Sju hurtigladestasjoner skal bygges langs fylkesvei 40 fra Geilo til Hvittingfoss, etter planen i løpet av 2016.

Vedtaket ble gjort av politikerne i hovedutvalget for miljø, innovasjon og næring i Buskerud fylkeskommune i forrige uke.

I Buskerud-budsjettet for 2016-2019 ble det avsatt totalt 6 millioner kroner for inneværende og neste år. Saken ble omtalt her, og leserne ble bedt om å komme med forslag til hvor hurtigladestasjonene burde plasseres. Vi kan med glede notere at elbilistenes ønsker i stor grad er etterkommet.

– Dette er første del av satsningen. Vi takker medlemmer av Elbilforeningen for innspill om plassering av hurtigladestasjonene, sier nestleder i samferdselsutvalget i Buskerud fylkeskommune, Ståle Sørensen (MDG), som sto bak det opprinnelige forslaget.

Den søkbare programordningen, for de resterende fire millionene i perioden, skal rulles ut om kort tid.

Her kommer hurtigladerne

– Dette er en gladsak som styrker elektrisk mobilitet i eksisterende lokalsentra i Buskerud og skaper en elektrisk transportkorridor mellom kommunene. Det er i distriktene folk ikke klarer seg uten bil, og det er der vi må satse nå for å få til klimavennlig transport, sier leder av hovedutvalget, Hanne Lisa Matt (MDG).

Fylkesvei 40 er ikke minst en viktig transportkorridor mot Øvre Hallingdal og turistdestinasjonene der.

Den første utbyggingen langs ferdselsåren fylkesvei 40 følger prinsippene i Enovas nasjonale retningslinjer, nemlig at maks avstand mellom hurtigladestasjonene skal være 50 kilometer.

  • Geilo – Dagali: 28 km
  • Dagali – Rødberg: 44 km
  • Rødberg – Veggli: 33 km
  • Veggli – Lampeland: 40 km
  • Lampeland – Kongsberg: 24 km
  • Kongsberg – Hvittingfoss: 36 km

I meldingen opplyses at lokalisering av ladepunktene skal baseres på å gi økt tilgang på lading ved egne fylkeskommunale eiendommer, samt øke tettheten i eksisterende regionale og nasjonale infrastruktur.

Viktig både for lokale og turister

– Nå gjør vi det mulig å reise langt og elektrisk, og vi åpner for at hytteeiere trygt kan komme seg fram til sine fritidsboliger med en elbil. Det er gøy når distriktene får en ladeinfrastruktur som gjør at lokalbefolkningen kan tørre å satse på elbil fordi lademulighetene er der, sier Matt.

Hurtigladestasjonene plasseres i tilknytning til eksisterende lokal- eller kommunesentra, og det forutsettes at lokalisering av stasjonene skjer i nært samarbeid med kommunene.

Ikke minst ser NHO Reiseliv en økende etterspørsel etter ladestasjoner, og mener – i likhet med Norsk elbilforening – at det er naturlig å kunne lade bilen i forbindelse med en stans underveis i forbindelse med et måltid, overnatting eller opplevelsesaktivitet.

Turistsentra som har tilbud om lading kan bidra til å bli forbilder for miljøvennlige satsninger og gir et mulig konkurransefortrinn. Numedal er en betydelig region for fritidsboliger og hytteeiere får trygghet for rekkevidden hjemmefra og fram til sin fritidsbolig.