Annonse

Med priser fra 192.000 kroner skal elbilen Renault Zoe nå omsider legge Norge for sine hjul.

Dermed går Zoe i priskrigen med elbiler som Nissan LEAF (rimeligste), Volkswagen e-up! og trillingene – først og fremst.

Under et grandiost lanseringsopplegg på Bislett stadion i går fikk vi stifte det første ordentlige bekjentskapet med Zoe. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var varslet som åpningstaler på lanseringen, men dukket ikke opp.

– Sånn er det med «governmental business», sa erstatter og EVU-president Rune Haaland til de fremmøtte journalistene og bransjefolkene i Bisletts indre gemakker.

Renaults EVP og europeisk styreformann Stefan Müller hadde tatt turen til Norge sammen med konsernets VP for elbiler, Béatrice Foucher.

Norge er 23. marked

Renault– Vi er veldig fornøyd med å introdusere Zoe på det beste elbilmarkedet i verden, introduserte Müller (bildet) fra talerstolen.

Han sneiet innom personlig mobilitet sett i forhold til forurensning, begrensede oljeressurser, global oppvarming og det siste EU-kravet for gjennomsnittlig CO2-utslipp fra personbiler: 95 gram pr. kilometer.

– Vi er på god vei til å nå det nivået, og elbiler er viktige brikker i vårt arbeid med å få ned utslippene. Renault er den første bilprodusenten som tilbyr en full rekke av elektriske bilmodeller, fremholdt Müller.

Blant kundene som allerede har kjøpt Zoe, skal godt over 90 prosent ifølge Müller være «tilfreds» eller «svært tilfreds». Dette tallet ligner på det Nissan oppgir for sin LEAF.

– Dette gjelder også rekkevidden. Vi vet at brorparten av europeiske bilister kjører mindre enn 60 kilometer om dagen. Zoe bør derfor duge helt greit for mange, fremholdt Müller, og la til at Norge blir Zoes 23. marked på verdensbasis.

Renault har solgt rundt 35.000 elbiler så langt, og har i øyeblikket rundt 40 prosent av det europeiske markedet.

 

Renault Zoe
Ulike lademuligheter for Renault Zoe

 

– Zoe skulle ikke være rar

Müllers franske kollega Béatrice Foucher (bildet under) satset på å sjarmere forsamlingen innledningsvis:

– Jeg oppdaget Norge sist sommer, på ferie sammen med de to barna mine. Vi startet i Oslo, fortsatte til Bergen og endte i Tromsø. Jeg liker landet deres veldig godt.

Foucher fortsatte med å understreke at Zoe-designen skulle være både vennlig og stilig.

– Den skulle ikke være en rar elbil, men elegant. Design og kjøreglede er hovedgrunnene til at eksisterende kunder er så fornøyde med bilen. Kollisjonstestene hos EuroNCAP viste dessuten at bilen er svært sikker, sa Foucher, og la til at hun er «veldig sikker» på at Zoe vil tilfredsstille norske kunders ønsker.

Klaffer dårlig med IT-nettet

VP Béatrice FoucherTalspersonene ville gjøre minst mulig nummer av at Zoe ikke er det norske IT-strømnettets (230V nettspenning), der det ikke fremføres noen null-leder, aller beste venn.

Det betyr at bilen må ha en dedikert hjemmeladeboks for å kunne lade, og ikke er kompatibel med jordet husholdningskontakt – med mindre du bor på et sted med TN-strømnett (400V). Det er også – kort fortalt – årsaken til at Zoe i Norge selges med en slik boks, montering og 15 meter kabeltrekk inkludert.

Høyeste utstyrsnivå, Supercharge, har den beste ladeløsningen og en prislapp på 221.980 kroner. Med ideelle forhold i garasjen, blir ladefarten her 11 kW og fullt batteri (22 kW) på to timer. Med 3,6 kW er ladetiden oppgitt til 6-9 timer.

Greia er at Renault tenker annerledes på lading, og mener – i hvert fall utad – at det ikke er riktig å lempe høye kostnader for investering i hurtiglading over på eksterne aktører. Derfor er det kun AC-hurtiglading inntil 43 kW som gjelder – ikke DC. Sistnevnte har en langt høyere infrastrukturell prislapp.

Vil rulle ut infrastruktur

– «Cameleon»-laderen, som er innebygd i bilen, er så langt unik i elbilverden. Omformeren «forvandler» 400V vekselstrøm til likestrøm (3-fase). Grunnen til at Zoe er avhengig av N-fasen (nøytral), er at laderen sitter sammen med elmotoren – og altså ikke er isolert, sa Foucher.

– Med IT-nett må vi gjenskape N (tilsvarende TN-nettet der nullpunktet på transformatoren er jordet). Dette gjøres i hjemmeladeboksen, sier RBI Norge AS´ administrerende direktør Anders Gadsbøll.

Mer om hvordan ladingen virker i praksis, vil vi se nærmere på de kommende dagene. Vi har allerede tilbakelagt de første milene med Zoe, og kommer tilbake med detaljer om prøvekjøringen i en egen sak om kort tid.

Førsteinntrykket av bilen er positivt, kjøremessig. Så gjenstår det å se hvor enkelt og greit det blir å lade bilen. Det oppgis at Zoe har en teoretisk rekkevidde på 210 kilometer under ideelle forhold. Etter de første 7-8 milene har undertegnede vondt for å tro på akkurat det, med et blandet forbruk på rundt 1,7 kWh/mil, men også dette vil vi komme tilbake til når mange flere mil er kjørt.

Gadsbøll avslørte at selskapet om kort tid vil offentliggjøre planer for investeringer i infrastruktur. Utbygging skal skje de nærmeste månedene.

Hvordan, og hvor, er uklart. Det som virker åpenbart er at det er snakk om Type 2 AC-lading – i en eller annen form for partnerskap – begrenset oppad til 43 kW. Dette lader opp Zoe-batteriet i løpet av en halvtime.

 

Renault Zoe
Så mange Zoe på rekke har aldri før vært i Norge