De første elbussene er satt i trafikk i Stavanger- og Sandnes-området. Dermed er det klart for luktfrie og støysvake bussreiser.

Foreløpig vil du kunne reise med dem på rute 2 (mellom Sandnes og Stavanger) og rute 3 (Stavanger og Madla).

– Vi ønsker å tilegne oss mest mulig kompetanse og erfaring på elektriske busser, og vi håper at andre kan dra nytte av jobben vi gjør, sier konsernleder i Boreal Transport, Kjetil Førsvoll til egen nettside.

Selskapet ønsker å teste ut rekkevidde og driftsstabilitet for elbussene i ordinær rutekjøring.  Derfor understrekes viktigheten av å få registrert feil og mangler i testperioden – fra tekniske utfordringer til hvordan kunder opplever reisen. Dette skal loggføres og analyseres.

– Utprøvingen av elektriske busser er et ledd i et målrettet arbeid for å gjøre bussflåten vår mer miljøvennlig, samtidig som den skal være driftssikker nok til å gi passasjerene et stabilt og sikkert tilbud, sier Førsvoll.

Hurtiglading på 50 minutter

I går fikk en rekke frammøtte prøve bussen for første gang.

– Dette er et langt skritt i retning av noe veldig spennende. Det er grunn til å tro at elbusser og batteriteknologi blir en av fremtidige transportmuligheter på linje med biogass og andre bærekraftige teknologier som nok kommer. Derfor er det viktig for oss i Lyse å kunne følge prosjektet, sa Eirik Gundegjerde, konserndirektør forretningsutvikling i Lyse

De to elbussene går opptil 250 kilometer på fulladet batteri. Hurtiglading skal ta cirka 50 minutter, på en av to tilgjengelige stasjoner så langt.

– Lading og hurtiglading vil bli en problemstilling som vi i Lyse definitivt må forholde oss til i fremtiden, og dette prosjektet gir oss innblikk i transportteknologi på et tidlig tidspunkt, sier Gundegjerde. 

Tekniske data: Elbuss fra Ebusco

Lengde: 12 meter

Passasjerkapasitet: 80

Sitteplasser: 35

Batterikapasitet: 249 kWh

Rekkevidde fulladet batteri vinter: ca 170 km

Rekkevidde fulladet batteri sommer: ca 250 km