Annonse

Ikke før hadde noen tatt et privat initiativ til å være grei mot bussen i kollektivfeltet, så er hylekoret på banen igjen for å kaste elbilene ut. 

KOMMENTAR: Denne gang er det med Nettbuss og Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i spissen, kun kort tid etter at sistnevnte støttet Elbilforeningen i at 50.000 elbiler er altfor lite. I samme nyhetsinnslag, på Dagsrevyen mandag, uttalte Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland (H) heldigvis at kollektivfeltet er et av de mest kraftfulle virkemidlene i elbilpolitikken, og at det må vare minst til 2020-2022.  

Det stiller Elbilforeningen seg bak. Vi har dessuten foreslått en rekke tiltak for å bedre trafikkflyten, slik at kollektivtransporten påvirkes minst mulig. Disse har ingen offisielle myndigheter tatt tak i, og så langt er det heller ikke noen større problemer.  Elbilisten Kim Næss tok på sin side et prisverdig initiativ til å være grei mot bussen.

Trafikktellingene fra Statens vegvesen, gjort i år, viser nemlig – i sterk kontrast til mandagens NRK-innslag – en veldig liten økning i antall elbiler i kollektivfeltet. I tillegg er mandager, som har klart mest trafikk, overrepresentert i tellingen. Det er også egnet til å skape et høyere gjennomsnitt enn det reelle.

Gjett hvilken morgen NRK reiste med Nettbuss fra Drammen til Oslo i sin reportasje.

Bane og buss i samme selskap 

I NRK-reportasjen mandag kveld klaget kollektivselskapet over at de taper kunder. Ingen tall presenteres. Kun synsing, og det må vi få fastslå selv om Elbilforeningen slett ikke ønsker noen konflikt med kollektivtransporten. Tvert i mot.

Selskapet hevder altså at elbilen skaper problemer i kollektivfeltet for pendlere fra Telemark, Buskerud og Vestfold. I klartekst:

  • TIMEkspressens linjer 8 og 14: Fra Vestfold til Oslo
  • TIMEkspressen linje 1: Notodden – Kongsberg – Drammen – Oslo
  • TIMEkspressen linje 4: Hønefoss – Oslo
  • TIMEkspressen linje 10: Vikersund – Oslo (legges ned 1. januar pga røde tall)

Det er påfallende at tre av disse fem rutene følger omtrent samme trasé som to jernbanelinjer, nemlig Vestfoldbanen og Sørlandsbanen (i forlengelsen av Drammenbanen).

Nettbuss er forøvrig 100 prosent eid av NSB.

Joda, NSB Persontog øker 

Å plassere skylden for passasjersvikt for bussrutene utelukkende på elbilene, uten å vise til nærmere dokumentasjon, blir for lettvint. For NSB Regiontog på Vestfoldbanen, en typisk pendlerstrekning, hadde 9,3 prosent flere kunder de åtte første månedene i 2014, sammenlignet med samme periode i 2013, mens lokaltogene i Oslo-området hadde en økning på 2,4 prosent.

Hvor stor betydning har det for eksempel at NSB tilbyr stadig lengre pendlertog i hovedstadsområdet? De fleste som reiser kollektivt, og som har mulighet til å velge, vil foretrekke skinnegående varianter som ikke er avhengig av variabel trafikkflyt.

En annen faktor er også verdt å merke seg: Samtidig som Nettbuss klager på elbilene, kommer ikke tilsvarende klagesang fra Ruter. Når Nettbuss snakker om å legge ned enkeltruter på grunn av sviktende passasjertall, krever det derfor en langt bedre fundering enn å peke på elbilene.

Kort sagt: Vi trenger mer omfattende trafikktellinger, særlig med tanke på pendlerstrømmene, enn dem som bare tar for seg elbil – slik vi har sett fra Statens vegvesen. For Oslos del trenger vi å vite om dagens totaltrafikk i rushtiden morgen og ettermiddag, særlig langs E18, E6 og RV4, er større eller mindre enn for ett, tre og fem år siden.