HurtigVi venter og venter på mulighetene for å hurtiglade flere steder. Nå skjer det noe nytt for hver uke som går.

Før sommerferien hadde vi en statusrapport hvor alle eiere / operatører ga oss en oppdatering for når de regna med å ha hurtigladerne i drift. Vel, alt har ikke gått etter planen. Ting Tar Tid. Men vi spådde at september / oktober blir de travleste månedene. Slik vil det bli.

 

Flere planer?

Først må det nevnes at det går rykter om flere hurtigladere på gang. Utover hva vi har fått bekrefta og viser på hurtigladekartet. Ganske lovende er Orkanger hvor kommunen har bevilga 100.000 kr til en hurtiglader. Følger andre opp, f.eks. fylkeskommunen, vil vi tro at den kan realiseres. Noe som vil være kjekt i dette store «veikrysset». Også Møre og Romsdal fylkeskommune har satt av penger, en halv million kroner, til hurtigladere. Nå skal det bli elektrisk highway på E39. Dessverre har vi ennå ikke hørt om noen som er klare med planer for å fylle tomrommet langs E18 i Vestfold og omegn. OK, ferdig med sladderet i denne omgang. Men send oss gjerne tips hvis dere veit noe – og når dere ser hurtigladestasjoner som sprenger seg opp fra grunnen.

Åpninger

Hurtiglader LillestrømTorsdag 13.september var det offisiell åpning av Skedsmo Parkerings hurtigladestasjon midt i Lillestrøm sentrum. Den som også har fire normalladeplasser ved siden av seg. Ypperlig plassert sentralt i flisbyen. Allerede vel testa ut siden begynnelsen av juli. Nærmest som en sedvane ved slike åpninger, den lokale ordføreren stilte villig opp for å markere begivenheten. Det gjorde også Snorre som er leder i Elbilforeningen.

Grønn Kontakt kan fortelle oss at hurtigladeren på Stoa i Arendal offisielt blir åpna tirsdag 18.september. Men den har allerede vært i drift en god stund, og elbilistene har lada med et smil om munn. Mer interessant er det at Grønn Kontakts hurtiglader på Kjelstad i Lier åpnes torsdag 20.september. Her vil det nok en gang være både ordførere og elbilforeningsledere til stede. Hurtigladestasjonen vil ha to uttak slik at to elbiler kan lade samtidig.

Andre ladestasjoner er igang og brukes av elbilister, men foreløpig ikke offisielt åpna. Det kalles gjerne testperioder. Eksempelvis Brekstad på Fosenhalvøya (eier Fosenkraft og operatør EV Power) og Eidsivas på Gjøvik. Hurtigladekartet vårt oppdateres så snart vi får sladder fra elbilister eller offisielle bekreftelser fra utbyggerne. Ladestasjonsdatabasen som er aller ordentligst, venter på det siste før den reklamerer for hurtigladerne.

Rosinen i pølsa, skal vi tro invitasjonen som er sendt ut, blir Ishavsveiens nye ladestasjon på Vestby i Akershus. For å sitere beskrivelsen:

IshavsveienThe world’s first EV corridor with universal charging stations.

The corridor will service the E6 road between Oslo and the Swedish border, and will feature universal charging stations for all the EVs available on the market today – as as those of the future.

It will be the most robust charging corridor in the world in terms of capacity and reliability. It will also ensure interoperability with other operators, embracing an open philosophy that puts the users of the network in the centre of it’s thinking.

Ryktebørsen forteller at det skal være to CHAdeMO ladepumper (de vi er vant til), Mode 3 tilgjengelig og demonstrasjon av Combo Charging (annen løsning for DC hurtiglading). I alle fall, forventningenes buer er spent høyt. Offisiell åpning skal være 24.september. Foruten de trofaste ordførerne og en del andre faste følgesvenner, stiller også miljøvernminister Solhjell opp. Ikke verst.

Ishavsveiens ladestasjon på Vestby er den andre denne operatøren setter opp. For omtrent ett år siden var Marché Rygge Øst deres første.