Annonse

Nissan ruster seg til framtidig kamp om elbilkundene. Helt sentralt: Å matche rekkevidden til biler med forbrenningsmotor og bidra til revolusjon i energimarkedet.

GENÈVE (elbil.no): Over 10 prosent av rundt 160.000 produserte LEAF på verdensbasis befinner seg i Norge, og modellen er den uten sidestykke mest solgte elbilen i historien. Nå er det tydelig at Nissan forbereder seg på neste trinn; det vil si batteripakker med høyere ytelser og neste LEAF-generasjon. 

Likevel:

– Om vi ser på dette året, er vi fortsatt i ledelsen når det gjelder elbilsalg i Europa, akkurat som vi er det i resten av verden. Det viktigste er imidlertid at salget fortsetter å øke, sier Julien Foucher, Nissans europeiske markedsdirektør for elbiler.

Han kan avsløre at kvaliteten på batteripakkene, i de 160.000 elbilene Nissan har solgt så langt, er svært god:

– I løpet av fire år med LEAF har vi kun måttet bytte ut tre batteripakker på grunn av teknisk feil. Det er vi svært fornøyd med, og det viser at teknologien fungerer utmerket, sier Foucher. 

Lanserer e-NV200 med sju seter

Noen hint om hvordan neste LEAF kan bli seende ut, finner du kanskje i hovedbildet til denne saken. Nissan vil ikke uttale seg om hva slags drivlinje som kan havne i konseptbilen kalt Sway, men det er liten tvil om at dette karosseriet er nærmest produksjonsklart. Og at Sway befinner seg i Genève nettopp for å høste tilbakemeldinger.

Selv om Nissan ikke vil bekrefte størrelser ennå, vil batteriytelsen i de forskjellige elbilmodellene øke betydelig i nær framtid. Det er sannsynlig at denne økningen vil skje med samme eller tilsvarende formfaktor som dagens batteripakke.

blogg-20150309-nissan env200 800

Når det skjer, vil det ikke minst gjøre den nylanserte e-NV200 med sju seter (bildet) til et enda bedre alternativ – med bedre rekkevidde.

– Vi har allerede solgt 2.800 e-NV200, og opplever stor interesse for modellen. Siden starten har det vært stor etterspørsel etter sju seter, og vi lanserer derfor denne utgaven til sommeren. Vi tør påstå at dette er den mest anvendelige elbilen på markedet, sier Foucher.

– Må få fornuftig pris

Målet er altså å komme opp i tilsvarende rekkevidde som biler med forbrenningsmotor – så raskt som mulig. Det innebærer rundt regnet en dobling av dagens batterikapasitet på 24 kWh.

– Vi har annonsert at våre elbiler skal komme opp i 400 kilometer rekkevidde. Det er for tidlig å komme med entydige detaljer, men vi jobber med saken, sier Foucher, og legger til at det vesentligste er å øke energitettheten i batteriene.

– Dobles prisen med dobbel batteriytelse?

– Nissans ånd er å levere teknologi til vanlige folk. Det betyr at vi slett ikke vil prise oss ut av markedet, sier Foucher.

– Elbilene er ikke bare et flaggskip for Nissan. Elbilene er tvert i mot et hovedsatsingsområde for oss i framtiden. Uten å si hva som blir den reelle prisen, er vi nødt til å tilby neste generasjon batteripakke til en fornuftig pris, legger Jean-Pierre Diernaz, Nissans elbildirektør i Europa, til.

Viktige grunner til at Nissan satser

En viktig del av grunnen til at Nissan satser videre på elbil, er den høye kundetilfredsheten. 

– 95 prosent av kundene sier de vil anbefale LEAF til venner og kjente. Det er det høyeste vi noen gang har oppnådd, og svært sjeldent uansett bransje. Det er svært oppmuntrende for oss, og vi har også en stor gruppe kunder som har kjørt mer enn 150.000 kilometer og demonstrert teknologiens holdbarhet, sier Diernaz.

En annen viktig grunn til videre satsing: 85 prosent av elbilkundene sier de aldri vil gå tilbake til eksosbil. Dermed har Nissan valgt ikke å sitte halvhjertet på gjerdet, men satse skikkelig.


Nissans Europa-direktører Jean-Pierre Diernaz (t.v.) og Julian Foucher under møtet i Genève.

– Mange har trodd at de kjøpte LEAF som nummer to-bil, men realiteten er at det er bilen de bruker mest. Vår research viser at den jevne kunde kjører 16.000 kilometer i året, og det er 40 prosent mer enn eiere av konvensjonelle biler, sier Foucher.

Han legger til at denne erfaringen er helt essensiell i utviklingen av neste generasjon LEAF. Første drypp av det som kommer, er Nissan LEAF Limited Edition. Den kommer med 6,6 kW-ombordladeren som standard, som gir 0-100-lading på fire timer med en 32 A-kurs og veggboks, og en «one off»-design på aluminiumsfelgene.

Forbinder LEAF med nettet

Spennende er også den såkalte V2G-løsningen («vehicle to grid» eller «kjøretøy til nett»), som skal bidra til mer bruk av fornybar energi. Løsningen skal testes blant annet i samarbeid med den spanske strømleverandøren Endesa, og innebærer at batteriet i elbilen stilles til rådighet som strømleverandør i husholdningene. V2G-systemet kobler altså LEAF til strømnettet, og ligger an til å få en prislapp på 35.000-40.000 kroner (detaljer for Norge foreligger ikke).

– Systemet er en stor fordel for strømleverandører, siden det betyr at elbilen kan levere strøm til nettet i perioder med høy belastning – for eksempel rundt middagstid – i stedet for at man må starte opp fossil kraftproduksjon for å ta unna toppene, sier Foucher. 

I praksis betyr dette at man lader elbilen om natten, når nettet belastes lite, og at man bruker eller selger noe av denne strømmen på dagtid hvis bilen er tilkoblet nettet.

– Det er en vinn-vinn-situasjon, og vårt V2G-produkt er det første for massemarkedet. Dette er den neste revolusjonen i energimarkedet, sier Foucher.

blogg-20150309-nissan sway 800