Annonse

LEAF-produsenten har slett ikke hatt for vane å slippe utenforstående inn i fabrikken i Sunderland i Nord-England. Nå hadde de en ekstra grunn.

SUNDERLAND (elbil.no): Vi er invitert til fabrikken i en svært eksklusiv gruppe. Dagens lille følge består av folk med særlig elektrisk interesse.

Og ikke bare det; kjøreturen fra hotellet i Newcastle-bydelen Gateshead kjøres selvsagt med LEAF. Vår ex-militære sjåfør, ved navn Jason, er helfrelst. Han kjører en av taxiselskapet Phoenix´ 15 LEAF-er. Underveis får vi en rekke eksempler på LEAFs dugelighet som taxi.

Fabrikkområdet utenfor nabobyen Sunderland består av hele 356.000 kvadratmeter bygg. 

Produksjonen av LEAF ble startet opp her i mars i fjor, med Storbritannias statsminister David Cameron som snorklipper. I løpet av året ble det produsert 8.424 utgaver, mens 2014-tallet i skrivende stund nærmer seg 14.000. Av disse har over 1/3 blitt skipet fra Sunderland til Drammen og Norge.

Anledningen til at Nissan har åpnet fabrikken denne dagen, er at LEAF-parken har nådd en milepæl.

Milliard logget i CarWings

– Fabrikken er det aller helligste. Grunnen til å åpne dørene er at flåten har passert én milliard kjørte kilometer globalt. Vi var spente på å se om dette var mulig innen januar 2015, og er svært fornøyd med at det har skjedd. Dette forteller svært mye om pålitelighet og hvor langt denne teknologien er kommet, sier Jean-Pierre Diernaz, Nissans elbildirektør i Europa.

Loggingen er gjort ved hjelp av CarWings-systemet i LEAF, og viser at elbilene totalt har spart over 180.000 tonn CO₂-utslipp. Tallene er ajourført 30. september i år, og baserer seg altså på CarWings-utstyrte biler. Disse utgjør cirka 54 prosent av det globale salget.

blogg-20141203-nissan 3 800 

Milliarden er tilbakelagt siden LEAF ble introdusert i 2010. Av de totalt 147.000 produserte elbilene, er 31.000 solgt i Europa – og omtrent halvparten av disse igjen i Norge. I Sunderland er det altså produsert over 20.000 til nå.

– Fabrikken har vist seg å være svært effektiv og fleksibel, og er tilpasset teknologiske gjennombrudd. Både LEAF og batterifabrikken er bevis på det, sier Diernaz.

We will rock you

Det er ikke til å legge skjul på at det er fascinerende å følge produksjonen. Vi får se hvordan helautomatiserte roboter utfører punktsveis på karosserikomponenter, i full harmoni. Vi følger produksjonslinje én, der LEAF produseres side om side med crossoveren/SUV-en Qashqai.

blogg-20141203-nissan 2 800

– I øyeblikket er omtrent hver tiende bil på linja en LEAF, sier vår fabrikkguide for dagen, og legger til at det tar «omtrent ti sekunder» ekstra å sette sammen elbilen, på hver stasjon underveis, kontra Qashqai. 

Derfor komponeres gjerne produksjonen slik at utgaver av Qashqai, med lavere utstyrsgrader, plasseres inntil LEAF-ene. Dermed blir jobben enklere for de hundrevis av arbeiderne langs linja. Selv om de åpenbart har det travelt, forløper montering av hver enkelt bil tilsynelatende fullstendig koordinert og med vante bevegelser.

De samme arbeiderne får nyte musikk til arbeidet. Der vi kanskje kunne trodd det ville være «industrial silence», strømmer både Roxettes «Joyride» og Queen-hiten «We will rock you» ut av fabrikkhøyttalerne. Begge ganske så beskrivende for det vi får se.

Egen ABB-hurtiglader i fabrikken

Karosserikomponentene kommer forresten til verden via en gigantisk presse i en annen del av byggkomplekset. Ved hjelp av automatiserte traller, som selv kjører fram til hver enkelt stasjon på linja, holdes effektiviteten oppe og utslippene nede. 

Selv om luften vi innånder inne i fabrikken ikke er som utendørs, og selvsagt vesentlig tørrere, er det ingen røyk å spore. Samtidig blir vi påminnet om HMS-fokus i alle deler av fabrikken.

blogg-20141203-nissan 1 800

Slik er det helt fram til bilene er ferdige, og ender opp i en testmodul der blant annet ytelser, bremser, fjærer/dempere og elektronisk stabilitetskontroll sjekkes grundig. Ved den siste testposten står det faktisk også en ABB-hurtiglader, som brukes til å sjekke at de ferdige elbilene lader som de skal.  

Underveis skulle vi gjerne fått svar på konkret CO2-avtrykk i produksjonen. Fossilmodellen Qashqai, på samme produksjonslinje, kunne for eksempel være en interessant målestokk. 

Svaret kom ikke ved denne korsveien, men Nissan-representantene vi snakket med fastslår at arbeidet er i gang på dette området.

PS. Mer om batteriproduksjonen i Sunderland kommer i en egen artikkel. Denne artikkelen oppdateres med større bildegalleri i løpet av dagen.

blogg-20141203-nissan 5 800