatt eller ute av drift.

Renault opplyste at de 100.000 solgte elbilene fordeler seg med rundt 54 prosent på Zoe, 24 prosent Kangoo ZE, 18 prosent Twizy og 4 prosent Fluence ZE. I Norge ble det registrert 1.233 Renault Zoe første halvår, noe som utgjorde rundt 10 prosent av alle registrerte Zoe-enheter i Europa.