Annonse

Grønn KontaktFra 15.august må du ha Grønn Kontakts ladekort for å bruke hurtigladerne deres. Litt nytt har vi også fra Ishavsveien, Fortum og ABB. Forbrukerrådet har dessuten begynt å interessere seg for hurtiglading og betaling.

 

 

Grønn Kontakt
Grønn KontaktI mai intervjuet vi daglig leder Jan Pedersen. Da fortalte han at tilgangen til hurtigladerne deres skulle lukkes i juni. Det har oppstått litt forsinkelser. Men nå er Grønn Kontakt klare. Fra 15.august må du ha ditt personlige ladekort (RFID) for å få tilgang. I de første ukene vil ladinga være gratis, men fra begynnelsen av september vil du bli fakturert, kan Grønn Kontakt melde.

Ønsker du å benytte hurtigladerne til Grønn Kontakt, kan du se prisene og bestille ladekortet via hjemmesiden deres. Du kan velge abonnementspris og pris pr lading ut i fra hva som passer forbruksmønsteret ditt. Forhåndsbetalt klippekort er også en mulighet. I følge Pedersen i Grønn Kontakt, vil det kunne bli en overgangsperiode hvor laderne bare kan brukes av kunder med RFID-kort. SMS-løsning for tilfeldig lading er rett rundt hjørnet. Den vil forhåpentligvis være på plass i løpet av måneden.

Foreløpig har Grønn Kontakt hurtigladere i Kristiansand, Arendal, Kongsberg og Kjellstad (ved Drammen). I begynnelsen av juli ble det også satt opp en hurtiglader ved Marienlyst stadion i Drammen (se bildet), men den har hatt innkjøringsproblemer og er foreløpig ikke i drift. På Hokksund er det tidligere varsla at det kommer en dobbeltlader i august, men den virker å være forsinka.

Ishavsveien
IshavsveienI begynnelsen av juli meldte Ishavsveien at betaling skulle innføres fra 10.juli:
«Laderne vil fra denne dato derfor være stengt for gratis bruk. Du kan velge mellom abonnement (12, 6, 3 eller 1 måned) eller klippekort (10 ladinger). Dersom du ikke har behov for noen av disse løsningene, kan du allikevel lade via SMS til en pris på kr 150 pr lading. Med abonnement og klippekort, trenger du et Ishavsveien ladekort for å «åpne» laderen.»

I feriemåneden har elbilistene hatt litt ulik erfaring med laderne. For noen har det vært påkrevet å bruke Ishavsveiens ladekort, på en har det hengt et kort til felles bruk, mens andre fortsatt har vært åpne.

Prosjektleder for Ishavsveien, Frank-Hugo Storelv, kan bekrefte at betalingsordningen har trådt i kraft. Riktignok er det enkelte ladere som fortsatt er åpne, men disse skal enten fases ut og demonteres, eller er på vei inn i systemet. Derfor er det nå nødvendig å registrere seg som kunde i Ishavsveiens register ved å ringe eller sende epost. Med en gang du har tegna avtale og aktivert kortet, kan du bruke laderne. Faktura kommer i etterkant. Skulle du ikke ha ladekortet når du er på en av Ishavsveiens ladestasjoner, må du ringe inn for å få laderen åpna. Dette koster da 150 kr og faktura blir sendt. Etter hvert vil SMS-lading bli tilgjengelig til samme pris.

Storelv opplyser at vi framover må påregne noen endringer på type ladere og tilbudet som er på de ulike ladestasjonene. Ishavsveien vil kjøre et testprogram fram til november. Eksempelvis på Vestby hvor dette bildet ble tatt for et par dager siden. I framtida skal alle hurtigladerne tilby universell lading (CHAdeMO, Combo og AC) for å dekke alle elbilene i markedet.

Ishavsveien har hurtigladere på Svinesund, Rygge Øst og Vest, samt Vestby. Les mer hos Ishavsveien om hva de kan tilby elbilistene.

Fortum
FortumFør sommeren annonserte Fortum at de jobber med en løsning hvor du i steden for å betale en fast kronesum pr lading, betaler pr minutt hurtigladeren brukes. Dette er nylig innført på hurtigladerne i Sarpsborg, Nygårdskrysset og Frogner (Skedsmokorset). Kr 2,50 koster det pr minutt, betales med SMS. Ladestasjonen i Sandvika (se bildet) har litt innkjøringsproblemer og er foreløpig gratis. Hurtigladeren på Gardermoen skal være klar for bruk i slutten av august.

Jan Haugen Ihle, leder for norske Charge & Drive i Fortum, sier at det virker som kundene er svært fornøyde med den nye løsningen: – Elbilistene liker å betale kun for det de trenger av hurtiglading. Dette bekreftes av den økte bruken av våre hurtigladere.

ABB
I juni annonserte ABB at de ønsker å overlate driftsansvaret for de populære hurtigladerne på Alnabru og Billingstad til en av de etablerte operatørene. Da skal det innføres betaling på disse. I slutten av juni var det forventa en avklaring om hvem som blir samarbeidspartneren. For dem som er nysgjerrige, så er avgjørelsen utsatt til slutten av august. Flere aktører har meldt interessen for å ta ansvaret for disse sentralt plasserte hurtigladerne.

Forbrukerrådet
Det er mange som leser elbil.no. Ikke bare elbilister, men også dem som skal beskytte interessene våre. I slutten av juli har Forbrukerrådets fagdirektør for offentlige tjenester og samferdsel under seksjonen «Vi mener» skrevet en artikkel om elbil og rekkeviddeangst. Inspirert av hva de har lest seg til om det som foregår nå innenfor utviklingen av hurtigladeinfrastruktur for elbiler.

Anslaget i innlegget er:
«Med hurtigladere kan elbil endelig brukes til langturer. Så lenge det utvikles like mange betalingsløsninger som det settes opp hurtigladere, er det likevel en stund til vi kan si takk og farvel til angsten for å gå tom for strøm.»

ForbrukerrådetOg det konkluderer med en liten oppsummering:
«For å få flere til å kjøre elbil må dette på plass:

  • Enkle, standardiserte betalingsløsninger som fungerer på alle hurtigladere.
  • Mulighet for enkeltlading på alle hurtigladere (ikke abonnement).
  • Synliggjøring av pris, slik at kunden kan velge den billigste hurtigladestasjonen, og unngå de som er overpriset.»

Bidraget til debatten kan du lese hos Forbrukerrådet. Som elbilister og kunder bør vi sette pris på at Forbrukerrådet engasjerer seg med å gi gode råd i debatten om hvordan vi skal betale for hurtiglading.

Hvordan synes du det skal være?