Annonse

Ketil Bilberg fra Askim slo til kontant på vårt medlemstilbud fra Solel. Nå er han lykkelig eier av det første solcelleanlegget i Østfold.

Valget var naturlig for Askim-mannen, som er både elbil- og solenergientusiast.

– Jeg ble oppmerksom på muligheten via elbil.no, og medlemstilbudet ga meg anledning til noe jeg hadde tenkt på lenge. Samtidig var det økonomisk mulig nå. Jeg synes det er viktig å være med på å påvirke omleggingen til mer fornybar energi, og er opptatt av CO2-situasjonen i verden, sier Bilberg, som har kjørt Nissan LEAF i et drøyt år.

Hans nye solcelleanlegg ble montert av Solel AS 7. januar, og det produserte faktisk strøm fra første stund selv med overskyet vær. Anlegget består av 18 ET-paneler som gir 4,6 kWp og har to SMA-vekselrettere som er montert på loftet (bildet). Likeretterne er koblet til to nye 10A-kretser som går til tavla.

blogg-20150113-likeretter 800 

Årlig produksjon er beregnet til 4.150 kWh (+/-10%).

– Det utgjør 1/3 til 1/4 av mitt årlige forbruk på 12.000-16.000 kWh, sier Bilberg.

Venter bare på ny strømmåler

Bilberg har kjørt omtrent 13.000 kilometer med LEAFen i løpet av ett år. Om vi legger til grunn et gjennomsnittlig forbruk på 1,7 kWh/mil, trengs kun halvparten av solcellestrømmen til elbilen.  

Solcelleanlegget er koblet til Hafslunds nett slik at overskuddstrøm i perioder kan leveres og selges videre på nettet.

– Nå venter jeg bare på at Hafslund skal få byttet måleren, slik at strømproduksjonen kan komme i gang. Jeg venter på det hver eneste dag, sier Bilberg.

Når måleren kommer på plass, blir boligen hans blant de aller første med nettilknyttet solstrømproduserende løsning, trolig også det største og første i Østfold.

– Dette er en viktig begynnelse for et marked som nå kommer, og elbilistene er også blant de første til å lede vei på å ta i bruk den fantastiske fornybare ressursen som sol er, sier daglig leder Per Urdahl i Solel AS. 

Økonomi var ikke viktigst

Bilberg søkte om solcellestøtte fra Enova, som gjelder fra januar 2015. Det gjør regnestykket litt bedre enn om han selv skulle dekket alt. 

– Jeg regner med en avskrivingstid på 14-16 år. Men økonomi var ikke den primære drivkraften. Det er litt som med elbil; jeg synes det er moro. Det å være med på utviklingen, at jeg er med på å bidra, er det viktigste for meg, sier Bilberg.

Han er usikker på om han vil bygge ut solcelleanlegget etterhvert som han ser hvordan det leverer:

– Så langt har jeg ikke tenkt, men jeg er åpen for det. Det er litt avhengig av at det blir bedre opplegg hos energileverandøren. Nå er det slik at når man produserer mer strøm enn man trenger på sommerdager, får man 20 øre pr. kW. Så blir det godskrevet på neste regning. Når man får markedspris, blir saken en annen, sier Bilberg, som påpeker Hafslund har sett fordelene ved at abonnentene har egen strømproduksjon.

– Elbilister løfter solstrømmarkedet

Solel AS´ Per Urdahl (bildet under) er veldig glad for selskapets medlemsavtale hos Elbilforeningen:

– Solel ville åpenbart ikke fått til denne koblingen og leveransen uten samarbeidet. At det finnes er både Bilberg og vi glade for.

blogg-20150113-urdal 800 

Han understreker at Solel har solgt inn løsningen, og at bedriften fokuserer på strømproduserende løsninger til boliger – og gjerne elbilister.

– Kampanjen har så langt vært en suksess, og mange av elbilistene er nå i ferd med å ta beslutningen om å også investere i solcellestrøm til hus og elbil(er).

Oslo kommune har dessuten en kampanje som gir 40 prosent støtte på investeringen

– Vi har har nå bidratt med 20 tilbud til boligeiere i Oslo. 16 av disse er medlemmer i Elbilforeningen. Vi forventer at det blir elbilistene som løfter solstrømmarkedet i Oslo i gang, sier Urdahl, som minner om at det haster med å søke om støtte for deg som har en solfylt mulighet og interesse for produksjon av fornybar energi.