Blogg100913leafikonI juni 2011 vil de første Nissan Leaf leveres i Norge. Volvo har bedre tid og venter 3 år til. Miljøvernminister Erik Solheim fortalte hva han tror på. Se det fikk Norstart vite i slutten av forrige uke.

Volvo

På Aker brygge ble Volvos C30 i elektrisk versjon vist fram. Den sto pent plassert utenfor «Latter» – uten at det hadde en dobbel betydning. For elbilen kunne kjøres en runde etter en pressekonferanse hvor Volvo la fram sittt syn på framtidas bilavgiftspolitikk. Avgiftssystemet skal snus fra å belaste innkjøp til å belaste bruken. Inkludert en veiprising for å få fram den store forskjellen i samfunnsøkonomisk kostnad for bilbruk i byer og på landsbygda. Volvo hadde fått hjelp av Geelmuyden.Kiese til å lage en fin miljørapport og sikkert også utsagnet: «Spørsmålet er ikke hvordan statsinntektene kan reddes av bilavgiftene, men hvordan bilavgiftene kan redde miljøet.»

Joda, det vil sikkert hjelpe Volvo økonomisk at biler blir billigere i innkjøp i Norge. Samtidig kan det være et positivt bidrag til miljøet hvis de verste delene av Norges alderdommelige bilpark raskt kunne tas av veien. I et livsløp kommer 80% av bilers miljøbelastning fra bruken. En ting er sikkert, bilbruk vil bli mindre attraktivt hvis kostnad pr kilometer kjørt i by ble belastet bilisten. For dette viste Volvo en graf som anga en kostnad på over 30 kr pr liter diesel.

Volvo C30 elektrisk er på prototypstadiet. I neste år skal det lages noen hundre for uttesting. Men Øystein Herland, adm.direktør i Volvo Personbiler Norge, insisterte på at den ikke vil bli kommersielt tilgjengelig før i 2014. Sikkert troverdig informasjon, men litt pussig når vi veit hvilket elbilrace som har startet i Sverige. Mon tro om Volvo kan leve med å være så seint ute?

Volvo elektrisk

Erik Solheim

Miljøvernministeren stilte opp for å motta Volvos miljørapport og forslag til ny politikk for bilavgifter. Det som gledet oss aller mest var at Solheim var tydelig på hvilken bilteknologi han mener tilhører framtida: «Jeg tror mest på elbilen!»

Erik Solheim

Nissan Leaf

Norstart var invitert til å delta i Nissan Norges 50-årsjubileum. Litt pussig for oss. Derfor hadde vi store forventninger om at elektriske Nissan Leaf endelig skulle vises i Norge. På selveste 50-årsfeiringen. Men den gang ei. Likevel, det ble mye prat om elbilen som tydeligvis også det norske og nordiske markedsapparatet er tent på – og har store forventninger til.

Markedsfolkene i Nissan trakk særlig fram at Nissan Leaf skiller seg ut som en 5-seter konstruert fra grunn av som elektrisk bil. Det skal gi enkelte fortrinn i markedet. Samtidig kommunisere de svært realistisk på kjørelengde. Slik de ser det, kan den variere helt mellom 75 og 220 km avhengig av årstid, topografi, kjørestil osv. Det er en ærlig melding til markedet. Og Nissan vil derfor, akkurat som vi har hørt rykter om fra USA, være nøye på å plukke ut kunder og ha en sjekkliste på at elbil passer for dem.

Først skal Nissan Leaf ut i Portugal, Irland og Storbritannia. Lansering i Norden kommer som andre bølgen i Europa. PR- og kommunikasjonsdirektøren i Nissan Nordic lovte at de første Nissan Leaf vil bli levert i Norge i juni 2011. Vi synes det var en svært positiv nyhet. Riktignok kunne de ennå ikke angi eksakt pris eller hvilke volum som Norge får, men antydningene vi fikk var også løfterike. Og Nissan Nordic var tydelig på at de ikke kan vente så lenge nå før det blir mulig å vise interessen sin for en Nissan Leaf og etterhvert tegne kontrakt. Så følg med, følg med. Mens du venter, kan du ta en kikk på Nissan Leafs siste reklamefilm.