Annonse

Endelig er det slutt på spekulasjonene rundt BMW i3: Rekkevidden på Norges mest solgte BMW-modell øker betydelig. I tillegg kommer forbedret ladeløsning.

Mandag morgen bekrefter BMW Group Norge det mange i praksis har visst lenge.  Nå øker batterikapasiteten med 50 prosent, til 33 kWh (netto skal være 27,2 kWh, dog ikke endelig bekreftet). De første bilene kommer til Norge i august.

i3 kom på markedet senhøsten 2013, og har siden vært å få med en batteripakke på 22 kWh (18,8 netto). BMW bekrefter at denne fortsatt vil være tilgjengelig.

Nykommeren har en teoretisk rekkevidde på 300 kilometer (etter NEDC-normen). Det er 110 kilometer mer enn dagens modell. Etter den mer edruelige amerikanske EPA-normen, er forøvrig rekkevidden satt til 182 kilometer.

Viktig er også nyheten om forbedret ladeløsning. Den krever tilgang til 400 volt TN-nett (3-fas), og kan da gi inntil 11 kW (i motsetning til dagens maksimale 7,2 kW med 230 volt IT, 1-fas). Med den nye makseffekten (3x16A), kan den oppgraderte batteripakken også lades på under tre timer.

Betydelig økt energitetthet

BMW mener selv at rekkevidden i praksis vil holde til 200 kilometer under krevende vær- og føreforhold, med behagelig kupétemperatur, og at elbilen nå byr på «lengst rekkevidde i klassen av kompakte elbiler». Den påstanden vil vi selvsagt undersøke når tiden er inne.

Økt rekkevidde er uansett det viktigste resultatet av kapasitetsøkningen fra 60 amperetimer (Ah) til 94. Batteripakken består av åtte moduler, hver med 12 celler. Den oppgraderte batteripakken har samme ytre mål som den gamle. Det betyr at BMW og batteriprodusenten Samsung SDI har hentet kapasitetsøkningen via økt energitetthet i hver celle.

blogg 20150502 bmw i3 2 800.jpg

Basisprisen for den oppgraderte utgaven er satt til 262.500 kroner. Det er cirka 18.000 kroner mer enn grunnprisen på eksisterende modell. Drivlinjen er forøvrig den samme, med en elmotor som yter 170 hestekrefter (125 kW).

– Vi har store forventninger til at svært mange vil sikre seg nye BMW i3 når den kommer til Norge i august, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Vil tilby batteribytte

I en pressemelding opplyses det om at i3 med rekkeviddeforlenger (kalt REx) også vil få den oppgraderte batteripakken.

I motsetning til de fleste andre ladbare hybrider på markedet, har denne bilen en motor (to sylindre og 0,6 liter) som er frikoblet fra drivverket og dermed kun lader batteriet når det trengs.

For den som eier en i3 av første generasjon vil det også bli mulig å gjennomføre batteribytte. Oppgraderingen er estimert å koste rundt 7.000 euro, og da kommer moms og montering i tillegg. BMW Group Norge understreker imidlertid at norsk pris ikke er klar.

Det er heller ikke opplyst hvorvidt eier eventuelt da kan benytte det gamle batteriet til bufferlagring av egen energiproduksjon (f.eks. solcellepanel).