EK-serien er snart fylt opp, og i sommer kan du regne med å se de første EV-skiltene. Det er Elbilforeningen fornøyd med – av flere grunner.

Som de fleste av oss husker, var det en tid for ikke SÅ lenge siden hvor noen søte, små bokser – de het gjerne Think, Buddy eller Reva – rullet rundt på norske veier med EL-skilter.

Men 19 år etter at de første elbilene med EL-skilter dukket opp i trafikkbildet, var EL-begeret fullt.

Og for ganske nøyaktig to år siden gikk Vegdirektoratet over til EK-skilter for nye, norske elbiler.

Språkrådet var samtidig enig med oss om riktig skrivemåte for biltypen.

EK over og ut

Nå er også EK-serien snart ved veis ende – drøye to år tok det denne gangen, 17 år kortere enn det tok å fylle opp forrige skiltserie.

– Det sier sitt om den rivende elbilutviklingen vi har sett i Norge i det siste, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Norsk elbilforening

Men når vil så den middels historiske dagen komme hvor EK glir sømløst over i EV?

– Det er vanskelig å si eksakt når EK-serien er brukt opp, men vi regner med at de første EV-skiltene blir produsert i løpet av sommeren, sier Elma Sulic ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens vegvesen, Vegdirektoratet.

– Og hva er status akkurat i dette øyeblikk?

– Vi er nå kommet til EK 93472.

Ville ha EV allerede i 2015

Den første EL-serien var selvforklarende. Men allerede da skiltserien var i ferd med å fylle seg opp, ønsket Elbilforeningen seg at arvtakeren skulle bli EV.

– Norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt. Nå kan vi sørge for at skiltene også får internasjonal betydning. Vi ønsker derfor EV som neste skiltserie, uttalte generalsekretær Christina Bu i 2015.

EV er som kjent forkortelsen for «electric vehicle» på engelsk.

– EV-skilt vil vende Norge mot resten av verden og vil kunne inspirere andre. Gjennom valg av skilt kommer Norges elbilsuksess enda tydeligere fram, fortsatte Bu den gang.

I stedet gikk Vegdirektoratet for EK, som er ment å stå for elektrisk kjøretøy.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Symbolsk riktig

Men fra og med i sommer vil altså Christina Bu og Elbilforeningen få det som de ville allerede i 2015.

– Det er kanskje ikke verdens viktigste sak, men det er klart vi er fornøyd med dette. Det er noe symbolsk riktig ved å videreføre den norske elbilsuksessen med de mer internasjonale bokstavene EV, sier Bu i dag.

Så får vi se hvor lenge det varer denne gangen. Eller, formulert med andre ord: Hvor lenge vil EV være i paradis?

EV vil neppe tilbringe EV-igheten der, ei heller 17 år. Og kanskje heller ikke to, som med EK?

Vi ba Elbilforeningens generalsekretær kikke i sin høyst private spåkule for å tippe et anslag for hvor lang tid det vil ta før EV-serien også blir fylt opp av elbiler, og en ny, eh, andrebokstav må på plass:

– Halvannet år, det er min spådom, kontrer Christina Bu.

– Og har du noe forslag til hvilken bokstav som bør erstatte v-en, når den tid kommer?

– Tja, kanskje EQ? Elbilister er jo en gjeng med god emosjonell intelligens.

PS: Er du en skiltnerd som drømmer om ha en elbil med registreringsnummer EK 99999, kan det være lurt å få ut fingeren ganske snart (og krysse den med nabofingeren i håp om en god porsjon flaks) – siden vi altså per i dag er på EK 93472

Og hva synes du bør bli skiltserien som etter hvert vil erstatte EV? Kom gjerne med ditt forslag i kommentarfeltet.