Annonse

Renault ZOE sin unike ladeløsning har møtt problemer i det norske strømnettet. Med en liten portabel transformator skal du nå kunne lade ZOE overalt.

Fra før har Renault levert en ladeboks med transformator som installeres kostnadsfritt hjemme hos kundene. Med Renault sin unike ladeløsning kan du lade elbilen hjemme med opptil 11 kW hvis du har nok strøm tilgjengelig i huset. Da fylles batteriet fra tomt til fullt på rundt to timer.

Salget av ZOE har likevel ikke tatt av, selv om selve elbilen har fått gode skussmål blant annet fra Elbilforeningen. Til nå er det bare registrert drøyt 100 eksemplarer i Norge. I hele Europa har Renault solgt rundt 3.500 ZOE hittil i år, mesteparten i Frankrike.

ZOE kan lades raskt hjemme og på stadig flere hurtigladere med den nye elbilkontanten (type 2) rundt om i landet. Men altså ikke på flertallet av vanlige norske stikkontakter koblet til det gamle norske strømnettet (IT).

Nå mener Renault å ha løst også dette problemet. De har sammen med en ekstern leverandør utviklet en mini-transformator som kan lade elbilene i alle landets stikkontakter. Da kan du også lade ZOE når du besøker tante, på jobb eller på alle de offentlige ladeplassene med normallading.

Transformatoren koster 5.000 kroner og plugges rett i ladekabelen som følger med bilen. Med lading i vanlig stikkontakt er ladefarten begrenset slik som for alle elbiler.

Samtidig opprettholder Renault sin 30-dagers angrefrist. Renault ZOE koster fra 199.900 og leveres med hjemmelader ferdig installert. Det er mye elbil for pengene.