NAF-testEtter initiativ fra NAF og Elbilforeningen er det igangsatt et prosjekt for å se om elbiler på en fornuftig måte kan omfattes av den velkjente NAF-testen.

Det mekaniske er ikke så vanskelig å kontrollere i en elbil. Drivverket er mindre komplisert og består av langt færre deler. Hjuloppheng, styring osv er gjenkjennbart fra ordinære biler. Utfordringen er utvilsomt å måle og gi en fornuftig beskrivelse av batteritilstanden for å kunne estimere resterende batterilevetid.

Utfordringer skal ikke legges til siden. De skal forsøkes løst. Derfor ble det lagd et prosjektprogram og sendt søknad til Nordisk Energiforskning. Ikke minst ble vi svært godt hjulpet av Grønn Bil da vi andre syntes det butta litt. Tusen takk! Det ble full klaff og finansiering ble gitt til et forprosjekt som nå er i gang.

Ønsket er å lage en test som omfatter så å si alle elbiler på det norske markedet. Både brukt og nytt. Det betyr ulike batteriteknologier som bly i Buddy og Reva, Zebra i Think, NiCd i gamle Thinker og PSA-biler, NiMh i nye Buddyer og litium i alle andre nye kjøretøy.

En slik NAF-test vil være nyttig

  • Ved salg av brukte elbiler. Et kraftig voksende marked. I år ser det ut til at over 500 blir solgt via finn.no. Batteritilstanden er et betydelig usikkerhetsmoment, og både kjøper og selger vil ha glede av en vurdering fra tredjepart.
  • Ved tvister som berører batterikapasiteten og garanti- og reklamasjonsrettigheter fra forhandler. Det vil være sunt å ha en alternativ ekspertise til hva forhandleren hevder.

Metodikken blir å estimere batterienes faktiske lagringskapasitet gjennom å tømme dem og måle strømmengden som da kommer ut, sammenligne dette med hva som opprinnelig er angitt for batteriene, og slik forsøke å analysere seg fram til hvor batteriene er i deres livssyklus. Vi er selvfølgelig avhengige av et godt samarbeid med elbilleverandørene for å ha et godt datagrunnlag for sammenligning. Vi tror også at NAF-sentrene kan formidle gode råd til elbileierne om hvordan de tar best mulig vare på batteriene de har.

Problemstillingene

  • NAF-testHvordan skal batteriene måles og hva slags måleinstrument skal benyttes, for på en effektiv måte å måle batterienes kapasitet uten å forstyrre eller gjøre for kraftige inngrep i kjøretøyet.
  • Hvilke måleverdier skal legges til grunn for vurdering av batteristatusen?
  • Hvor troverdige er resultatene – og hvordan skal de formidles?

Dette jobbes det med denne våren. Lykkes vi å komme fram til en løsning for metode, er det til høsten meningen å teste denne på et NAF-senteret i Oslo-området. Vi skal alle gjøre vårt beste for å komme i mål. Men det er ikke rett fram for å få dette til, så det holdes helt åpent at vi risikerer å ikke lykkes.

Hvem er med?

Deltakere er NAF, Norstart – Norsk Elbilforening, Think, Norsk Miljøpark for Trafikk og Motor (på Vålerbanen) og NAF’s søsterorganisasjoner i andre nordiske land. Fra foreningen vil noen av Norges mest erfarne elbilreparatører/batterigutter være med. Alt vil foregå i Norge. De andre nordiske aktørene er med for å lære og kunne overføre testmetodikk når de får litt flere elbiler på veien.

Rett før påske hadde prosjektet sin første samling hos Think på IT-Fornebu. Deltakerne fikk en rundtur i Oslo for å beundre elbiler og ladestasjoner. Særlig moro for utlendingene som fikk kjøre både Think, Buddy, i-MiEV og Tesla.

NAF-prosjekt elbiltest deltakere

Fra venstre på bildet: Egil Mollestad (Think), Jarl Tyldum (NAF), Heidi Almås (NAF), Hans Håvard Kvisle (Norsk Elbilforening), Morgan Isacsson (Bilprovningen), Gunner Kommisrud (NAF), Benny Örnerfors (Bilprovningen), Jukka Tolvanen (Autoliitto), Christina Bu (NAF) og Ole Henrik Hannisdahl (Grønn Bil). Fraværende: Forenede Danske Motorejere og Norsk Miljøpark for Trafikk og Motor.